معرفی مرزنجوش و خواص درمانی آن

0 235
معرفی مرزنجوش و خواص درمانی آن

Origanum majorana L.، نام فرانسه Marjolaine و نام انگلیسی آن Sweet marjoram می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، مرزنجوش، مرزنگوش، ریحان داوود و سرمق

معرفی مرزنجوش و خواص درمانی آن
معرفی مرزنجوش و خواص درمانی آن

مرزنجوش

نویسنده: صمصام صانعی
 

نام علمی:

Origanum majorana L.، نام فرانسه Marjolaine و نام انگلیسی آن Sweet marjoram می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، مرزنجوش، مرزنگوش، ریحان داوود و سرمق نام برده شده است.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یک تا دو ساله، خوشبو و معطر به ارتفاع حدود ۶۰ سانتی‌متر، ریشه‌های گیاه خزنده و پرانشعاب و ساقه‌های آن راست،‌ کرکدار و به رنگ سبز مایل به قرمز هستند. آرام‌بخش اعصاب و مسکن سردرد، برطرف کننده سرماخوردگی و رفع کننده گلودردهای چرکی، ضد نفخ و رفع کننده اختلالات معده، تسکین دهنده درد بیضه و ضد اسپاسم، ضد اسهال خونی و تحلیل برنده ورم روده، ضد میگرن و مفید برای برونشیت، مسکن سرفه‌های مقاوم و خلط‌آور، بازکننده عادت ماهیانه و ضد دلپیچه، برطرف کننده انسدادهای کبدی و ضدعفونی کننده، ضد تشنج و خواب‌آور، برطرف کننده بیماری‌های تنفسی و عطسه‌آور می‌باشد. برگ‌های گیاه خاکستری مایل به سبز، کرکدار، کوچک، متقابل، بیضی شکل و باریک، در انتهای ساقه، گل دهنده و گل‌های آن به رنگ سفید یا گلی، کوچک و به صورت خوشه می‌باشند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدل و معتدله سرد اروپا، آسیا، ناحیه مدیترانه‌ای و در ایران بیشتر در نواحی استان‌های شمالی، آذربایجان، کردستان و البرز انتشار دارد و به صورت پرورشی نیز کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در سرشاخه‌های گلدار:

یک ماده تلخ و در اسانس مرزنجوش اوژنول، چاویکول، آلفا، لینالول و غیره تشخیص داده شده است.

بیشتر بخوانید: فوائد چای یا دمنوش مرزنجوش در سلامت

 

بخش مورد استفاده:

برگ و سرشاخه‌های گیاه

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

آرام‌بخش اعصاب و مسکن سردرد، برطرف کننده سرماخوردگی و رفع کننده گلودردهای چرکی، ضد نفخ و رفع کننده اختلالات معده، تسکین دهنده درد بیضه و ضد اسپاسم، ضد اسهال خونی و تحلیل برنده ورم روده، ضد میگرن و مفید برای برونشیت، مسکن سرفه‌های مقاوم و خلط‌آور، بازکننده عادت ماهیانه و ضد دلپیچه، برطرف کننده انسدادهای کبدی و ضدعفونی کننده، ضد تشنج و خواب‌آور، برطرف کننده بیماری‌های تنفسی و عطسه‌آور می‌باشد. در ضمن برای سینه درد، دردهای هنگام وقوع قاعدگی، روماتیسم، تصلب شرائین، زکام و طپش قلب نیز مفید است.

تذکر:

زیاده‌روی در مصرف مرزنجوش سبب ایجاد ناراحتی‌های قلبی و ضعف نیروی جنسی شده و برای مثانه و کلیه‌ها نیز مضر است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود