هر پنکه برای چه فضایی مناسب است؟

0 3,882

پنکه ها یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین وسایل برای خنک‌سازی محیط‌ هستند و هزینه نگهداری پایین آنها باعث شده تا ارزش خرید این محصولات تا حد زیادی افزایش پیدا کند. اما آیا با انواع پنکه و فضای مناسب آن آشنایی دارید؟

انواع پنکه و فضای مناسب آن

همانند دیگر تجهیزاتی که برای خنک‌سازی منزل یا محیط‌های مختلف استفاده می‌شود، پنکه ها هم انواع مختلفی دارند. در پایین، در مورد فضای مناسب برای هر پنکه صحبت کرده و نگاهی به مهم‌ترین مدل از این تجهیزات خواهیم داشت.

 پنکه سقفی

مرسوم‌ترین مدل پنکه که از گذشته تا به امروز استفاده می‌شود، مدل سقفی است. قدمت این مدل پنکه ها به بیش از صد سال می‌رسد و به واسطه توانایی بسیار خوب آنها در ایجاد جریان هوای یکنواخت در اتاق، هنوز هم خیلی‌ها سراغ پنکه سقفی می‌روند.

این محصولات در شکل‌های مختلف و معمولا با 3 پره به طول 75 تا 150 سانتی‌متری تولید می‌شوند که نمونه‌های کوچک آن برای اتاق‌هایی با اندازه متوسط و نمونه‌های بزرگتر آن برای اتاق‌های بزرگ یا حتی کارگاه‌ها می‌تواند مناسب باشد.

پنکه رومیزی

پنکه رومیزی از ارزان‌ترین نمونه‌های این تجهیزات سرمایشی است که معمولا با قطر 15 تا 35 سانتی‌متر تولید شده و می‌توان سرعت آنها را روی سه حالت مختلف، تنظیم کرد. معمولا قابلیت تنظیم ارتفاع این محصولات ممکن نیست، ولی کاربران می‌توانند زاویه جریان آنها را تغییر دهند. قیمت مقرون‌به‌صرفه، مصرف برق پایین و توانایی بسیار خوب در ایجاد جریان هوای یکنواخت باعث شده تا در فصل تابستان، بسیاری از افراد سراغ این محصولات بروند.

اتاق‌های کوچک و متوسط می‌تواند بهترین مکان برای استفاده پنکه رومیزی در هوای گرم باشد.

پنکه برجی

همان‌طور که از نام این محصولات پیداست، این پنکه ها ظاهری باریک و بلند مشابه یک برج دارند و در دو مدل باپره و بدون پره طراحی می‌شوند. قدرت بالا در کنار مصرف برق پایین، مهم‌ترین ویژگی‌های مدل برجی هستند.

این مدل پنکه که معمولا ارتفاعی بین 75 تا 100 سانتی‌متر دارد، بیشتر مناسب گوشه اتاق‌های کوچک است.

پنکه ایستاده

این پنکه ها معمولا پایه‌ای بلند با وزنی پایین دارند تا به آسانی بتوانید آنها را جابجا کرده و در هر مکانی قرار دهید. پنکه ایستاده معمولا 3 تا 5 پره دارد و می‌توان ارتفاع آن را بین 40 تا 100 سانتی‌متر تنظیم کرد.

اتاق‌هایی با اندازه متوسط، بهترین مکان برای پنکه های ایستاده هستند.

پنکه دیواری

در ادامه معرفی انواع پنکه و فضای مناسب آن به مدل دیواری می‌رسیم؛ تجهیزاتی با اندازه کوچک و قابلیت تنظیم زاویه که معمولا روی ستون‌ها نصب می‌شوند. به علاوه، شما می‌توانید به صورت کنترل از راه دور، این پنکه ها را تنظیم کنید.

اگر محدودیت فضا دارید یا تغییر زاویه اهمیتی برای شما ندارد، پنکه دیواری می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. کارگاه‌ها، مراکز صنعتی و فضاهای فرهنگی، معمولا بیشترین استفاده از این مدل را دارند.

پنکه بدون پره

یکی دیگر از نمونه های پیشرفته و مدرن‌تر پنکه ها، مدل بدون پره است که ظاهر خاص آن می‌تواند در همان نگاه اول، توجه شما را به خود جلب کند؛ در بالای این پنکه ها، معمولا حلقه‌ای توخالی و بلند وجود دارد که تا حدودی مشابه یک آنتن است. در این محصولات، جریان هوا به وسیله کمپرسور و پره‌هایی که داخل بخش پایینی آن مخفی شده‌اند، به داخل کشیده شده و با فشاری بالا روی حلقه قرار می‌گیرند؛ سپس با قدرتی بالا از داخل شیارهای موجود روی حلقه به بیرون پرتاب می‌شوند.

پنکه بدون پره در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید شده و به واسطه قدرت بالا در ایجاد جریان هوای خنک، می‌تواند در محیط‌های کوچک یا بزرگ استفاده شود.

پنکه مه پاش

پنکه مهپاش که با نام‌های دیگری از جمله پنکه رطوبت‌ساز هم شناخته می‌شود، انواع مختلفی مانند ایستاده یا دیواری دارد و آب را نیز با جریان هوا ترکیب می‌کند تا فضای محیط را بتوان تا حد قابل توجهی خنک کرد.

پنکه مه پاش، منحصرا برای استفاده از فضاهای باز تولید شده است و می‌تواند در مکان‌هایی مانند سالن‌های روباز، مرغداری‌ها و … استفاده شود.

پنکه شارژی

پنکه شارژی که بعضا از آن با عنوان پنکه دستی هم یاد می‌شود، معمولا اندازه بسیار کوچکی داشته و با باتری شارژشدنی به دست کاربران می‌رسد تا بتوانید آنها را در هر جایی همراه خود داشته باشید.

پنکه شارژی معمولا قدرتی پایین دارد و به عنوان یک وسیله همراه به حساب می‌آید.

سخن پایانی

با نزدیک شدن به فصل تابستان، خرید پنکه با توجه به قیمت و هزینه نگهداری پایین آن می‌تواند تصمیمی هوشمندانه باشند. از آنجایی که این محصولات تنوع بسیار بالایی دارند، بهتر است قبل از خرید با فضای مناسب برای هر پنکه آشنا شوید تا بیشترین کارایی را در ازای مبلغ پرداختی دریافت کنید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود