آنچه باید در نحوه پوشیدن ژاکت و پیراهن مردانه رعایت کرد

0 3,813

ترکیب ژاکت و پیراهن مردانه از ترکیب‌های کلاسیک است که جذابیت خاصی به استایل مردانه می‌دهد و در فصل پاییز و زمستان هم بسیار کاربردی است. اما این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توان ژاکت و پیراهن مردانه را با هم پوشید طوری که ترکیب آن‌ها از هر نظر چشمنواز و زیبا به نظر برسد. فاکتورهای مختلفی در این امر دخیل هستند از جمله رنگ، طرح، فرم یقه و جنس بافتنی که در هر دو لباس باید هماهنگ و متناسب به نظر برسند. در این مقاله اختصاصی از نصرینو در مورد لباس‌های بافتنی مردانه نکاتی را خواهید آموخت و با بایدها و نبایدهای پوشیدن ژاکت و پیراهن مردانه آشنا خواهید شد.

تاریخچه بافتنی‌ها

بافتن یک روش ساده برای تهیه پارچه از یک رشته نخ است که نیاز به تجهیزات بزرگ و خاصی ندارد و با یک یا دو میل می‌توان آن را انجام داد. اولین نمونه‌های بافتنی در مصر باستان و قرن سوم پیش از میلاد یافت شده است و از آن‌جا از طریق تجارت پشم به اروپا و مناطق دیگر جهان نیز راه پیدا کرده است. طرح‌های بافت در آن زمان ساده و متاثر از طرح‌هایی بود که در خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به مرور زمان هر منطقه سبک خاص خود را پیدا کرد مثلا بافت خاص اسکاتلندی و کشورهای دیگر. با انتقلاب صنعتی بافت ماشینی به وجود آمد اما نتوانست به طور کامل جای بافت دستی را بگیرد. البته در آن زمان بافت ماشینی مدرن و پیشرفته تلقی می‌شد و بافت دستی نوعی بافت سنتی بود که در خانه ها انجام می‌شد.

پوشیدن ژاکت و پیراهن مردانه

با توسعه بافتنی‌ها،  لباس‌ها و اکسسوری‌های بافتنی مثل دستکش و و کلاه و ژاکت و … وارد دنیای مد شدند و تا قرن بیستم جوراب‌های بافتنی محبوب‌ترین نوع از لباس‌های بافتنی به شمار می‌رفتند. اما در اوایل قرن بیستم تولید بافتنی حالت تجاری به خود گرفت و لباس‌های بافتنی به لباس‌هایی مد روز تبدیل شدند چون مردم به این لباس‌های گرم و کاربردی نیاز دارند. با شروع قرن ۲۱ نیز از محبوبیت لباس‌های بافتنی کاسته نشده است و اشکال و طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی از این لباس‌های کاربردی و زیبا در همه جای دنیای تولید می‌شود. لباس‌های بافتنی شیک و راحت و کارا هستند و بدن در آن‌ها احساس آزادی کاملی دارد به همین دلیل است که این لباس‌ها هرگز از مد نمی‌افتند و فراموش نمی‌شوند.

نکات مهم در ترکیب ژاکت و پیراهن مردانه

این روزها بافتنی‌ها جزو لباس‌های پرکاربرد در فصل سرما هستند اما تعدادی محدودی از لباس‌ها بافتنی در استایل مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که ژاکت بافتنی یکی از آن‌ها است. البته این لباس‌ها هم نقش مهمی در استایل زمستانی آقایان ایفا می‌کنند و کمتر مردی را می‌توان یافت که تعدادی از این ژاکت‌ها و پلیورها را در کمد لباس‌های خود نداشته باشد. پوشیدن این لباس‌های بافتنی به تنهایی کار جالبی نیست و آقایان ترجیح می‌دهند این لباس‌ها را روی لباس‌های دیگری بپوشند تا هم ترکیب زیباتری بسازند و هم تماس مستقیم پشم و بافتنی با پوست بدن، آن‌ها را اذیت نکند. به همین دلیل است که ترکیب ژاکت و پیراهن مردانه جزو ترکیب‌های کلاسیک و محبوب در استایل آقایان به شمار می‌رود و تمام آقایان شیک پوش از آن استفاده می‌کنند. اما بهترین ترکیب ژاکت و پیراهن مردانه چیست و این ترکیب به چه عواملی بستگی دارد؟ این سوالی است که در ادامه این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد و عوامل موثر بر این ترکیب را برخواهیم شمرد.

یقه ژاکت بافتنی: اولین چیزی که در هر لباسی به چشم می‌آید یقه آن است و لباس‌های بافتنی هم از این قاعده مستثنی نیستند. می‌توان گفت که اولین و مهم‌ترین عامل در ترکیب صحیح ژاکت و پیراهن مردانه فرم یقه ژاکت است. اگر فرم یقه ژاکت با پیراهن هماهنگ نباشد بقیه تلاش‌های شما نیز بی‌نتیجه خواهد بود پس در گام اول باید ژاکتی انتخاب کنید که یقه مناسبی داشته باشد. به خاطر داشته باشید که مشکل هماهنگی فرم یقه تنها مشکل خانم‌ها در انتخاب لباس نیست و این مساله در استایل مردانه نیز اهمیت دارد اما تنوع فرم یقه در لباس‌های زنانه بسیار زیاد است در حالی که یقه ژاکت‌های بافتنی مردانه تنها دو نوع است، یقه گرد و یقه هفت.

پوشیدن ژاکت و پیراهن مردانه

هم یقه گرد و هم یقه هفت ترکیب خوبی با پیراهن مردانه به وجود می‌آورند (انواع غیرمعمول‌تر مثل یقه اسکی و … چندان توصیه نمی‌شود) و انتخاب یکی از این دو به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اما اگر قسمت صورت و بالاتنه شما چاق و گرد است بهتر است از ژاکت‌های یقه هفت استفاده کنید تا حالت کشیده‌تری به سر و گردن شما بدهد. نکته مهم دیگر در مورد فرم یقه لباس بافتنی این است که یقه‌های گرد قسمت کمتری از یقه پیراهن شما را به نمایش می‌گذارند پس اگر از کراوات استفاده کرده‌اید و یا می‌خواهید پیراهن شما بیشتر مشخص باشد بهتر است از ژاکت‌های یقه هفت استفاده کنید.

جنس ژاکت بافتنی: پس از این که اولین گام مهم را برداشتید و فرم یقه ژاکت بافتنی خود را انتخاب کردید نوبت به گام بعدی می‌رسد که انتخاب جنس بافتنی شما است. انتخاب جنس مناسب ژاکت بافتنی به عوامل مختلفی بستگی دارد که میزان رسمی بودن لباس، یکی از آن‌ها است. کشمیر رسمی‌ترین نوع پارچه پشمی است که هم کیفیت بسیار خوبی دارد و هم ترکیب خوبی با پیراهن و شلوار جین و حتی کت و شلوار به وجود می‌آورد. پشم معمولی از گوسفند و پشم کشمیر از بز به دست می‌آید و دلیل گرم و نرم بودن این الیاف هم همین است.

پوشیدن ژاکت و پیراهن مردانه

 اما بز روش خاصی برای چریدن دارد و موقع خوردن گیاه آن را از ریشه خارج می‌کند. در نتیجه مراتعی که بز روی آن‌ها چرا کند در مدت کوتاه‌تری از بین می‌روند. پس اگر محیط زیست برای شما اهمیت دارد بهتر است به جای پشم بز از پشم گوسفند استفاده کنید. پشم گوسفندانی مثل مرینوس هم مانند کشمیر بسیار نرم و لطیف و باکیفیت است و می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. البته در کنار الیاف طبیعی از الیاف مصنوعی هم برای تهیه بافتنی استفاده می‌شود که این الیاف قیمت مناسبی دارند و برای یک استایل روزمره انتخاب خوبی به شمار می‌روند.

ترکیب رنگ ژاکت و پیراهن مردانه : پس از انتخاب فرم یقه و جنس لباس بافتنی، گام مهم بعدی انتخاب رنگ آن است. بافتنی‌ها رنگ‌های متنوعی دارند از روشن گرفته تا تیره و رنگ‌های تند و چشمگیر و حتی بافتنی‌های چندرنگ. در این مورد نیز شما باید به رسمی بودن لباس خود توجه کنید و رنگ بافتنی را متناسب با آن انتخاب کنید. هر چه رنگ ژاکت بافتنی شما تیره‌تر و خنثی‌تر باشد رسمی‌تر است پس اگر برای استال رسمی خود به دنبال یک ژاکت بافتنی هستید رنگ‌های سرمه‌ای، خاکستری و مشکی بهترین انتخاب هستند، البته در نظر داشته باشید که بافتنی مشکی پرزگیر است و ممکن است به اندازه کافی مشکی و شیک به نظر نرسد.

پوشیدن ژاکت و پیراهن مردانه

بافتنی‌های رنگی هم در نوع خود زیبا هستند و می‌توان در استایل نیمه رسمی و غیررسمی از ژاکت‌هایی به رنگ آبی، زرشکی، سبز تیره و … استفاده کرد. البته در این صورت بهتر است از یک پیراهن سفید ساده همراه با آن استفاده کنید تا شیک‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید. اما ژاکت‌های بافتنی تیره‌ و خنثی را می‌توان با هر رنگ پیراهنی پوشید به شرط آن که میزان رسمی بودن این پیراهن با استایل شما هماهنگ باشد.

بافت لباس: و اما در آخرین گام نوبت به انتخاب بافت لباس می‌رسد. وقتی صحبت از بافت در بافتنی می‌شود منظور طرح و نقشی است که با استفاده از تکنیک‌های بافت روی لباس ایجاد شده است. تکنیک‌های بیشماری در بافتنی وجود دارد که هر کدام طرح و نقش خاصی را روی لباس به وجود می‌آورند و با استفاده کردن از این لباس‌ها می‌توان در استایل، عمق و تنوع به وجود آورد. البته به خاطر داشته باشید که هر چه لباس بافتنی شما از طرح ساده دورتر باشد میزان رسمی بودن آن نیز کاهش خواهد یافت مثلا یک ژاکت کشمیر ساده بسیار رسمی‌تر از ژاکتی در همان رنگ است که با طرح حصیری بافته شده است.

پوشیدن ژاکت و پیراهن مردانه

در هر صورت بافتنی‌های طرح‌دار هم زیبایی خاص خود را دارند و می‌توان در استایل نیمه رسمی و غیررسمی از آن‌ها استفاده کرد. اگر شما هم جزو علاقمندان به این مدل‌های بافتنی هستید باید در نظر داشته باشید که ترکیب ژاکت و پیراهن مردانه در این شرایط کمی متفاوت است مثلا اگر از ژاکت بافتنی دارای طرح و بافت استفاده کرده‌اید پیراهنی که زیر آن می‌پوشید باید ساده و تکرنگ و بدون طرح باشد تا تعادل و هماهنگی کاملی در استایل شما پدید آید.

پوشیدن ژاکت و پیراهن مردانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در نصرینو شاخه اصول شیک پوشی و پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Idle Man

منبع:مــجله قـــرمز

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود