نحوه دیزاین و زیبا سازی اتاق مدیریت از صفر تا صد!

0 3,809

یکی از مهم ترین مواردی که یک مدیر در طول روز با آن در حال تعامل است، صندلی کامپیوتری است که بر روی پشت میز مدیریت قرار میگیرد!

دکوراسیون یک اتاق مدیریت باید شیک، حرفه ای و در عین حال ساده باشد! از لحاظ طراحی و بخصوص بحث اداری، مدیر یک مجموعه هنگامی که در اتاق مدیریت و در پشت صندلی نشسته است، باید بسیار قدرتمند و حرفه ای به نظر برسد، در این مطلب سعی داریم تا تمامی عوامل و وسایلی که در طراحی دکوراسیون اتاق مدیریت تاثیر گذار است را بررسی کنیم تا این مطلب برای شما همانند یک راهنمای کامل و جامع عمل کند!

از صندلی کامپیوتر غافل نشوید!

یکی از مهم ترین مواردی که یک مدیر در طول روز با آن در حال تعامل است، صندلی کامپیوتری است که بر روی پشت میز مدیریت قرار میگیرد! اگر به سراغ انواع صندلی کامپیوتر های مختلف با طرح های متفاوت برویم متوجه میشویم که همه صندلی های کامپیوتر برای یک رئیس یا مدیر مناسب نیستند و ما باید به سراغ مدل هایی برویم که در مرتبه اول راحت باشند ( چراکه مدیر قرار است ساعت های طولانی را بر پشت صندلی مورد نظر بنشیند ) و دوما زیبا و حرفه ای یا به عبارت دیگر مدیریتی باشد!

برای مورد اول باید دقت کنیم که صندلی کامپیوتر مورد نظر ارگونومیک باشد، یعنی در طراحی آن اصولی رعایت شده باشد که به خوبی انحنا های مختلف بدن انسان از ستون فقرات گرفته تا گردن را پوشش دهد! اگر صندلی کامپیوتر مورد نظر ارگونومی باشد، مدیر مورد نظر میتواند ساعت های طولانی بدون کوچک ترین مشکلی بر روی صندلی بنشیند و به انجام کار های مختلف خود بپردازد!

همچنین باید به جنس پارچه یا چرم نیز دقت شود! بسیاری از پارچه یا چرم های مختلف بعد از مدت زمان کوتاهی به دلیل اینکه توانایی عبور جریان هوا از میان خودشان را ندارند بعد از مدتی نشستن کاربر بر روی صندلی عرق میکنند یا بیش از حد گرم میشوند! در هنگام خرید صندلی کامپیوتر باید حتما دقت نمایید که جنس پارچه یا چرم صندلی مورد نظر “تنفسی” باشد به این معنی که هوا را از میان ساختار خود عبور دهد تا کاربر یا همان مدیر حتی پس از ساعت ها نشستن بر روی صندلی به هیچ عنوان احساس گرما نکند!

در زمینه مورد دوم یعنی انتخاب یک صندلی کامپیوتر زیبا باید حتما اصل سادگی را رعایت کنید! یعنی صندلی مورد نظر شما باید متعادل باشد، در خیلی از موارد دقت میکنیم که صندلی های مدیریتی دارای موارد و طرح ها و تجملات بسیار زیاد هستند که موجب شلوغی بیش از حد ظاهر صندلی کامیپوتر مورد نظر میشود! برای انتخاب یک صندلی با ظاهری استاندارد میتوانید در نظر داشته باشید که جنس پنج پر صندلی مورد نظر را فلزی انتخاب کنیید که هم زیبا تر باشد و هم از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار باشد، همچنین انتخاب چرم مشکی برای بخش نشیمنگاه و پشتی صندلی نیز میتواند گزینه خوبی باشد!

رنگ بندی جو کلی فضا را مشخص میکند!

همان طور که در تیتر بالا نیز مشاهده کردید، رنگ بندی میتواند حال و هوای فضای مورد نظر را کاملا تغییر دهد! رنگ های مشکی و تیره فضای مورد نظر را خیلی بسته و کوچک نشان میدهد و از طرف دیگر رنگ های خیلی روشن همانند سفید نیز ممکن است اندکی از اداری و مدیریتی بودن فضا کم کنند! بهترین ترکیب رنگ برای یک اتاق مدیریت استفاده از تعادل است! به صورتی که در محیط مورد نظر نه کاملا از رنگ های تیره استفاده شود و نه از رنگ های کاملا روشن!

بهتر است رنگ صندلی کامپیوتر، میز مدیریت و صندلی های انتظار موجود در اتاق مدیریت ترکیبی از رنگ های تیره باشد ( دقت کنید میز مدیریت نیز نباید به طور مثال دارای رنگ چوبی خیلی تیره باشد و تعادل باید در آن رعایت شود! ) و از طرف دیگر رنگ دیوار های محیط مورد نظر ترکیبی از رنگ های روشن متناسب با سلیقه مورد نظر شما باشد ( همانند سفید، کرم روشن و… ) همچنین استفاده از عناصری که رنگ های مینیمال و یا حتی جیغ نیز دارند اگر به صورت با تعادل انجام شود میتواند فضای مدیریتی مورد نظر را از حالت خشک و خسته کننده دربیارد، به طور مثال استفاده از گلدان های رنگی یا تابلو های زیبا با رنگ های کلاسیک میتواند ترکیب خیلی خوبی برای یک اتاق مدیریتی باشد.

صندلی های انتظار برای راحتی افراد!

بهتر است اتاق مدیر یک مجموعه حداقل دارای 2 و در حالت ایده عال دارای 4 صندلی انتظار باشد! دقت کنید که حتما باید از میان انواع صندلی انتظار مختلف با طرح های متفاوت، طرحی را انتخاب کنید که با دیزاین و سبک صندلی کامپیوتر موجود در پشت میز مدیریتی هماهنگ باشد، به طور مثال اگر جنس روکش صندلی کامپیوتر مدیر چرم است، بهتر است برای خرید صندلی انتظار نیز به سراغ مدل هایی با روکش چرمی بروید!

خرید صندلی انتظار

صندلی های انتظار میتوانند در ترکیب های مختلفی در برابر میز مدیریت قرار بگیرند اما قرار دادن دو عدد صندلی انتظار در سمت راست میز مدیریت و دو عدد دیگر در سمت چپ میز مدیریت به صورتی که میز جلو مبلی اداری دقیقا در وسط آن قرار بگیرد یک ترکیب کامل ایده عال میباشد! همچنین حالت دیگری که میتوانید در نظر بگیرید به نحوه ای است که هر 4 عدد صندلی انتظار در یک راستا و رو به روی میز مدیریت قرار بگیرند و در وسط آن ها میتوانید از یک میز جلو مبلی اداری استفاده نمایید که این حالت با توجه به اینکه همه افراد ممکن است به میز جلو مبلی اداری وسط دسترسی نداشته باشند، ممکن است حالت ایده عالی نباشد!

میز های جلو مبلی اداری!

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم میز جلو مبلی اداری یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز برای مهمان ها یا افرادی است که با مدیر جلسه دارند، از این میز مورد نظر میتوان برای پذیرایی از مهمان ها، بررسی مدارک، قرار دادن لپ تاپ و… استفاده کرد! بهتر است برای خرید از میان انواع مدل های میز جلو مبلی اداری، مدل هایی را انتخاب کنید که جنس صفحه آن ها شیشه ای باشد، میز های جلو مبلی اداری شیشه ای هم رسمی تر هستند و هم ماندگاری بهتری به نسبت مدل های چوبی دارند!

یکی از معایب میز های جلو مبلی چوبی این است که بعد از چند سال استفاده دچار خش و لک های زیادی میشوند این در حالی است که میز های جلو مبلی اداری شیشه ای حتی پس از چندین سال استفاده مداوم حداقل خیلی بهتر ظاهر اولیه خود را حفظ میکنند! البته باید دقت کنید حتما از برند های معتبر خرید خود را انجام دهید تا شیشه استفاده شده بر روی آن مقاومت خوبی داشته باشد و به راحتی نشکند!

میز های اداری و مدیریتی!

البته بعد از صندلی کامپیوتر، این میز مدیریت است که یک مدیر در طول روز بیشتر وقت خود را بر پشت آن سر میکند! میز های مدیریتی و اداری سبک و مدل های بسیار بسیار متنوعی دارند که میتواند کاملا متناسب با سلیقه شما متغیر باشد! اگر از میز های مدیریت سلطنتی خوشتان میاید باید در نظر داشته باشید که میز های مدیریتی کلاسیک معمولا اندازه بزرگ و وزن زیادی دارند و همین مورد باعث میشود تکان دادن میز مورد نظر برای شما مشکل شود، البته از خوبی های میز های مدیریتی سلطنتی و کلاسیک میتوان به داشتن کشو های مختلف اشاره کرد که میتواند فضا ذخیره سازی خوبی باشد!

البته در مجموع پیشنهاد ما به شما خرید میز های مدیریت مدرن است، چراکه هم قیمت کمتری دارند و از طرف دیگر به دلیل ابعاد کوچک تر و طراحی مدرنی که دارند فضای اتاق مدیریت را باز تر نشان میدهند! البته میز های مدیریتی مدرن نیز معایب زیادی دارند که از جمله آن میتوان به استقامت کمتر و همچنین عدم داشتن کشو اشاره کرد! در مجموع چه به سراغ میز های مدیریتی مدرن بروید چه میز های مدیریتی کلاسیک، باید سبک میز مورد نظر با فضای کلی محیط هماهنگی داشته باشد!

استفاده از گیاهان، بهترین راهکار برای با نشاط کردن فضا!

از بزرگ ترین معایب یک اتاق مدیریتی میتوان به این اشاره کرد که بعد از دیزاین نهایی، فضای اتاق مورد نظر به شدت خشک و بی روح خواهد شد! و این خشک و بی روح بودن فضا به هیچ عنوان نه برای شخص مدیر و نه سایر افراد خوب میباشد! یکی از راهکار هایی که میتوان به وسیله آن فضای اتاق مدیریت مورد نظر را با نشاط تر کنیم استفاده از گیاهان مختلف میباشد! البته باید دقت کنید که از گیاهانی استفاده کنید که حساس نباشند و نیاز به نور و یا نگهداری ویژه ای نداشته باشند! شما میتوانید متناسب با سبک سلیقه خودتان از میان گیاهانی که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم هر گیاهی که تمایل دارید را انتخاب و با قرار دادن در گلدان های شیک و حرفه ای از آن ها در دکوراسیون اتاق مدیریت استفاده نمایید، از جمله گیاهانی که مناسب محیط های اداری میباشند میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پتوس (Devil’s ivy)
  • عنکبوتی یا گندمی (Spider plant)
  • فیکوس بنجامین (Weeping fig)
  • سانسوریا شمشیری  (Sansevieria)
  • فیکوس (Rubber fig)
  • اسپاتی فیلوم (Peace lily)
  • زامیفولیا (Zamiifolia)
  • شفلرا  (Schefflera)
  • کاکتوس های کوچک و ساکولنت ها (Cactus & Succulent)
  • تراریوم (Terrarium)

گیاهان در محیط اداری

البته گیاهان بیشتری هستند که میتوان از آن ها در محیط مورد نظر استفاده کرد و همان طور که در مورد آخر اشاره کردیم، تراریوم نیز میتواند یک انتخاب خیلی عالی برای شما باشد چراکه همانند یک باغ شیشه ای کوچک با در های بسته است که نیاز به آبیاری منظم ندارد و این گزینه حتی برای محیط هایی که فضای کافی را در اختیار شما قرار نمیدهد نیز ایده عال میباشد!

لوستر های مختلف!

آخرین موردی که قصد بررسی آن را داریم بحث روشنایی و نور پردازی میباشد! یک اتاق مدیریت ایده عال باید روشنایی کاملا کافی را در اختیار مدیر و سایر افراد قرار دهد! فراهم کردن این روشنایی میتواند با استفاده از انواع لوستر های مدرن و کلاسیک انجام شود! البته استفاده از لوستر های کلاسیک با آویز های زیاد و… خیلی در اتاق های مدیریت رایج نمیباشد و پیشنهاد میشود از لوستر های مدرن استفاده کنید اما به هر حال اگر سبک فضای اتاق مدیریت مورد نظر شما کلاسیک و سلطنتی میباشد به راحتی میتوانید از لوستر های کلاسیک نیز استفاده کنید!

در هنگام خرید و تهیه لوستر های مختلف برای اتاق مدیریت به ارتفاع محیط مورد نظر دقت نمایید! اگر محیط مورد نظر شما ارتفاع کمی داشته باشد و شما نیز از لوستر هایی با ارتفاع زیاد استفاده کنید همین مورد کوچک باعث میشود فضای اتاق مدیریت شما تنگ و بسته به نظر برسد! اگر میبینید که برای اتاق مدیریت خودتان فضای زیادی در اختیار ندارید، استفاده از لوستر های مدرن و کلاسیک “سقفی” میتواند بهترین گزینه برای شما باشد زیرا فضایی را از سقف اتاق اشغال نمیکند! همچنین رنگ های مشکی، طلایی و نقره ای نیز میتوانند جز بهترین رنگ های ممکن برای رنگ بدنه لوستر مورد نظر اتاق مدیریت شما باشد!

جمع بندی پایانی!

طبیعتا سلیقه هر فرد با فرد دیگری متفاوت است و همین مورد باعث میشود هر فرد برای خود، اتاق مدیریت خاصی متناسب با سلیقه و تمایل خود طراحی و دیزاین کند اما مهم ترین مورد در بحث طراحی و دیزاین اتاق مدیریت رعایت تعادل میباشد و هر جا دیدیم تعادل محیط مورد نظر به هم ریخته است باید به سمت اصلاح کردن محیط مورد نظر پیش برویم! به طور مثال اگر محیط اتاق مدیریت و فضای آن خیلی خشک به نظر برسد باید به کمک رنگ های متفاوت و سایر عناصر مثل گیاهان، فضای محیط مورد نظر را متعادل کنیم یا اگر دیدیم فضای محیط مدیریتی خیلی روشن یا خیلی تیره است این نشان دهنده یک عیب در طراحی و دیزاین محیط مورد نظر میباشد، از شما بسیار متشکریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود