معرفی کبابه چینی و خواص درمانی آن

0 334
معرفی کبابه چینی و خواص درمانی آن

ضد التهاب مجاری ادراری (پیشابراه) و کاهنده ورم روده، محرک اعصاب و تقویت کننده حافظه، مقوی معده و کاهنده ترشحات برونش‌ها، ضد آسم و خلط‌آور، بادشکن و کاهنده قند خون، تحریک کننده اشتها و هضم کننده غذا، مسکن سرفه

معرفی کبابه چینی و خواص درمانی آن
معرفی کبابه چینی و خواص درمانی آن

کبابه چینی

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Piper cubeba L.، نام فرانسه Poivre a queue و نام انگلیسی آن Cubeb Pepper می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کبابه چینی، حب العروس و کبابه نامیده شده است. برای عفونت مجاری تناسلی و ادراری، بیماری‌های آمیزشی (سوزاک)، اسهال خونی، سردرد مزمن، اختلالات معده، هیستری، برونشیت، تکرر ادرار، سرگیجه، رعشه و روماتیسم نیز مفید است.

تیره گیاه:

فلفل Piperaceae

نوع گیاه:

درختچه

مشخصات ظاهری:

درختچه‌ای است چند ساله و بالارونده با ساقه‌های زیگزاکی و قابل انعطاف و شاخه‌های آن کوتاه می‌باشند. برگ‌های آن متناوب، ساده، کامل، چرمی، نوک تیز و بیضی شکل با قاعده قلبی و گل‌های آن نر و ماده و مجتمع به صورت سنبله‌ای می‌باشند. میوه‌اش (کبابه چینی) سته، کروی شکل به ابعاد بزرگتر از فلفل سیاه و دارای دُمی نسبتاً دراز است. سطح میوه‌ی خشک شده، چروکیده و رنگ آن از خاکستری تا قهوه‌ای سیاه تغییر می‌کند. مغز آن سفید و طعم آن کمی تلخ، تند و معطر می‌باشد.

طبیعت کبابه چینی:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها بخصوص در چین، اندونزی و سوماترا انتشار دارد. در ضمن در بعضی از نواحی کشورها از جمله در برونئی، مالزی و هندوستان نیز کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در میوه (کبابه چینی):

اسانس روغنی فرّار شامل سسکی ترپن هاپدرات، کوببیک اسید، کوببین، کادینن، سینئول، دی پنتن، کارن، سابینن، پی نن، کامفن، آزولن و تورپی نئول در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (کبابه چینی)

نحوه مصرف:

معمولاً میوه پودر شده را به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

ضد التهاب مجاری ادراری (پیشابراه) و کاهنده ورم روده، محرک اعصاب و تقویت کننده حافظه، مقوی معده و کاهنده ترشحات برونش‌ها، ضد آسم و خلط‌آور، بادشکن و کاهنده قند خون، تحریک کننده اشتها و هضم کننده غذا، مسکن سرفه و ضد تهوع، بازکننده گرفتگی‌های عروق و خارج کننده سنگ مثانه، التیام‌بخش زخم‌های بد بو و متعفن دهان و صاف کننده صدا و آواز می‌باشد. در ضمن برای عفونت مجاری تناسلی و ادراری، بیماری‌های آمیزشی (سوزاک)، اسهال خونی، سردرد مزمن، اختلالات معده، هیستری، برونشیت، تکرر ادرار، سرگیجه، رعشه و روماتیسم نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود