نکاتی درباره جراحی فک

0 4,745

جراحی فک می تواند تغییرات بسیار زیادی را در چهره ایجاد کند و اعتماد به نفس را به طور چشمگیری افزایش دهد. اما در ادامه به این تغییرات به صورت جزئی می پردازیم

دلایل ناهماهنگی فک

هر چند شایع ترین دلیل برای عدم هماهنگی فک ها مربوط به موروثی بودن می باشد اما علل دیگری مانند شکستگی فک در دوران کودکی، سندروم میکروزومی همی فشیال و ترمیم لب شکری یا شکافته نیز می تواند داشته باشد. اگر چه این عدم انطباق دو فک از همان آغاز در چهره مشخص و هویداست اما در سنین بالاتر بهتر نمایان می گردد. بهترین زمان برای استفاده از مزایای جراحی فک پایان دوره نوجوانی است. چون در این زمان رشد فک به حد نهایی خود می رسد و به همین علت می توان آن را جراحی نمود. این سن در مردان معادل ۱۶ تا ۱۸ سال و در زنان برابر با ۱۳ تا ۱۵ سالگی است.

مزایای جراحی فک

جراحی زیبایی فک همان ارتوگناتیک می باشد. این جراحی از ارتودنسی و جراحی فک متشکل است. انطباق فک تاثیر بسیار زیادی بر صورت و بینی دارد. نیمرخ این افراد دارای اشکال است. برای بهتر شدن چانه های ضعیف و کوچک، چانه کمی به جلو برده می شود. این کار سبب تغییر اندازه بینی می گردد. در این عمل چانه برجسته و بینی کوچک می شود.

اصلاح فک

گاهی نیز بینی در صورت بیش از اندازه دیده می شود. این مسئله به خاطر عدم رشد کافی آرواره فک بالا می باشد.  در این حالت باید فک بالا به جلو کشیده گردد. از مزایای جراحی فک تغییر چهره به صورت آشکار است. این تغییر چهره به حدی است که فرد با دیدن خود در آینه دچار وحشت می گردد. نتایج جراحی فک کم کم نمایان خواهد شد. صورت بعد از عمل بسیار ملتهب و متورم است. زمانی که فک به جلو سوق داده می شود، نوک بینی کمی بالا می رود. ضمن اینکه عده ای نیز در همین جراحی فک بالا، برای مشخص شدن چهره از ایمپلنت های گونه استفاده می کنند.

امتیازات جراحی فک

نگران نباشید این صورت جدید شما همان حد استانداردی از انطباق فک هاست که باید وجود می داشت. برای ارتودنسی پیش از جراحی به دوره درمانی ۶ تا ۱۲ ماه نیاز دارید. جراحی فک ابتدا توسط برنامه های کامپیوتری و تصاویر سه بعدی اشعه ایکس برنامه ریزی می گردد.

امتیازات عمل فک

جراحی فک در کودک

این جراحی پس از اتمام رشد فک در کودک باید انجام شود. سیم چین ها باید به همراه کودک به خانه آورده شوند. ضمن اینکه همیشه با کودک باشند. بعد از اینکه لوله بینی- معده کودک برداشته شد، کودک به خوردن مایعات از راه سرنگ روی می آورد. سر سرنگ لاستیکی است و برای قسمت گونه کودک مناسب می باشد. این روند تا زمانی که کودک قادر به خوردن با دهان گردد، ادامه می یابد. بعد از این اتفاق، دیگر مایعات سرنگی تزریق نمی شوند. دو روز بعد از جراحی، کودک می تواند مرخص و به خانه روانه شود.

مراحل درمانی جراحی فک صورت

انجام ارتودنسی قبل از جراحی

ارتودنتیست با سیم های ارتودنسی اقدام به مرتب کردن دندان ها می کند. این دوره ۱۸ ماه طول می کشد. فرد باید در طی این دوره به طور مرتب و در بازه زمانی تعیین شده به ارتودنتیست مراجعه کند.

اردتودنسی پیش از جراحی فک

جراحی فک

بعد از مرتب شدن دندان ها در کنار یکدیگر، ارتودنتیست فرد را به متخصص فک و دهان می سپارد تا جراحی فک آغاز می شود. در این جراحی استخوان فک بالا یا پایین یا هر دو شکسته می شود. این شکسته شدن داخل دهان انجام می گیرد و نمود بیرونی ندارد. برای قرار دادن فک در جای درست باید از آتل های اکریلیک و گچ های دندان استفاده کرد.

برای برنامه ریزی های دقیق و اثر بخش بودن امتیازات جراحی فک از عکس صورت، دندان، مدل های گچی و رادیوگرافی کمک گرفته می شود.

رادیوگرافی از فک

حرکات دندان و فک به کمک عکس های رادیوگرافی جمجمه(سفالومتری) در نرم افزار برنامه ریزی و شبیه سازی می گردد.

درمان ارتودنسی بعد از جراحی

برای هم ترازی بیشتر دندان ها، دوباره ارتودنسی به مدت ۶ ماه انجام می شود و بیمار نیز به مدت ۵ سال تحت مراقبت خواهد بود.

مزایای جراحی فک

  • مسلماً با انجام این کار باید شاهد مزایای جراحی فک باشید. صورت و دندان های شما زیبا شده است.
  • سلامت دهان و دندان شما افزایش می یابد. چون دندان ها فشار بیش از اندازه را متحمل نخواهند شد و ساییده نمی شوند.
  • جویدن غذا به شکل مناسب
  • عملکرد بهتر فک و دهان
  • در بین اجزای صورت حسی از تعادل و توزان برقرار است.
  • اصلاح طرح لبخند

مزایای جراحی فک باعث می شود که افراد زیادی از آن استقبال کنند. هر چند که در کنار این مزایا، شاهد معایب جراحی فک و عوارض آن نیز هستیم.

ممکن است در طول دوره ارتودنسی به دلیل خوردن نوشیدنی های اسیدی و  شیرین و … دندان آسیب ببیند.

ممکن است در حین جراحی، بخشی از عصب چانه، زبان، لثه و… از بین برود و برای همیشه بی حس شود. و همچنین امکان دارد فک و دندان بعد از عمل به وضعیت ابتدایی خود برنگردند.

در این مطلب توضیح روشنی از مزایای جراحی فک قرار دادیم و نکات لازم برای انجام این جراحی را معرفی نمودیم که امیدواریم این اطلاعات برای شما عزیزان نیز مفید بوده باشد.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود