اهمیت تغذیه بر سلامت بیمارانی که شیمی درمانی می شوند

0 3,791

یک متخصص تغذیه گفت: بیمارانی که شیمی درمانی می شوند باید مواد غذایی مغذی را با حجم کم و در وعده های زیاد مصرف کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در گفت‌وگویی، اظهار کرد: شیمی درمانی یا رادیو تراپی جزئی از پروسه درمانی بیمارانی است که تحت درمان تومور هستند و باید به دلیل شرایط بدخیم بیماریشان تحت درمان رادیوتراپی قرار بگیرند.

او گفت: بیماران باید توجه داشته باشند که حتما پروسه درمان را کامل کنند، زیرا در مراحل اولیه، می توان تومور‌هایی که در مراحل اول هستند را با شیمی درمانی و رادیو تراپی و برخی جراحی‌های کوچک مرتفع کرد.

صمدپور ادامه داد: در شیمی درمانی به وسیله دارو یا اشعه، سلول‌های بدخیم از بین می روند و در کنار‌ این پروسه درمانی، ممکن است سلول‌های سالم نیز آسیب ببینند و همانطور که می دانیم یکی از عوارض شیمی درمانی، ریزش مو و حالت تهوع و بی اشتهایی است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که در پروسه شیمی درمانی، چون سلول‌های سالم هم تحت تاثیر قرار می گیرند، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و باید با مصرف مواد غذایی مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد.

صمدپور بیان کرد: افرادی که شیمی درمانی می‌شوند باید بیشتر از سایرین، مراقب نوع تغذیه و بهداشت مواد غذایی مصرفی شان باشند. همانطور که می دانید، روزانه مقادیری باکتری و قارچ و ویروس وارد بدن ما می‌شود، ولی سیستم ایمنی ما آنقدر قوی هست تا آن‌ها را نابود کند، اما این پروسه در افراد مورد نظر با قدرت کمتری در جریان است و باید دقت داشت به افرادی که تحت درمان شیمی درمانی هستند میوه‌های کاملا شسته و ضدعفونی شده داده شود و حتی در صورت امکان پوست میوه کنده شود. همچنین قبل از مصرف سبزیجات علاوه بر شستشوی کامل، ضدعفونی هم بشوند و حتی الامکان غذا‌ها کاملا پخته باشند تا از ورود هرگونه میکروب و باکتری به بدن این افراد جلوگیری شود.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: یکی از عوارض شیمی درمانی بی اشتهایی است و وقتی این مورد در فرد به وجود بیاید ممکن است کالری کمتری دریافت کند و در نتیجه لاغر شود.  پس باید محیط برای این افراد مناسب باشد و برای رفع بی اشتهایی شان، تعداد و تنوع وعده‌های غذایی افزایش پیدا کند. باید اجازه بدهیم بیمار در هر شرایطی که دوست دارد غذایش را مصرف کند و با او همراه باشیم و حتی توصیه می‌شود افراد در جمع عزیزانشان غذا بخورند تا احساس بهتری داشته باشند. از دیگر عوارض شیمی درمانی حالت تهوع و استفراغ است و باید غذا‌هایی مصرف شود که کمترین میزان تحریک کننده این حالت در آن‌ها وجود داشته باشد.

لزوم مصرف همه پنج گروه از مواد غذایی در طول روز

او ادامه داد: با توجه به اهمیت کالری مصرفی بیمار، توجه داشته باشیم که بیمار از غذا‌هایی استفاده کند که کالری مناسب را داشته باشند و در عین حال که غذا کم حجم است، پروتئین بالایی داشته باشد. به طور مثال خوراکی‌هایی مثل کره بادام زمینی، تخم مرغ پخته، پنیر و … مواد غذایی هستند که در عین کم حجم و کم کالری بودن، پروتئین مناسبی دارند. حتی اگر فرد دچار لاغری شده با اضافه کردن میزان مناسبی از روغن و یا کره و پنیر پیتزا به غذایش می‌توانیم انرژی موادغذایی مصرفی او را بالا ببریم.

صمدپور بیان کرد: میوه‌های تمیز و پوست کنده و یا آبمیوه‌های طبیعی، سبزیجات پخته شده، غذا‌های پروتئین دار مثل مرغ و تخم مرغ و گوشت‌های کم چربی، برای سلامت افرادی که در حال شیمی درمانی هستند بسیار موثر است. بهتر است در سوپ این افراد از آرد و یا پودر جوانه گندم استفاده شود تا غذای مغذی‌تر مصرف کنند. لبنیاتی مثل دوغ، شیر و ماست باید بنا به میل بیمار در طول وعده‌های غذایی اش مصرف شود. برای بهبود اشتهای این افراد بهتر است غذا‌ها به صورت سوپی و مایع مصرف شوند و غذا به صورت لقمه‌های کوچک در وعده‌های متعدد به فرد برسد.

او ادامه داد: استفاده از مغزیجاتی مثل بادام و پسته و گردو فندق، در طول روز می تواند در تامین انرژی از دست رفته این بیماران در طول شیمی درمانی موثر باشد. داشتن آرامش روحی و روانی و دوری از استرس برای این افراد بسیار حائز اهمیت است. همچنین مصرف غذا‌های پر حجم و سرخ کردنی و خیلی چرب، برای این افراد مناسب نیست.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود