معرفی هلیله سیاه و خواص درمانی آن

0 278
معرفی هلیله سیاه و خواص درمانی آن

میوه درختی است از خانواده بادام هندی Combretaceae به ابعاد یک مویز درشت و سیاه رنگ که پس از خشک شدن چروکیده می‌شود. مرغوبترین نوع آن سیاه تیره و بی‌دانه می‌باشد

معرفی هلیله سیاه و خواص درمانی آن
معرفی هلیله سیاه و خواص درمانی آن

هلیله سیاه

نویسنده: صمصام صانعی
میوه درختی است از خانواده بادام هندی Combretaceae به ابعاد یک مویز درشت و سیاه رنگ که پس از خشک شدن چروکیده می‌شود. مرغوبترین نوع آن سیاه تیره و بی‌دانه می‌باشد. مسهل سودا و تصفیه کننده خون از اخلاط سوداوی، تقویت کننده روده‌ها و تسکین دهنده درد بواسیر، رفع کننده رطوبت منجمده در معده و تقویت کننده بینایی، جلوگیری کننده از سفید شدن موها و سیاه کننده موهای سفید به مرور زمان می باشد. نام انگلیسی میوه (هلیله سیاه) Black myrobalan و نام‌های دیگر آن در کتب طب سنتی و به عربی هلیله سیاه و اهلیلج اسود می‌باشد.

طبیعت هلیله سیاه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

اغلب در بخش‌هایی از مناطق کشورهای هند و بنگلادش می‌روید.

ترکیبات شیمیایی هلیله سیاه:

تانن و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (هلیله سیاه)

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده، جوشانده و یا خیسانده در آب جوش استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

مسهل سودا و تصفیه کننده خون از اخلاط سوداوی، تقویت کننده روده‌ها و تسکین دهنده درد بواسیر، رفع کننده رطوبت منجمده در معده و تقویت کننده بینایی، جلوگیری کننده از سفید شدن موها و سیاه کننده موهای سفید به مرور زمان، اشتهاآور و تحلیل برنده نفخ معده، تقویت کننده حواس ده‌گانه و برطرف کننده یبوست، ضد وسواس و مالیخولیا و مکیدن و مزه مزه کردن آن در دهان تقویت کننده لثه‌ها می‌باشد. در ضمن برای فلج اعضاء و سوءهاضمه نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود