معرفی شنبلیله و خواص درمانی آن

0 217
معرفی شنبلیله و خواص درمانی آن

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و بازکننده عروق، آرام‌بخش و اشتهاآور، افزاینده اسپرم و تقویت کننده قوای جنسی، ضد استسقاء و قابض، ادرارآور و خلط‌آور، کاهنده کلسترول، قند و فشار خون و ضد انگل‌های روده‌ای، دفع کننده بلغم و

معرفی شنبلیله و خواص درمانی آن
معرفی شنبلیله و خواص درمانی آن

شنبلیله

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Trigonella foenum graecum L.، نام فرانسه Trigonelle و نام انگلیسی آن Fenugreck می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی شنبلیله، شمبلیله، گیاه اقبال، حُلبَه، خلبه، فریقه، شیلمنر، متهی و شملی نامیده شده است.

تیره گیاه:

پروانه‌واران Leguminosae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله به ارتفاع حدود ۵۰ سانتی‌متر و پرانشعاب، برگ‌های آن متناوب، مرکب از سه برگچه و حدود نصف بیشتر هر برگچه دندانه‌دار است. گل‌های آن دو جنسی و سفید و زرد، میوه گیاه به شکل غلاف یا خمیده و داخل آن تعدادی دانه وجود دارد. دانه‌ها (تخم شنبلیله) بسیار سخت، شیاردار، قهوه‌ای رنگ و طعم آنها نیز تلخ می‌باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی تخم شنبلیله و خواص درمانی آن

 

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدل کشورها، نواحی مدیترانه‌ای و در ایران بیشتر در استان‌های اصفهان، خراسان، آذربایجان، خوزستان و هرمزگان کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در شنبلیله و تخم آن:

در شنبلیله موسیلاژها، ساپونین‌ها، فلاونوییدها، استرول‌ها و چربی‌ها و در تخم آن آلکالوئیدی به نام تری گونلین، کولین، اسانس روغنی، ماده ساپونین، پرولامین، مواد نشاسته‌ای، لعاب، چربی، مواد ازته، عصاره تلخ و یک ماده رنگی زرد تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ، ساقه و تخم

نحوه مصرف:

معمولاً برگ و ساقه را به صورت خام یا پخته استفاده می‌کنند و در طب سنتی تخم شنبلیله به صورت پودر و خشک شده‌ی برگ شنبلیله به صورت دم کرده یا جوشانده برای درمان بیماری‌ها کاربرد دارد.

خواص درمانی:

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و بازکننده عروق، آرام‌بخش و اشتهاآور، افزاینده اسپرم و تقویت کننده قوای جنسی، ضد استسقاء و قابض، ادرارآور و خلط‌آور، کاهنده کلسترول، قند و فشار خون و ضد انگل‌های روده‌ای، دفع کننده بلغم و پیشگیری کننده از بروز سرطان‌ها (خصوصاً سرطان دستگاه گوارش، گردن، رحم و سینه خانم‌ها)، شیرافزا و تسهیل کننده زایمان، التیام‌بخش زخم‌های عفونی و تحلیل برنده ورم معده و طحال می‌باشد. در ضمن برای تحریکات جلدی، لاغری مفرط، اسید اوریک بالا، راشیتیسم (نرمی استخوان)، شب کوری، بی میلی جنسی، کم خونی و تکرار ادرار نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود