عسل خام چیست؟ بررسی خواص عسل خام برای سلامتی

0 3,913

مطالعات و تحقیقاتی متعدد در مورد خواص عسل خام انجام گرفته است که به طور قطعی نشان داده اند، فواید عسل خام به دلیل دارا بودن فلاونوئیدها و اسید فنولیک است که خاصیت آنتی اکسیدان قوی دارد.

عسل خام در سال های اخیر از زبان زنبورداران و فعالان حوزه محصولات زنبور عسل زیاد شنیده می شود ولی عسل خام چیست؟ به عسلی که اعمالی مانند تصفیه، فیلتر و یا پاستوریزه روی آن انجام نشده باشد، عسل خام گفته می شود. در واقع این عسل فیلتر نشده حاوی همه فواید ثابت شده عسل را دارا می باشد. عسل در طول تاریخ و در سراسر جهان مورد توجه مردم بوده است. این شیرین کننده طبیعی دارای خواص زیبایی و سلامتی بوده و به عنوان داروی جایگزین در بهبود بسیاری از نارسائی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با عسل خام

برخلاف گوشت یا تخم مرغ که خوردن خام آنها، خطرناک است، عسل خام نه تنها برای سلامتی لازم است بلکه ضروری است. عسل تصفیه نشده ماده ای است که مستقیم از گل ها به  خانه ها می آید. زنبورهای عسل شهد را از گل ها جمع کرده و  آن را در معده های خود ذخیره می كنند و به كندوی عسل انتقال می دهند، این شهد در آنجا به عسل تبدیل شده و موم روی آن را می پوشاند.

زنبوردان هنگام استخراج این عسل، موم و زنبورهای مرده را جدا می کنند ولی ممکن است گرده های گل و بره موم داخل عسل بماند، این عسل استخراج شده عسل خام نامیده می شود. توجه به این نکته مهم است که این عسل با عسل ارگانیک متفاوت است، عسل ارگانیک، به نحوه پرورش گل منبع شهد مربوط می شود. عسل فیلتر نشده ممکن است متبلور و سریع سفت شود.

تولیدکنندگان عسل، معمولا محصولشان را قبل از انتقال آن به سوپرمارکت ها تمیز می کنند. به این معنا که تمام بقایای کندو مانند موم و بره موم و گرده های گل از عسل، فیلتر شده و عمل پاستوریزاسیون در دمای بالا برای افزایش ماندگاری عسل انجام می گیرد، آنچه باقی می ماند عسل معمولی نامیده می شود.

این عسل فیلتر شده اغلب مزایای طبیعی عسل خام را از دست می دهد. بعضی اوقات شیرین کننده های مصنوعی نیز به عسل اضافه می کنند، این محصول با اینکه عسل نامیده می شود و از لحاظ ظاهری زیبا و شفاف به نظر می رسد ولی دیگر هیچ یک از مزایای عسل را ندارد.

خواص عسل خام

مطالعات و تحقیقاتی متعدد در مورد خواص عسل خام انجام گرفته است که به طور قطعی نشان داده اند، فواید عسل خام به دلیل دارا بودن فلاونوئیدها و اسید فنولیک است که خاصیت آنتی اکسیدان قوی دارد. این مواد می توانند استرس را کاهش داده و آسیب هایی که توسط رادیکال های آزاد به بدن وارد می شود را به حداقل برسانند و سلاح مهمی در برابر بسیاری از بیماری های مزمن از دیابت تا سرطان باشند.

خواص ضد باکتری عسل خام

عسل فیلتر نشده، به دلیل سطح PH پایین و توانایی تولید پراکسید هیدروژن در بدن، به مبارزه با باکتری E. coli و بسیاری از عفونت های استافیلوکوک کمک می کند و خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی دارد. عسل می تواند به صورت موضعی برای کمک به ترمیم زخم استفاده شود. عسل در ترکیب با سایر مواد مانند آبلیمو، اکثر روغن گیاهی و یا آلوئه را مفیدترین ماسک های زیبایی را ارائه می دهد. عسل حاوی اسیدهای آمینه مهم، ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین مقدار زیادی آنزیم زنده است که می تواند به سیستم هضم و سیستم ایمنی بدن کمک کند.

درمان گلو درد

از معروفترین خواص عسل توانایی آن در تسکین گلو درد می باشد. مهم است بدانیم که این مزایا در انواع عسل وجود ندارد، بلکه تحقیقات در مورد بسیاری از خواص و فواید عسل نشان می دهد که این خواص و مزایا در عسل خام، فیلتر نشده و گرم نشده یافت می شوند.

ممکن است محصولات عسل مانند عسل فروشگاهی و عسل فوق فیلتر شده طعم خوبی داشته باشند، اما نقشی در سلامتی ایفا نمی کنند. در واقع خواص عسل به مواد موجود در عسل فیلتر نشده مانند بره موم، گرده و موم مربوط است. وجود این ناخالصی ها است که خواص دارویی و سلامتی برای عسل فراهم می کند. هنگامی که عسل فیلتر و پاستوریزه شد، آن قطعات کوچک از بین رفته و اثرات مفید آنها نیز از بین می رود.

خواص عسل خام

قبلاً اشاره کردیم، عسل خام سریعتر از عسل معمولی به شکل نیمه جامد یا جامد متبلور می شود. این نیز به دلیل همان مواد اضافی موجود در عسل فیلتر نشده است. وقتی گلوکز از محلول اشباع شده عسل بیرون می آید، به دنبال چیزی است که به آن وصل شود. بره موم، گرده و موم عسل که در عسل فیلتر نشده شناور است، کار را آسان می کنند، بنابراین بلورها به سرعت تشکیل شده و عسل سفت می شود.

باز کردن عسل شکرک زده

البته جای نگرانی وجود ندارد، عسل متبلور را به آرامی و در حمام آب گرم قرار دهید، یعنی قابلمه را تا نصف آن پر از آب کرده و روی شعله قرار دهید تا گرم شود، ظرف عسل جامد را با فاصله به طوری که با آب داخل قابلمه برخورد نکند در مسیر بخار حاصل از آب جوش قرار دهید تا عسل خام خوشمزه و سالم به حالت مایع در آمده و آماده استفاده شود. در این عمل دقت کنید عسل حرارت مستقیم و زیادی نبیند.

حقیقت هایی در مورد عسل خام

هر محصول غذایی می تواند در هنگام تولید آلوده شود و عسل نیز از این قاعده مستثنی نیست. نگرانی بیشتر مردم وجود اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در عسل فیلتر نشده است، باکتری هایی که می توانند بیماری جدی بوتولیسم را ایجاد کنند.

در اینجا حقایق واقعی در مورد عسل و بیماری بوتولیسم آورده شده است. عسل خام و فیلتر شده، هر دو می توانند حاوی هاگ باکتری بوتولیسم کلستریدیوم باشند، یعنی عمل تیه نمی تواند اسپور این باکتری را از بین ببرد. این اسپورها در صورت خورده شده همراه با عسل بطور بالقوه می توانند باکتری بوتولیسم در معده تولید کنند، اما اسپورها نمی توانند در معده یا دستگاه گوارش بزرگسالان یا کودکان زنده مانده و بیماری ایجاد کنند.

خطرات عسل برای نوزادان

آنها فقط می توانند در معده نوزادان زنده بمانند و تکثیر شوند، زیرا معده آنها هنوز کاملا رشد نکرده است. هرگز نباید به نوزادان عسل داد. بعد از یک سالگی، بوتولیسم روده دیگر خطری ندارد، به همین دلیل بوتولیسم روده را اغلب بوتولیسم نوزادان نیز می نامند.

هیچ عارضه بوتولیسم در خوردن عسل خام وجود ندارد، مگر اینکه آن را به یک نوزاد بدهید. از دیگر عوارض احتمالی عسل خام که مهم است ایجاد حساسیت است، افرادی که به گرده حساسیت داشته و یا حساسیت فصلی و تب یونجه دارند، ممکن است به گرده موجود در عسل فیلتر نشده واکنش نشان دهند.

خرید عسل خام

در هنگام خرید عسل خام توجه کنید که این کلمه روی ظرف عسل نوشته شده باشد و تنها کلمه عسل خالص به معنی عسل فیلتر نشده نیست. طعم عسل تا حدودی بستگی به منبع شهد آن بستگی دارد اینکه زنبورهای عسل از گل های کدام منطقه جغرافیایی شهد را جمع آوری کرده و به کندو می آورند. متداول ترین گل ها برای تولید شهد گل های شبدر هستند، اما زنبورهای عسل طیف وسیعی از گل ها را به عنوان منبع شهد مورد استفاده قرار می دهند از شکوفه های درختان زرد آلو گرفته تا گل های وحشی مانند مریم گلی. نحوه استفاده از عسل خام فرقی با عسل معمولی ندارد.

عطر و طعم عسل فیلتر نشده قوی تر از عسل معمولی است و با روش های متفاوت سرو می شود، همراه با ماست یا کره و نان تست بسیار لذیذ است. در تهیه انواع نوشیدنی ها می تواند به عنوان شیرین کننده طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد. فقط بخاطر داشته باشید که تمام عسل ها به راحتی می سوزند و گرمای زیاد می تواند آنزیم های عسل را از بین ببرد و خواص و فواید تغذیه ای عسل فیلتر نشده را تضعیف کند.

اگر بدنیال محصولات ارگانیک و طبیعی هستید بهتر است آن ها را از فروشگاه های معتبر و تخصصی در این زمینه مانند بکرینا و آهوتا تهیه کنید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود