روز جهانی جنگل در سال 1401 چه روزی است؟

0 3,840

اول فروردین، نخستین روز زایش طبیعت و سرسبزی گل، گیاه و درخت از سوی مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی جنگل وارد تقویم زندگی شد.

ایسنا: اول فروردین، نخستین روز زایش طبیعت و سرسبزی گل، گیاه و درخت از سوی مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی جنگل وارد تقویم زندگی شد.

 مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد روز ۲۱ مارس (اول فروردین ماه) را به عنوان « روز جهانی جنگل» معرفی کرد تا نقش غیرقابل انکار جنگل‌ها در پایداری سرزمین و شادابی حیات انسان‌ها، جانوران و گیاهان بیشتر مشخص شود.

دوشنبه، ۱ فروردین
روز جهانی سندروم داون ۲۰۲۲

بزرگداشت این روز جهانی از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی ‌از اهمیت انواع جنگل‌ها و کلیه درختان خارج از جنگل‌ها، هدف این نامگذاری بوده که در قالب ظرفیت سازی ترویجی در بین نهادهای دولتی مرتبط با حوزه جنگل و جوامع محلی با تاکید بر مدیریت و حفاظت مشارکتی برای توسعه پایدار جنگل‌ها صورت می‌گیرد.

نامگذاری این روز به دنبال تلاش‌های سال جهانی جنگل‌ها (سال ۲۰۱۱) انجام گرفت که این امکان را به کشور‌های جهان داد تا فعالیت‌های آگاهی بخشی مربوط به صیانت و توسعه پایدار جنگل‌ها و درختان را سامان‌دهی کنند.

روز جهانی جنگل‌ها، کشور‌ها را تشویق می‌کند تا در قبال سازماندهی فعالیت‌های محلی، ملی و بین‌المللی مربوط به جنگل، از جمله راه‌اندازی برنامه‌های حمایتی درختکاری و افزایش سرانه فضای سبز درختی در سطح بین‌المللی متعهد شوند.

درختان بیشترین اکسیژن موجود در طبیعت برای زنده ماندن را تولید می کنند. آن‌ها در روزهای گرم برای ما سایه خنک فراهم می‌کنند و به محیط، طبیعت زیبایی می‌دهند.

به خاطر همه این دلایلی که ذکر کردیم یا همچنان ناگفته مانده‌اند، نگهداری از درختان در روی سیاره زمین باید به یک اولویت برای ما تبدیل شود که به‌تازگی این اتفاق افتاده است. البته میلیون‌ها هکتار از جنگل‌ها هر ساله از بین می‌روند اما هنوز هم مسیر طولانی را در پیش داریم و باید پیشرفت کنیم.

وضعیت جنگل‌ها برای همه ما روی کره زمین به دلایل متعددی اهمیت دارد. ۸۰ درصد از تنوع زیستی ما در جنگل‌ها موجود هستند و هر سال بسیاری از گونه‌ها به دلیل تخریب درختان و جنگل‌ها منقرض می‌شوند. البته جنگل‌ها نقش مهمی هم در تغییرات آب و هوایی دارند و بین ۱۲ تا ۱۸ درصد از حذف کربن جهان و گرمای جهانی به دلیل تخریب جنگل هاست.

جنگل ها همچنین عامل ایجاد غذا، فیبر، آب و داروها برای ۱.۶ میلیارد جمعیت دنیا هستند؛ مخصوصاً افراد فقیر. روز جهانی جنگل هم حاکی از این موضوع است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ روز بیست و یکم مارس (اول فروردین) را با هدف حفاظت و ارتقای سطح آگاهی‌ مردم و دولت‌ها از نقش و جایگاه جنگل‌ها در تحقق توسعه پایدار به عنوان روز جهانی جنگل اعلام کرد.

هدف اصلی این روز ارج نهادن به نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار جنگل‌ها در نیل به توسعه پایدار و حفظ بستر حیات برای بقای انسان و همه موجودات زنده است.جنگل‌های شمال کشور حدود ۲ میلیون هکتار مساحت دارد و بیش از ۸۰ گونه درختی و درختچه‌ایی در این جنگل‌ها وجود دارد. جنگل‌های شمال به “جنگل‌های هیرکانی” نیز معروف است .

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود