معرفی لاواند و خواص درمانی آن

0 211
معرفی لاواند و خواص درمانی آن

لاواندها گونه‌های مختلفی دارند که چند گونه از آنها نسبت به دیگر گونه‌ها مرغوبتر بوده و در طب سنتی نیز کاربرد دارند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه‌ی لاواندِ معروف که به آن لاواند

معرفی لاواند و خواص درمانی آن
معرفی لاواند و خواص درمانی آن

لاواند

نویسنده: صمصام صانعی
 
لاواندها گونه‌های مختلفی دارند که چند گونه از آنها نسبت به دیگر گونه‌ها مرغوبتر بوده و در طب سنتی نیز کاربرد دارند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه‌ی لاواندِ معروف که به آن لاواند حقیقی می‌گویند اشاره شده است.

نام علمی:

Lavandula vera DC.، نام فرانسه Lavande vraie و نام انگلیسی آن Lavender می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، لاواند حقیقی، لونده اصلیه و خزامی نامیده شده است.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است با ساقه‌هایی متعدد به ارتفاع حدود ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر و ساقه‌ها در قاعده، حالت چوبی پیدا می‌کنند. برگ‌های آن سبز، متقابل، باریک، دراز و نوک تیز می‌باشند. در انتهای شاخه‌ها، گل دهنده و گل‌های آن آبی رنگ، معطر و مطبوع و چنانچه کمی له شوند بوی آنها قویتر شده و طعمی تلخ پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اسطوخودوس، گیاهی آرامبخش

 

طبیعت گل:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

لاواند در نواحی جنوبی آلپ به صورت خودرو می‌روید و در اغلب کشورها و ایران نیز به صورت پرورشی کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در اسانس لاواند:

اسانس لاواند از سرشاخه‌های گلدار و یا از گل‌های گیاه به دست می‌آید که قسمت اعظم آن را استات لینالیل تشکیل می‌دهد و به علاوه دارای اترهای بوتیریک، پروپیونیک و والرینیک، لینالول آزاد، ژرانیول، اترهای لینالیل و ژرانیل، پینن، سینئول و بورنئول می‌باشد.

بخش مورد استفاده:

گل. در ضمن اسانس به دست آمده از گل‌های گیاه نیز در صنایع مختلف از جمله صنعت عطرسازی کاربرد دارد.

نحوه مصرف:

معمولاً گل‌ها را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

آرام‌بخش و مفید برای طپش قلب و ناراحتی‌های های عصبی، مسکن سردردهای یکطرفه و ضد سرگیجه، نیرودهنده و بازکننده انسدادها، تقویت کننده معده و صفرابر، ادرارآور و ضد کرم، خارج کننده گاز معده و روده و بادشکن، تسکین دهنده سردردهای مقاوم و مقوی کبد و طحال، اشتهاآور و رفع کننده گرفتگی‌ها، برطرف کننده اختلالات کبدی و دفع کننده ترشحات مهبلی، برطرف کننده حالت تهوع و ضد صرع، برطرف کننده ضعف عمومی و ضد سیاه سرفه می‌باشد. در ضمن برای لرزش، آب آوردن بدن، ضعف اعصاب، آسم و گریپ نیز مفید است. در استعمال خارجی جوشانده لاواند، کاهنده درد و ناراحتی‌های روماتیسمی، نقرس، کوفتگی‌ها، خون‌مردگی‌ها و دررفتگی‌های اعضای بدن و ضدعفونی کننده زخم‌ها می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود