آشنایی با بهترین فرودگاه های ترکیه

0 3,798

پرواز هوایی اغلب برای مسافران به دلیل سرعت و هیجان‌ در سفر، اولویت اول انتخاب است. ترکیه با داشتن چندین فرودگاه، سفر را برای مسافران و گردشگران تسهیل بخشیده است. اکثر ایرانیان برای سفر به این کشور پُرگردشگر از هواپیما استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با فرودگاه‌های جذاب ترکیه آشنا کنیم، اگر قصد سفر به شهرهای ترکیه را دارید؛ این مطالب را از دست ندهید.

فرودگاه های ترکیه را بشناسید

یکی از مقاصد گردشگری محبوب در بین ایرانیان شهرِ زیبای ترکیه است. ایرانیان برای تفریح، تحصیل، کار و زندگی به این شهرِ زیبا سفر می‌کنند. یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌‌توان به‌‌راحتی به ترکیه سفر کرد، استفاده از خطوط هوایی ترکیه است. جالب است بدانید کشور ایران امکان پرواز مستقیم به برخی از کشورها را ندارد؛ بنابراین ایرانیان با پرواز از فرودگاه‌های استانبول به مقاصد خود در دنیا سفر می‌کنند.
برای تعریف ساده از فرودگاهِ‌ بین‌المللی باید گفت: در فرودگاه‌های بین‌المللی، یک ترمینال از پروازهای بین‌المللی وجود دارد که مسافران می‌‌توانند به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم به مقصدهای خود برنامه‌ی پرواز داشته باشند.
آیا می‌دانید فرودگاه‌ها با چه قانون و قاعده‌ای ساخته می‌شوند؟ هر کشور دارای تعدادی فرودگاه است؛ اما برای ساخت فرودگاه بین المللی باید طبق چهارچوبی از قوانین و استانداردهای جهانی عمل کرد. فرودگاه‌‌های بین‌المللی بزرگتر از فرودگاه‌‌های داخلی هستند. لازم به ذکر است که دو شورای انجمن بین‌المللی حمل‌ ونقل هوایی “یاتا” و سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری “ایکائو”، روی عملکرد فرودگاه‌ها و خطوط‌ هوایی نظارت دارند.

خدمات فرودگاه های ترکیه

فرودگاه‌‌های ترکیه خدماتی را مطابق با استانداردهای بخش حمل‌ و‌ نقل هوایی به مسافران خود ارائه می‌دهند، که در ذیل به آن‌‌ها اشاره می‌کنیم:
•    افزایشِ فعالیت‌هایِ پرواز
•    کاهش تاخیر پرواز
•    بهبود دادن شرایط خدمات
•    هماهنگی اقدامات امنیتی لازم در راستای تجزیه وتحلیل ریسک درپروازها
•    آژانس‌های هواپیمایی و دفاتر مربوط به گردشگری
•    وجود دفاتر گمرک و صرافی‌ها
•    رستوران‌ها و کافه‌ها
•    اتاق‌هایی برگزاری نماز و عبادت
•    ارائه اتاق‌های انتظار و دپارتمان‌هایِ سلامت

نقش فرودگاه در توسعه صنعت گردشگری در ترکیه

امروزه فرودگاه‌ها نقشِ عمده‌ای در رشد اقتصادی شهرها دارند. در کنار فرودگاه‌های بین‌المللی ترکیه که مشغول خدمات‌‌‌رسانی هستند، فرودگاه‌هایی نیز برای پروازهای داخلی در نظر گرفته شده‌اند. صنعت هوانوردی این کشور همراه با سایر بخش‌ها در حال رشد است، به طوری که ترکیه با اقتصاد روبه رشد خود در بین 20 اقتصادِ برتر جهان قرار دارد. با وجود صدها هتل در ترکیه و همچنین صنایع حوزه‌ی جهانگردی استانبول، داشتن سه فرودگاه بین‌المللی در ترکیه موردنیاز بوده است.
همانطور که می‌‌دانید، فرودگاه‌ها برای جابه‌جایی انسان‌ها و کالاها تاسیس شده‌‌اند. به دلیل حجم بالای درخواست‌ها در فرودگاه‌ها، ارتباطی مستقیم، بین فرودگاه با اشتغال‌زایی و توسعه کسب‌وکار وجود دارد. هرچقدر تعداد مسافران فرودگاه درمقایسه با تعداد پروازها بیشتر باشند، درنتیجه این کشور مربوطه با خروجی اقتصادی بهتری همراه خواهد بود.
خدمات و نقش فرودگاه های ترکیه

اسامی فرودگاه های ترکیه

ترکیه دارای 13 فرودگاه بوده است که درحال حاضر با انتقال فرودگاه آتاتورک به فرودگاه جدید استانبول، 12 فرودگاه دارد. جهت آشنایی با این فرودگاه‌ها، در زیر اسامی آنها را ذکر می‌کنیم.
1.فرودگاه جدید استانبول یا(IST) 2.فرودگاه صبیحه گوکچن(سابیها) 3.فرودگاه آتاتورک 4.فرودگاه ازمیر 5. فرودگاه اسن بوغا آنکارا  6.فرودگاه بدروم  7.فرودگاه آنتالیا 8. فرودگاه قونیه  9.فرودگاه ارزروم  10.فرودگاه اسپارتا 11.فرودگاه آدانا  12.فرودگاه ترابزون 13. فرودگاه دالامان

فرودگاه‌ های استانبول

استانبول مهم‌ترین شهرِ ترکیه از نظر جذب گردشگر است، که در تاریخچه خود نام 3 فرودگاه بین‌‌المللی را ثبت دارد.
فرودگاه های مسافری استانبول :
1.    فرودگاه آتاتورک
2.    فرودگاه صبیحه گوکچن (سابیها)
3.    فرودگاه جدید استانبول یا IST

فرودگاه‌ جدید استانبول

فرودگاه استانبول (İSTANBUL HAVALİMANI) یکی از اصلی‌ترین و مجهزترین فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول است. این فرودگاه که جایگزین فرودگاه آتاتورک شده است در واقع یک شهرک بزرگ با امکاناتِ متنوع از قبیل صرافی، اینترنت رایگان، رستوران، فست فود، فری شاپ، کافه ها و … است. این فرودگاه در منطقه‌‌ی اروپایی استانبول واقع شده است. به دلیل طراحی جالب برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی، این فرودگاه، برنده‌ی جایزه‌ی معماری شیکاگو شده است.
اولین پرواز از فرودگاه جدید استانبول هم‌زمان با افتتاحِ آن، به مقصد آنکارا انجام شد. نکته قابل ذکر این است که این فرودگاه یک ترمینالِ کاربردی و چهار باند دارد.
این فرودگاه تاحدودی از مرکز شهر دور است. سرویس‌‌‌های حمل‌ و نقل فرودگاه شما را به‌‌ راحتی به مرکز شهر می‌رسانند. طول مسیر از این فرودگاه تا مرکز شهر به شرح ذیل است:
با تاکسی: ۴۰-۶۰ دقیقه – با اتوبوس: ۴۵-۶۰ دقیقه – با اوبر: ۴۰-۶۰ دقیقه

فرودگاه‌ جدید و مجهز استانبول

فرودگاه صبیحه گوکچن

یکی از سه فرودگاه‌های‌ بین‌المللی استانبول، فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن (Sabiha Gökçen) است. فرودگاه صبیحه گوکچن که در سال ۲۰۰۱ افتتاح گردید، جزء ورودی‌های پرتردد استانبول است. این فرودگاه دارای یک پارکینگ در چهارطبقه، یک هتل، ۱۱۲ گیشه جهت Check In، رستوران، سالن کنفرانس، فروشگاه و… است. فرودگاه صبیحه گوکچن در منطقه‌‌ی آسیایی استانبول قرار دارد، و به خاطر نخستین خلبان زن ترکیه به نام “صابیحا گوکچن” نامگذاری شده است. پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه دریک ترمینال انجام می‌شود. به همین خاطر با انتظار در صف‌ها و تأخیرهای پروازی مواجه هستید.
سرویس‌های حمل‌ ونقل در این فرودگاه شما را به‌‌ راحتی به مرکز شهر یا مقصدتان می‌رسانند. زمان مسیر از این فرودگاه تا مرکز شهر به شرح ذیل است:
با تاکسی: ۳۳ دقیقه – با اتوبوس: ۱۲۸ دقیقه – با اوبر: ۳۳ دقیقه
همچنین اگر از شاتل‌های خصوصی استفاده کنید، حدودا ۳۳ دقیقه تا مرکز شهراستانبول فاصله خواهید داشت. فرودگاه صبیحه گوکچن مقر شرکت‌های هواپیمایی مانند:Air Arabia Maroc ،Air Manas ، AnadoluJet ، Atlas Global ،Azerbaijan Airlines ،Emirates ،German Wings ،Qatar Airways ، Turkish Airlines و… است که به مقاصد مختلف در جهان سرویس ارائه می‌دهد.

فرودگاه بین‌ المللی آتاتورک

فرودگاه بین‌المللی آتاتورک (Istanbul Ataturk Airport) از مطرح‌ترین پایانه‌های تردد و اصلی‌ترین فرودگاه‌‌‌های ترکیه محسوب می‌شود. این فرودگاه نام خود را از بنیان‎‌گذارِجمهوری ترکیه “مصطفی کمال آتاتورک”، به یادگار دارد. فرودگاه بین‌المللی آتاتورک تا پیش از احداث فرودگاه جدید استانبول، فرودگاهِ مهم کشور ترکیه بود که نقش بسزایی در خطوط هوایی این کشور داشته است. فرودگاهِ آتاتورک در زمان فعالیت خود، اصلی‌ترین پروازهای داخلی و خارجی را داشت، ازاین‌رو به آن ستون صنعت گردشگری ترکیه می‌‌گفتند. این فرودگاه که در منطقه‌‌ی اروپایی استانبول واقع بود، بعد از افتتاح فرودگاهِ جدید استانبول، درسال ۲۰۱۸ به فرودگاهِ جدیدِ استانبول اسباب‌‌کشی کرده و از این فرودگاه از ۶ اپریل ۲۰۱۹ دیگر پروازی انجام نمی‌شود. خاطر نشان می‌داریم که طی صحبت‌های آقای اردوغان، فرودگاه آتاتورک به عنوان پارک و موزه به فعالیت ادامه خواهد داد.

فرودگاه صبیحه گوکچن و آتاتورک

فرودگاه ازمیر (Izmir Airport)

فرودگاه ازمیر یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه های هوایی تردد مسافران در ترکیه محسوب می‌شود و نقش بسزایی در صنعت توریست این کشور دارد. نام این فرودگاه را از نام  و یاد نخست وزیر سابق ترکیه “عدنان مندرس” نام‌‌گذاری کرده وبا نام کامل عدنان مندرس ازمیر(Adnan Menderes)  شناخته شده است. فرودگاه ازمیر در ۱۸ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و به منطقه آن قاضی امیر می‌گویند. مسافران می‌توانند از خطوط‌هوایی فرودگاه ازمیر همچون فری‌برد ایرلاینز، ماهان، معراج، قشم ایر، پگاسوس، ایران ایر، آتا و تابان به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران و بالعکس پرواز داشته باشند. مسافران و گردشگران می‌توانند در مسیرهای مختلفی که هستند، خود را به راحتی به این فرودگاه برسانند، و از بابت دسترسی به این فرودگاه نگرانی نداشته باشند.

فرودگاه اسن بوغا آنکارا  (Ankara Esenboga Airport)

همانطور که می‌دانید آنکارا پایتخت و دومین شهر بزرگ کشور ترکیه است. فرودگاه اَسَن بوغا آنکارا در سال ۱۹۵۵ در شمال شرقی آنکارا احداث گردید. از امکانات این فرودگاه می‌توان به پست، بانک، کلینیک، داروخانه، شعبه وزارت دارایی، رستوران‌ها، کافه‌های متنوع، مسجد، آرایشگاه، روزنامه‌فروشی، فروشگاه و هتل اشاره کرد. فرودگاه آنکارا به‌عنوان چهارمین فرودگاه پُرتردد در ترکیه شناخته شده است. جالب است بدانید که این فرودگاه در سال ۲۰۰۹ به‌علت رعایت استانداردها، داشتن امنیت و کیفیت بالای خدمات بعنوان بهترین فرودگاه در اروپا شناخته شده است. باتوجه به افزایش تردد و شلوغی در فرودگاه آنکارا، در سال ۲۰۰۶ ترمینال جدیدی جهت افزایش پروازهای داخلی و خارجی اضافه شد. گفتنی است خطوط ترکیش ایرلاین، آنادولو جت، ماهان و ایران ایر هر روز به ایران و بالعکس پرواز دارند. فرودگاه اسن بوغا آنکارا که در ۲۸کیلومتری شهر واقع شده، برای تردد مسافران به مرکز شهر آنکارا وسایل حمل و نقل فراهم کرده است. لازم به ذکر است اگر مسافری تمایل به کرایه ماشین داشته باشد می‌تواند از باجه‌های مخصوص کرایه اتومبیل در این فرودگاه، ماشین موردنظر خودش را کرایه کند.

فرودگاه ازمیر و اسن بوغا آنکارا

فرودگاه بدروم (Milas-Bodum Airport)

فرودگاه میلاس بدروم در شهر بودروم کشور ترکیه و در ارتفاع ۶متری از سطح دریا واقع شده‌است. این فرودگاه در سال ۱۹۹۷ و در ۳۶ کیلومتری شهر بودروم احداث گردید. گردشگران و مسافران می‌توانند برای رفتن به مرکز شهر بدروم یا شهرهای اطراف از تاکسی و اتوبوس استفاده کنند، که دسترسی به آنها آسان است. ترمینال‌های این فرودگاه سالانه به‌‌طور میانگین میزبان ۲.۵ میلیون مسافر است، که در فصل توریستی تابستان، اوج پروازها به این مکان را شاهد هستیم. پروازها از فرودگاه امام به مقصد فرودگاه بدروم و از خطوط هوایی مانند: شرکت هواپیمایی ترکیش، معراج، قشم ایر، سان اکسپرس، اطلس جت، آسمان و شرکت هواپیمایی آتا انجام می‌‌‌شوند.

فرودگاه آنتالیا (Antalya Airport)

آنتالیا شهری در غرب ترکیه است که بدلیل آب و هوای مناسب و داشتنِ مناطق گردشگری بسیار، یکی از مهم‌‌ترین شهرهای توریستی ترکیه محسوب می شود. به دلیل توریستی بودن این شهر و تردد زیاد مسافران،  فرودگاهِ بزرگی با نام فرودگاه بین‌المللی آنتالیا در سال 1998 در آنتالیا ساخته شد. این فرودگاه که در 13 کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر آنتالیا قرار دارد، پذیرای مسافران و گردشگران بسیار از تمام نقاط دنیا است. فرودگاه آنتالیا با ۳ پایانه، تنها پذیرای پروازهای ترک است، دیگر پروازها در فرودگاه‌های نزدیک شهر آنتالیا فرود می‌آیند.
مسافران این فرودگاه می‌توانند از شبکه‌های حمل و نقل مانند تاکسی، اتوبوس 600، واگن های برقی (تراموا) برای رفتن مرکز شهر آنتالیا استفاده کنند. اتوبوس‌های خط 600 فرودگاه آنتالیا در هر نیم ساعت مسافران را به مرکز شهر منتقل می‌کنند.

فرودگاه بدروم و آنتالیا

فرودگاه قونیه (Konya Airport)

قونیه شهری بزرگ و مذهبی است که در مرکز کشور ترکیه قرار دارد. این شهر، با وجود مقبره حضرت مولوی و موزه مولانا، از جایگاه خاصی برای مسافران برخوردار است. به منظور رفاه حال گردشگران عازم قونیه، فرودگاه کنیا (قونیه) که یک فرودگاه مسافری-نظامی است، در سال ۲۰۰۰ میلادی احداث شد.
فرودگاه قونیه که با نام فرودگاه کنیا نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر این فرودگاه ۲ پایانه مسافربری دارد. درهر ۲ پایانه امکانات مناسب از قبیل دستگاه‌های خودپرداز، باجه‌های کرایه تاکسی، رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها و…. برای رفاه گردشگران و مسافران وجود دارند.

فرودگاه ارزروم  (Erzurum Airport)

فرودگاه بین‌المللی ارزروم از مهم‌ترین فرودگاه‌های ترکیه، واقع در شهر ارزروم است. این فرودگاه، فرودگاهی همگانی نظامی با کد یاتا ERZ است. به دلیل وجود مرتفع‌ترین آبشار در این شهر، سالانه مسافران و گردشگران زیادی از طریق فرودگاه ارزروم به این شهر سفر می‌کنند. گفتنی است این فرودگاه یک باند فرود بتن با طول ۳۸۱۰ متر دارد.

فرودگاه قونیه و ارزروم

فرودگاه اسپارتا  (Isparta Airport)

یکی از مقاصد گردشگری برای مسافرین، شهر ساحلی آنتالیا است که پرواز مستقیم از ایران به این شهر وجود ندارد. بنابراین مسافرین و گردشگران برای سفر به این شهر ساحلی باید پرواز هوایی به فرودگاه اسپارتا را انتخاب کنند. فرودگاه اسپارتا سلیمان دمیرل Airpot Isparta Süleyman Demirel ، درسال 1997 افتتاح شده است. این فرودگاهِ کوچک بین دو شهر اسپارتا و بوردور و در ارتفاع ۸۶۴ متری از سطح دریا واقع شده‌است. فرودگاه اسپارتا از کاربردی‌ترین فرودگاه‌های کشور ترکیه است. اگر در برنامه‌ی خود قصد سفر به آنتالیا را دارید، می‌توانید به این فرودگاه پرواز داشته باشید و بعد از فرود می‌توانید با تاکسی‌ها یا ون‌هایی که در فرودگاه در دسترس هستند به هتل موردنظر خود در آنتالیا بروید. مسافت از این فرودگاه تا هتل‌های آنتالیا حدودا ۱۴۰کیلومتر است.

فرودگاه آدانا (Adana Şakirpaşa Airport)

شهر آدانا با جاذبه‌های گردشگری و باغ‌های زیبای که دارد، هرساله پذیرای مسافرانِ زیادی است؛ که اکثریت از طریق پروازِهوایی به این شهرِ زیبا سفر می‌کنند. فرودگاه آدانا یا فرودگاه شاکیرپاشا آدانا (Adana Şakirpaşa Havalimanı) در شهر آدانای ترکیه، واقع شده‌است. این فرودگاه در سال ۱۹۳۷، با فاصله ۳٫۵کیلومتر از مرکز شهر، جهت ارائه خدمات غیرِ نظامی و نظامی احداث شد.

فرودگاه اسپارتا و آدانا

فرودگاه ترابزون (Trabzon Airport)

شهر سرسبز ترابزون با جاهای دیدنی و زیبا، دارای فرودگاهی با نام ترابزون جهت سفر آسان مسافران است. فرودگاه ترابزون بانام ترکی (Trabzon Havalimanı)، در سال ۱۹۵۷ و در نزدیکی شهر ترابزون به بهره‌برداری رسید. گفتنی است که در این فرودگاه یک باند فرود از جنسی سنگفرش وجود دارد که طول آن ۲۶۴۰متر است. این فرودگاه در ارتفاع ۳۲ متری ازسطح دریا قرار دارد. در اینجا به برخی از مقاصد پروازهای این فرودگاه اشاره می‌کنیم، مانند: استانبول، ازمیر، بغداد، کویت، برلین و فرانکفورت.

فرودگاه دالامان (Dalaman Airport)

فرودگاه دالامان که به زبان بومی (Dalaman Havalimanı) نامیده می‌شود، یکی از سه فرودگاه در جنوبِ غربی ترکیه است. فرودگاه دالامان ۲پایانه دارد که پروازهای بین‌المللی از ترمینال جدید و پروازهای داخلی از ترمینال قدیمی انجام می‌شوند. در این فرودگاه ۱ باند فرود سنگفرش با طول ۹۸۴۲ متر وجود دارد.
از فرودگاه دالامان ترکیه به بیش از ۱۲۰ مقصد در جهان، پرواز انجام می‌شود. اگر از شهر دالامان قصد دارید تا به فرودگاه بروید، کافیست که از خیابان D555 که مستقیم به سمت جنوب است را بپیمایید.
فرودگاه ترابزون و دالامان

کلام آخر

اگر شما کاربر گرامی قصد سفر به کشورِ زیبای ترکیه را دارید یا به‌وسیله‌ی فرودگاه‌های بین‌‌المللی استانبول می‌‌خواهید به دیگر نفاط جهان سفر کنید، یکی از جذابیت‌هایی که در این سفر خواهید داشت دیدن از فرودگاه‌های این کشور است. اگر در این خصوص نظر یا پشنهادی دارید می‌‌توانید با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود