معرفی خوراکی های مفید و غذاهای مضر برای آسم

0 4,661

تغذیه بیماران آسمی و بهترین مواد غذایی برای آسم و مواد خوراکی مضر برای آسم و ویتامین های لازم برای بیماری آسم را در نصرینو ببینید.

در بیماری آسم برخی از خوراکی ها وجود دارند که می توانند تاثیراتی روی این بیماری تنفسی داشته باشد که می توانند اثر های خوب و یا بد بگذارند، برخی از اقلام  خوراکی وجود دارند که با خوردن آنها برای کسانی که دچار بیماری آسم هستند اوضاع را وخیم کرده به همین دلیل آشنا شدن با غذاهای مضر برای آسم می توانید تا حدودی این بیماری را کنترل کنید.

تغذیه مناسب برای افراد آسمی

آسم یک بیماری مزمن التهابی بوده که باعث مسدود شدن قابل برگشت مجاری کوچک تنفسی می شود . علائم آن هم معمولا به صورت حمله ای  اتفاق می افتد  که به صورت خس خس سینه، تنگی نفس ، سرفه و  می باشد که گاهی ممکن است آنقدر این علائم شدید باشند که شدتش فرد را از خواب بیدار کند و یا ممکن است حالت خفگی در شخص به وجود آید .

غذاهای مضر برای آسم

تخم مرغ ⇐ تاثیر روی آسم : مضر

وسیع ترین واکنش آلرژی به تخم مرغ در پوست و ایجاد کهیر است اما این را هم بدانید در برخی از افراد حساسیت به تخم مرغ به شکل مشکل تنفسی و حتی حمله آسم بروز می کند به همین دلیل جزء غذاهای مضر برای آسم محسوب می شود. آلرژی به تخم مرغ در کودکان و نوجوانان شایع تر است و کسانی که به این حساسیت مبتلا هستند بهتر است از استفاده و حتی تماس با تخم مرغ و غذاهایی که با تخم مرغ پخته می شوند، خود داری کنند.

تخم مرغ جزء غذاهای مضر برای آسم
شیر⇐ تاثیر روی آسم: هم مفید و هم مضر

نتایج مطالعات در مورد تاثیر شیر و سایر لبنیات روی احتمال ابتلا به آسم نامشخص است. بعضی از افراد پس از مصرف شیر دچار خس خس سینه، سرفه و سایر علائم تنفسی می شوند اما از طرف دیگر شیر یک منبع بسیار عالی از ویتامین D است که در افراد بسیاری می تواند علائم آسم را خیلی کم رنگ تر کند.

خود داری از مصرف شیر برای آسمی ها
بادام ⇐ تاثیر روی آسم: مضر

بادام جزء غذاهای مضر برای آسم محسوب می شود در افراد بسیار حساس می تواند علائم حساسیتی بسیار شدیدی را به وجود آورد .بادام زمینی در بسیاری از کودکان می تواند باعث حمله های شدید آسم شود. اگر نشانه های حساسیت به گرد و غبار را در فرزندتان مشاهده کردید به احتمال ۹۰ در صد به بادام زمینی هم حساسیت دارد.

انواغ غذاهای مضر برای آسم
نمک ⇐ تاثیر روی آسم: مضر

تحقیقات نشان داده که علت اصلی بروز آسم التهاب و تنگ شدن راه های تنفسی است و این گونه است که نمک تبدیل به دشمن افراد آسمی می شود چرا که نمک باعث ماندن آب در بدن می شود و در نتیجه باعث بروز التهاب می شود. بیشترین میزان ورود نمک به بدن ما از طریق غذاهای بیرون ،فست فود ها و کنسرو جات است که جزء غذاهای مضر برای آسم محسوب می شود که یکی مهم ترین دلایل اصلی آسم التهاب و تنگی مسیر های تنفسی است، و نمک می تواند با حبس آب در بدن باعث ایجاد التهاب شود.

خوراکی های پرنمک جزء غذاهای مضر برای آسم

نکته:

  •  از پرخوری و خوردن غذاها و نوشیدنی‌های سرد  خودداری کنند.
  •   از مصرف مواد غذایی تند و محرک و ترشیجات خود داری کنید.
  • مصرف غذاهای مضر برای آسم مانند سرخ کردنی، چرب و روغن‌دار، ماهی تازه، شیر، ماست، میوه‌هایی مانند هندوانه، خیار، نارنگی در بیماران مبتلا به آسم  ممنوع است.
  • بیماران آسمی باید از مصرف حبوبات نفاخ مثل، عدس، باقالی و لوبیا، غذاهایی که غلیظ هستند، خودداری کنید زیرا جزء غذاهای مضر برای آسم محسوب می شوند.

غذاهای مضر برای آسم

 غذا های مفید برای آسم

قهوه : کافئینی که در قهوه وجود دارد می تواند برای مدتی راه های تنفسی را بهبود بخشد. البته باید گفت که چای هم همین خاصیت را دارد. پس از مصرف آن غافل نشوید.

سیب :مصرف روزانه سیب یک سیب کمک فراوانی به داشتن ریه هایی سالم می کند. تحقیقات نشان داده افرادی که در هفته ۲ تا ۵ عدد سیب میل می کردند در مقایسه با کسانی که این کار را نمی کردند ۳۲ درصد کمتر در خطر آسم قرار داشتند. محققان بر این باورند ترکیباتی در سیب وجود دارد که در درمان حمله های آسمی بی تاثیر نیست.

هویج : هویج  به دلیل داشتن بتاکاروتن جز خوراکی های مفید برای آسم تلقی می شود، که این بتا کاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A می شود، و می تواند جلوی علائم آسم را بگیرد. بتا کاروتن تنها در هویج یافت نمی شود بلکه دیگر میوه و سبزیجات رنگی، از جمله ، فلفل سبز و سیب زمینی شیرین، زرد آلو می توان یافت کرد.

ویتامین C: ویتامین C قدرت یک آنتی اکسیدان را دارد که می تواند با از بین بردن رادیکال های آزاد  ریه را ترمیم کند. تحقیقات نشان داده است که کسانی که در دوران این بیماری ویتامین C بیشتری دریافت کرده اند  کمتر دچار حملات پ آسم شده اند . از جمله میوه های سرشار از این ویتامین می توان به پرتقال ، گریپ فروت، کیوی ، جوانه گندم و… اشاره کرد.

از دیگر مواد خوراکی مفید برای آسم :

  • حیوانات حلال گوشت  کرفس
  • آویشن
  • چغندر
  •  پونه
  • کدو حلوایی
  • شوید
  • مرزه و ریحان
  • بادام شیرین و…

 

منبع: آرگــامــگ

 

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود