معرفی بادام کوهی و خواص درمانی آن

0 343
معرفی بادام کوهی و خواص درمانی آن

بادام کوهی گونه‌های مختلفی دارد که در ایران می‌رویند و مغز تمامی آنها تلخ بوده و قابل مصرف نمی‌باشد. ولی مردم مناطق مختلف ایران دانه‌های بادام کوهی را پس از شستن زیاد شیرین کرده و استفاده می‌نمایند. در اینجا

معرفی بادام کوهی و خواص درمانی آن
معرفی بادام کوهی و خواص درمانی آن

 بادام کوهی

نویسنده: صمصام صانعی
بادام کوهی گونه‌های مختلفی دارد که در ایران می‌رویند و مغز تمامی آنها تلخ بوده و قابل مصرف نمی‌باشد. ولی مردم مناطق مختلف ایران دانه‌های بادام کوهی را پس از شستن زیاد شیرین کرده و استفاده می‌نمایند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها اشاره شده است.

نام علمی درختچه:

Amygdalus Lycioides Spech می‌باشد. نام‌های دیگر بادام کوهی در کتب طب سنتی، بادامک، بیو، ارجن، ارژن، بادامچه، بوخورک، ارجنک، بیف، آقچالی، قره چالی و تنگرس نامیده شده است.

تیره گیاه:

گل سرخ Rosaceae

نوع گیاه:

درختچه

مشخصات ظاهری:

درختچه‌ای است با شاخه‌های جوان و خاردار که رنگ شاخه‌ها قهوه‌ای روشن و پس از مدتی خاکستری رنگ می‌شوند. برگ‌های آن چرمی شکل، باریک و نوک تیز با ابعادی مختلف و میوه‌اش کرکدار، مخملی و ابعاد میوه در گونه‌های مختلف متغیر است.

طبیعت مغز بادام:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدل و معتدله سردِ ارتفاعات و دامنه کوه‌ها خصوصاً در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کردستان، گلستان، زنجان، البرز و تهران می‌روید.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در بادام کوهی:

آب، انرژی، پروتئین، روغن‌های اشباع نشده، نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های B3, B2, B1 در آن تشخیص داده شده است.

بیشتر بخوانید:بادام کوهی (Amyg dalus scoparia)

 

بخش مورد استفاده:

مغز بادام. در ضمن برگ درختچه نیز خواص دارویی دارد.

نحوه مصرف:

معمولاً مغز بادام کوهی مصرف خوراکی داشته ولی طعم و مزه آن مثل بادام‌های دیگر خوشایند نیست.

خواص درمانی:

تقریباً خواص مغز بادام کوهی با مغز بادام‌های دیگر مشابه است. دم کرده برگ‌ها باعث برانگیخته شدن تمایلات جنسی، افزاینده اسپرم، ضد طپش قلب و مفید برای بیماری‌های قلبی می‌باشد. در استعمال خارجی استفاده از برگ‌ها به صورت ضماد مسکن درد گودی کمر می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود