معرفی چغندر برگی یا برگ چغندر و خواص درمانی آن

0 318
معرفی چغندر برگی یا برگ چغندر و خواص درمانی آن

مسکن دردهای عمومی بدن و بازکننده انسداد و گرفتگی‌های طحال، محرک قوای جنسی و تسکین دهنده درد مفاصل، برطرف کننده یبوست و ادرارآور، تحلیل برنده ورم طحال و خارج کننده بلغم، حاوی هورمون‌های زنانه و

معرفی چغندر برگی یا برگ چغندر و خواص درمانی آن
معرفی چغندر برگی یا برگ چغندر و خواص درمانی آن

 چغندر برگی - برگ چغندر

نویسنده: صمصام صانعی
چغندر انواع مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک نوع از آنها که برگ آن مصرف خوراکی دارد اشاره شده است.

نام علمی:

Beta vulgaris subsp. Cicla (L.) Moq.، نام فرانسه Poiree و نام انگلیسی آن chard می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی و عربی، چغندر برگی، برگ چغندر و سَلَق نامیده شده است.

تیره گیاه:

اسفناج Chenopodiaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

برگ چغندر پهن، دراز، چیندار و به رنگ سبز تیره می‌باشد و دارای دمبرگی دراز به رنگ قرمز است که از ریشه گیاه بیرون می‌آید.
ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن: آب، پروتئین، چربی، هیدرات‌های کربن، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین، کمی اسید فولیک و ویتامین‌های C, A در آن مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: فواید چغندر

 

بخش مورد استفاده:

برگ

نحوه مصرف:

برگ چغندر را به صورت خام یا پخته استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

مسکن دردهای عمومی بدن و بازکننده انسداد و گرفتگی‌های طحال، محرک قوای جنسی و تسکین دهنده درد مفاصل، برطرف کننده یبوست و ادرارآور، تحلیل برنده ورم طحال و خارج کننده بلغم، حاوی هورمون‌های زنانه و ضد نقرس می‌باشد. در ضمن برای رعشه، درد کلیه و مثانه و امراض مقعد نیز مفید است. در استعمال خارجی استفاده از ضماد برگ‌ها جلوگیری کننده از ریزش مو و برای رفع آب آوردن مفاصل، سوختگی‌ها، خون مردگی و کبود شدگی‌ها مؤثر می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود