تفاوت‌های جالب بین مردم اوکراین و روسیه

0 3,733

اگر به تاریخ اوکراین نگاه کنیم می‌بینیم که اوکراین فقط از نیمه قرن هفدهم به جزوی از کیان روسیه تبدیل شد و تا پیش از این زمان اوکراین از فرهنگ و آداب و رسوم لهستان، لیتوان و ترک متأثر بود…

تابناک با تو:  اینک بعد از گذشت روزها از حمله روسیه به اوکراین برآن شدیم تا تفاوت‌های بین مردم روسیه و اوکراین را در این وجیزه تقدیم شما مخاطبان گرامی کنیم. با وجود شباهت‌های نژادی، فرهنگی و گاه زبانی بین دو ملت اوکراین و روسیه اختلافات متعددی وجود دارد که بیش از شباهت‌ها رخ نشان می‌دهند.

اگر به تاریخ اوکراین نگاه کنیم می‌بینیم که اوکراین فقط از نیمه قرن هفدهم به جزوی از کیان روسیه تبدیل شد و تا پیش از این زمان اوکراین از فرهنگ و آداب و رسوم لهستانی، لیتوانی و ترکیه متأثر بود. در واقع شمار زیادی از تفاوت‌ها بین ملت روس و اوکراین وجود دارد که در زیر آمده‌است:

زبان؛ شباهت نوشتاری، تفاوت گفتاری

برجسته‌ترین تفاوت‌های مردم اوکراین و روسیه

حروف زبان اوکراینی

زبان‌های اوکراینی و روسی متعلق به یک گروه از زبان‌های اسلاوی شرقی هستند، آنها دارای الفبای مشترک و دستور زبان مشابه هستند، با این حال، ویژگی‌های متمایز در توسعه فرهنگ دو ملت اوکراین و روسیه منجر به ایجاد تفاوت بین زبان دو کشور شده‌است.  برای روسی زبانان، درک کامل زبان اوکراینی گفتاری دشوار خواهد بود، با این حال بسیاری از روسی زبانان می‌توانند زبان اوکراینی نوشتاری را درک کنند.

غذا

برجسته‌ترین تفاوت‌های مردم اوکراین و روسیه

سمت راست غذای اوکراینی پر از گوشت و سمت چپ غذای نانی روسی

روسیه و اوکراین ممکن است مرزهای مشترکی داشته باشند، اما تفاوت های زیادی در غذای آنها وجود دارد، به عنوان مثال، غذاهای روسی عمدتاً بر اساس نان است و نان در اکثر خانه‌های روسیه به همراه غذاهای دریایی، به ویژه ماهی‌هایی مانند ماهی کاد، پولاک و شاه ماهی خورده می‌شود.

در مورد غذاهای اوکراینی، استفاده از چربی‌های حیوانی یکی از بزرگترین تفاوت های بین غذاهای روسی و اوکراینی است، زیرا سرآشپزهای اوکراینی اغلب گوشت خوک به نام “سالو” را به غذا اضافه می‌کنند تا طعم غذاهای خود را متمایز کنند، و غذاهای اوکراینی سرشار از پروتئین از جمله گوشت اردک، غاز و خوک است.

لباس های سنتی

برجسته‌ترین تفاوت‌های مردم اوکراین و روسیه

سمت راست لباس اوکراینی و سمت چپ لباس روسی

ریشه لباس‌های سنتی اوکراینی به دوران روس کی‌یف برمی‌گردد و لباس‌های سنتی زنان متکی به لوازمی مانند کمربند، جواهرات، روسری‌های تزئین شده با روبان و گل، دامن‌های بلند گلدوزی و پیراهن‌هایی با آستین‌های گلدوزی شده بود.اما لباس‌های مردانه شبیه سایر لباس‌های اسلاو بود اما طرز پوشیدن آن متفاوت بود و دو عنصر اصلی داشت: پیراهن کتان و شلوار پارچه‌ای که نوعی گلدوزی داشت و آنها لباس مخصوصی به نام «ویشوانکا» داشتند که به آن بسیار افتخار کرده و می‌کنند و این لباس به یک روز ملی و بین المللی تبدیل شده است که توسط اوکراینی ها در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

در حالی که برجسته ترین لباس در کمد لباس مردان روسی در دوران کهن، پیراهن «کوزوروتکا» بود که عبارت بود از یک پیراهن آستین بلند سنتی روسی که تا وسط ران می رسید و پیراهن بدون دکمه بود و دکمه فقط در یقه بود، و آستین و یقه اغلب با گلدوزی‌های سنتی تزئین می‌شد.

در مورد پوشش سنتی زنان روسی، قسمت اصلی کمد لباس آنها را «سارافون» تشکیل میداد و لباس بلندی که زنان روسی به صورت روزانه و در مناسبت های خاص می پوشیدند و رایج‌ترین رنگ آن قرمز روشن و تیره و آبی روشن و آبی تیره بود.

چیزی که لباس روزانه را از لباس تشریفاتی متمایز می‌کرد این است که طراحی لباس روزانه ساده و راحت برای کار و تحرک بود، در حالی که لباس تشریفات از پارچه های گران‌قیمت پشمی، مخملی، ابریشم و دیبا و… تهیه میشد.

ساز و موسیقی

برجسته‌ترین تفاوت‌های مردم اوکراین و روسیه

سمت راست ساز اوکراینی و سمت چپ ساز روسی

ساز سنتی اوکراین به نام «کوپزا» از خانواده «عود» شناخته می‌شود، یک ساز زهی که ساز ملی اوکراین محسوب می‌شود و با نوک انگشتان یا گاهی اوقات با پر نواخته می‌شد و از یک یا دو سیم تشکیل می‌شود.

در حالی که آلات موسیقی سنتی روسیه به «بالالیکا» معروف است و از سه سیم تشکیل شده و شبیه عود است، اما چیزی که آن را متمایز می کند شکل مثلثی آن است.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود