چرا نسبت به قبل، موهام نازک و ضعیف تر شده؟

0 3,727

نازک شدن مو به ریزش خفیف تا متوسط موها اشاره دارد. بر خلاف ریزش موی گسترده، نازک شدن مو لزوما باعث طاسی نمی شود، اما ظاهر موهای کم پشت تر روی سر شما ایجاد می کند.

نازک شدن مو به تدریج اتفاق می افتد، به این معنی که شما وقت دارید که علل آن را دقیق مشخص کنید و بهترین روش های درمان را بیابید.

چه عواملی باعث نازک شدن موها می شود ؟

نازک شدن مو ممکن است ناشی از عادت های روزمره زدگی، ژنتیک یا هر دو آن ها باشد. برخی از شرایط پزشکی خاص نیز ممکن است منجر به نازک شدن مو شود. بر اساس تحقیقات آکادمی پوست و مو آمریکا (AAD)، از دست دادن روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ مو، طبیعی است. بیشتر از این مقدار، به این معنی است که شما بیشتر از آنچه که باید ریزش دارید.

عادت های زندگی یک عامل کلیدی برای نازک شدن مو است. این ها عبارتند از:

رسیدگی بیش از حد به موها. این شامل رنگ کردن، فر چند ماهه، حالت دهنده ها و موارد دیگر است.

استفاده از محصولات موی نامناسب، مانند اسپری های مو و ژل های نگهدارنده. رنگ موقت نیز می تواند برای موهای شما مضر باشد.

محکم بستن موهایتان. این که شما موهای خود را بالا می بندید یا برای ورزش کردن، دم‌اسبی می بندید، می تواند موهای شما را بکشد و آن را از فولیکول ها خارج ساخته و در طول زمان باعث ایجاد تارموهای نازک شود.

دریافت ناکافی آهن، اسید فولیک و دیگر مواد معدنی در رژیم غذایی. این مواد معدنی کمک می کنند فولیکول های مو به طور طبیعی تولید شوند.

استرس موجب افزایش ترشح هورمون هایی مانند کورتیزول می شود. مقدار بیش از حد هورمون های استرس ممکن است موهای جدید در حال تلاش برای رشد از فولیکول های مو را از بین ببرد.

موهای نازک ممکن است ارثی نیز باشند. برخی از شرایط پزشکی خاص نیز می تواند به این وضعیت منجر شود. ممکن است موهای نازک داشته باشید اگر:

  • به تازگی بچه دار شده باشید؛
  • مصرف قرص های ضدبارداری را متوقف کرده باشید؛
  • درحال تجربه تغییرات هورمونی باشید؛
  • در زمان کوتاهی بیش از ۲۰ پوند وزن از دست داده باشید؛
  • برای یک بیماری خود ایمنی، تحت درمان باشید؛
  • نقص در سیستم ایمنی بدن داشته باشید؛
  • اختلال یا عفونت پوستی داشته باشید.
  • به ندرت، نازک شدن موها ممکن است بواسطه ی:
  • کشیدن موهای خود؛
  • اختلالات تغذیه؛
  • تب بالا باشد.

نازک شدن مو گاهی اوقات با طاسی، که ریزش موی گسترده است، اشتباه گرفته می شود. در حالی که نازک شدن مو می تواند در نهایت منجر به ریزش مو شود، این دو مقوله لزوما یکسان نیستند.

درمان و داروهای خانگی جهت جلوگیری از نازک شدن موها

اغلب موارد ریزش مو در خانه قابل درمان است. ۱۲ گزینه زیر را در نظر بگیرید و قبل از مصرف هر نوع مکمل، با پزشک خود صحبت کنید.

ماساژ پوستی

شاید ارزانترین روش داشتن موهای ضخیم تر ماساژ پوستی است. این کار هیچ هزینه و عوارضی ندارد. هنگامی که موهای خود را می شویید، به آرامی با نوک انگشتان خود اطراف پوست خود را فشار دهید تا جریان خون بیشتر را تشویق کنید. برای فواید حتی بیشتر، میتوانید یک ماساژور پوست دستی را نیز آزمایش کنید تا سلول های مرده پوست را نیز حذف کند.

روغن های ضروری

روغن های ضروری مایعاتی هستند که از گیاهان خاصی استخراج می شوند و عمدتا در پزشکی سنتی استفاده می شوند. روغن اسطوخودوس با موفقیت در برخی از افرادی که دچار نازکی مو شده اند مورد استفاده قرار گرفته است.

انواع دیگر روغن ها مانند روغن های ساخته شده از رزماری و آویشن نیز مفید می باشند. با این حال، شواهد کافی وجود ندارد که روغن های گیاهی نامبرده بتوانند طاسی یا ریزش مو را درمان کنند. اگر تصمیم گرفتید که این نوع درمان را امتحان کنید، ابتدا مقدار کمی روغن را بر روی بازو تست کرده و ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببیند آیا واکنشی نشان می دهد یا خیر. قرمزی و کهیر می تواند یک واکنش حساسیت زا را نشان دهد.

مولتی ویتامین ها

موهای سالم به سلامت کلی شما بستگی دارد. در موارد سوء تغذیه یا اختلالات خاص تغذیه، ممکن است موهای جدیدی از فولیکول ها تولید نشوند. یک آزمایش خون می تواند به تعیین این امر کمک کند که آیا کمبود مواد مغذی دارید یا خیر. اگر در چندین حوزه کلیدی کمبود داشته باشید، پزشک متخصص شما ممکن است یک مولتی ویتامین روزانه را توصیه کند. موهای سالم نیاز به آهن، اسید فولیک و روی برای رشد به طور ضخیم و قوی دارند.

با این حال توصیه می شود که اگر در حال حاضر، مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می کنید، از مصرف هرگونه ویتامین اضافی بپرهیزید. چراکه دریافت بیش از حد مواد مغذی خاص ممکن است در واقع ضرر بیشتری نسبت به سود آن داشته باشد.

مکمل اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که برای تولید سلول های جدید مهم است. از لحاظ نازک شدن مو، این باور وجود دارد که اسید فولیک به فولیکول ها کمک می کند تا موهای جدید در مناطق طاسی تولید شود. با این حال، همانند مولتی ویتامین ها، شواهد کافی وجود ندارد که تضمین کند اسید فولیک به ضخیم تر شدن موهای شما کمک کند. لذا مصرف دارو فقط با توصیه پزشک انجام شود.

بیوتین

بیوتین یا ویتامین B-7، ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در مواد غذایی مانند آجیل ها، عدس و جگر یافت می شود. اگر شما یک رژیم متعادل داشته باشید، بعید است که کمبود بیوتین داشته باشید. با این حال، فرم های مکمل بیوتین در سال های اخیر افزایش یافته است، که بخشی از آن بخاطر این است که بازاریابان وعده انرژی و رشد موی بیشتر با چنین محصولاتی را می دهند.

با این که بیوتین به تجزیه آنزیم ها در بدن شما کمک می کند، شواهد کمی وجود دارد که می تواند به درمان نازک شدن مو کمک کند. در صورت مصرف مکمل های ویتامین B-5 نباید بیوتین مصرف کنید، در صورتی که با هم مصرف شوند، می توانند اثر بخشی یکدیگر را کاهش دهند.

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ اسیدهای چرب ضروری نامیده می شوند، به این دلیل که آن ها توسط بدن انسان ساخته نمی شوند. امگا ۳ به مبارزه بدن شما در برابر التهاب کمک می کند، که علت بیماری های متعددی است.

ریزش موی زودرس ممکن است به التهاب مربوط باشد. از سوی دیگر، امگا ۶ برای سلامتی کلی پوست مهم است که ممکن است برای پوست سر مفید باشد. روغن های بر پایه گیاهی، منبع اولیه امگا ۶ هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی یافت می شوند. اگر به طور معمول این غذاها را مصرف نمی کنید، برای مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، که بهتر به نام تجاری آن؛ روگین شناخته شده است، یک درمان ریزش موی شدید است که توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده و بدون نسخه پزشک در دسترس است. هنگامی که دو بار در روز به طور مستقیم بر روی پوست سر اعمال شود، ممکن است به تدریج موهای ضخیم تری را مشاهده کنید.

این محصول بسته به انتخاب شما به صورت مایع یا بصورت کف در دسترس است و تا ۱۶ هفته طول می کشد تا اثر کامل خود را بگذارد. شما باید از محصول به طور پیوسته استفاده کنید تا اثرات آن مشاهده شود، هرچند ممکن است روی برخی افراد پاسخی نداده یا پاسخ کاملا برعکس دهد. سوزش پوست سر و رشد مو ناخواسته در صورت و گردن برخی از عوارض جانبی احتمالی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) برای افرادی تجویز می شود که ریزش موی مرتبط با تولید آندروژن دارند. با این که آلدکتون از لحاظ فنی یک قرص آب است، یک ضد آندروژن نیز هست. در زنان، این دارو ممکن است به درمان نازک شدن و ریزش مو در ارتباط با نوسانات هورمونی کمک کند. برای گرفتن این تصمیم، ابتدا آزمایش خون لازم است و سپس مراجعه به پزشک برای تشخیص مصرف یا عدم مصرف دارو.

فیناستراید

فیناستراید (پروپشیا) یک داروی ریزش مو است. این دارو فقط برای مردان است. بر خلاف درمان های موضعی مانند ماینوکسیدیل، پروپشیا به شکل یک قرص روزانه است که مردان برای ریزش مو مصرف می کنند. به علت عوارض جانبی جدی، زنان باید از این داروها اجتناب کنند، مخصوصا اگر باردار یا شیرده باشند.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها درمان های تجویزی هستند که برای بیماری های مرتبط با التهاب زمینه ای استفاده می شوند. گاهی اوقات، بیماری های التهابی می تواند علائم مختلفی از قبیل ریزش مو را ایجاد کنند.

لیزر درمانی خانگی

لیزر درمانی معمولا توسط متخصصین پوست استفاده می شود. در حال حاضر، FDA راه را برای مصرف برخی از محصولات در خانه باز کرده است. لیزر درمانی در خانه برای مو برای کمک به رشد دوباره موهای شما و افزایش ضخامت آنها در نظر گرفته شده است. نتایج ممکن است چند ماه طول بکشد تا دیده شوند. بزرگترین معایب لیزر درمانی در خانه هزینه آن است. برخی از دستگاه ها، صدها دلار فروخته می شوند و ممکن است کار نکنند. پیش از چنین سرمایه گذاری بزرگی، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

منبع: کلینیک خانه سفید

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود