گنبد قابوس

0 57

فرهنگ و تاریخ هر کشوری از ارزشمندترین میراث هایی است که یک کشور می تواند داشته باشد و کشور عزیزمان ایران سرشار از این میراث های ارزشمند است. به هر جایی از ایران که سفر کنید با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلفی رو به رو خواهید شد که هر کدام از آن ها به تنهایی می توانند برای یک کشور مهم و ارزشمند باشند. 
یکی از همین آثار ارزشمند تاریخی که به ثبت یونسکو نیز رسیده است، گنبد قابوس یا همان گنبد کاووس است که در استان گلستان واقع شده است. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات جامعی در خصوص این گنبد زیبا در اختیار شما قرار دهیم تا در صورتی که قصد دارید به زودی به گلستان سفری داشته باشید با اطلاعات کاملی از این بنای تاریخی بتوانید بازدید مناسبی از آن به عمل آورید.

 

گنبد قابوس

معرفی گنبد قابوس 

گنبد قابوس که بسیاری از مردم آن را به نام گنبد کاووس نیز می شناسند یکی از بلندترین برج های آجری دنیا محسوب می شود که در استان گلستان واقع شده است. این بنا بیش از 1000 سال قدمت دارد و بزرگ ترین نماد شهر گنبد کاووس و استان گلستان محسوب می شود. 
زمانی که با تور شمال به این ناحیه سفر می کنید می توانید با راهنمایی اهالی منطقه، سری به گنبد قابوس بزنید و از نزدیک شاهد این بنای عظیم و البته بلند باشید. سالانه گردشگران زیادی از سرتاسر ایران و جهان برای بازدید از این برج راهی گلستان می شوند و همین امر موجب شده است این بنا یکی از مشهورترین و البته محبوب ترین برج هایی باشد که در ایران ساخته شده است.

 

تاریخچه گنبد قابوس

 

تاریخچه گنبد قابوس

در کتب تاریخی نوشته اند فردی به نام قابوس بن وشمگیر که چهارمین پادشاه آل زیار بود در دوران پادشاهی خود خدمات گوناگونی ارائه کرد. او در طول دوران زندگی خود تلاش کرد آسایش و امنیت را به کشور باز گرداند و به همین دلیل خیلی ها او را با لقب شمس المعالی نیز می شناسند.
باستان شناسان بر این باورند که گنبد قابوس در سده چهارم هجری و در دوران حکومت این فرد ساخته شده است. البته نظرات گوناگونی درباره علت ساخت این بنا وجود دارد. برخی ها می گویند این بنا به عنوان آرامگاه بانی آن ساخته شده و بعضی ها معتقدند به دلیل بلند بودن این برج، آن را به عنوان نماد شهر ساخته اند.
چیزی که گنبد قابوس را از سایر برج های مشابه متمایز می کند معماری بی نظیری است که در ساخت آن به کار رفته است. افرادی که تاریخ را به خوبی می دانند و تلاش می کنند آثار تاریخی کشورهای مختلف را رصد کنند با معماری بناهای مختلف نیز آشنا هستند، معماری گنبد قابوس که از سبک رازی برای ساخت آن استفاده شده است را یکی از شاهکارهای معماری ایرانی دانسته اند. 
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که این سبک از معماری دارد استفاده از آجرهای با کیفیت در ساخت بناست. بنای این گنبد به طور کامل از آجر ساخته شده است و به همین دلیل در دنیا به عنوان بلندترین برج آجری شناخته می شود.

 

بازدید از گنبد قابوس

 

گنبد قابوس یک معماری بی نظیر

زمانی که به این ناحیه سفر می کنیم و خودمان را به نزدیکی بلندترین برج جهان می رسانیم چیزی که بیشتر نظرمان را به خود جلب می کند معماری بی نظیر بناست. این گنبد مخروطی شکل بیش از 55 متر ارتفاع داد و بر روی تپه 15 متری واقع شده است. 
با احتساب ارتفاع تپه ای که این گنبد بر روی آن قرار گرفته است می توان گفت که گنبد قابوس در ارتفاعی 70 متری واقع شده است. این بنا دو ردیف کتیبه در خود دارد که به خط کوفی نوشته شده اند. 

 

جنگل گلستان – عکس های بی نظیری از جنگل گلستان را می توانید در لینک مشاهده کنید.

یکی از این کتبیه ها در پای برج و دیگری زیر گنبد مخروطی شکل قرار گرفته است. نمای بیرونی این گنبد 10 گوشه دارد که در فواصل مساوی از هم واقع شده اند و باعث بلندتر دیده شدن برج می گردند. 
شاید برایتان جالب باشد که بدانید داخل این برج، مقبره ای وجود ندارد. همان طور که قبلاً نیز بیان کردیم خیلی ها معتقدند این بنا به عنوان آرامگاه سازنده آن بنا شده است اما در کاوش های تاریخی متعدد کالبد وشمگیر پیدا نشد. این بنا به دلیل شکل هندسی و ارتفاعی که داشته به عنوان مرکزی برای رصدهای نجومی نیز به کار می رفته است.

 

گنبد قابوس گرگان

 

بازدید از گنبد قابوس

با سفر به استان گلستان جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی پیش رویتان قرار می گیرد. آبشارها، جنگل ها و پارک های جنگلی تنها گوشه ای از جاذبه های طبیعی این استان محسوب می شوند. 
برای افرادی که عاشق تاریخ هستند بازدید از جاذبه های تاریخی می تواند بهترین فرصت برایشان باشد و بر اطلاعاتی که از قبل در ذهنشان داشته اند بیفزایند. استان گلستان نیز همانند سایر استان های کشورمان، میزبان آثار تاریخی متعددی است. 
همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم یکی از محبوب ترین و مشهورترین این بناها، گنبد قابوس است. برای دسترسی به این ناحیه کار سختی در پیش نخواهید داشت. 
این گنبد در میان محوطه ای قرار گرفته است که به آن، باغ معروف می گویند. از مسیرهای اصلی شهر می توانید خودتان را به باغ معروف برسانید. اگر مایلید راحت ترین مسیر را برای دسترسی به این ناحیه انتخاب کنید توصیه می کنیم از سمت میدان فروغی به بلوار امام خمینی بروید و سپس نگاهی به سمت چپ خودتان بیندازید و برج قابوس را که فواصل دور نیز خودنمایی می کند ببینید.

 

گنبد قابوس کجاست

 

چرا باید از برج قابوس دیدن کنیم؟

بازدید از این گنبد بی نظیر علاوه بر اینکه بر اطلاعات تاریخی تان می افزاید می تواند شما را با معماری بی نظیر دوره های قبل نیز آشنا سازد. افرادی که به این ناحیه سفر کرده اند خیلی خوب می دانند که برج قابوس یکی از بهترین جاذبه های تاریخی استان گلستان محسوب می شود. 
زمانی که داخل برج را برانداز می کنید می توانید انعکاس صدایتان را هم به خوبی بشنوید. علاوه بر اطلاعات تاریخی که قرار است با سفر به این ناحیه عایدتان شود سوغاتی های رنگارنگی نیز انتظارتان را می کشد. 
از آنجایی که این گنبد نزدیک ترکمن صحرا قرار گرفته است تمامی سوغاتی ها و صنایع دستی این ناحیه را در خود دارد. به عنوان مثال می توانید گلیم، بافتنی و خوراکی های مختلف این استان را با خودتان به خانه ببرید و به عزیزانتان هدیه کنید.
تا به حال به گلستان سفر کرده اید؟ چه جاذبه هایی نظر شما را بیشتر به خود جلب کرده است؟ نظرتان درباره گنبد قابوس چیست؟ چقدر از دیدن این بنا لذت بردید؟ نظرتان را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.
 

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود