آبشار پیران

0 3,775

استان کرمانشاه هفدهمین استان ایران از نظر وسعت و پهناوری به شمار میرود . این استان از طبیعتی بکر و رسم و رسومات سنتی و ارزشمند بهره میبرد . کرمانشاه از جاذبه های بسیار زیادی بهره میبردکه میتواند برای هر فردی که به این استان زیبا سفر میکند جالب و هیجان انگیز باشد . اگر روزی قصد سفر به استان کرمانشاه را با تور کرمانشاه داشتید و یا گذرتان به این مسیر افتاد ، پیشنهاد میکنیم که یکی از جاذبه های بسیار زیبا و هیجان انگیز آن یعنی آبشار پیران (ریژاو و یا ریجاب ) را هم حتما در برنامه سفری خود بزارید . با ما همراه باشید تا در مورد آبشار پیران اطلاعات مفیدی کسب کنید .

آبشار ریژاو از سه طبقه تشکیل شده است که طبقه بالابب آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه تر است . ارتقاع آبشار ریجاب در نقطه بالا و پایین طبقه سوم ، با اندازه گیری توسط Gps ارتفاعی حدود 180 متر را نشان میدهد . سومین طبقه آبشار پیران در زیر درختان قرار گرفته و از بالا به آن دید ندارید . در نزدیکی این آبشار آثار ویران شده وجود دارد که قدمت آن به زمان ساسانی ها میرسد . از دیگر ویژگی های این آبشار صعود و فرود کوهنوردان از بالای صخره و ارتفاعات آبشار به پایین است . یکی از دلیل استقبال زیاد کوهنوردان از این آبشار همین موضوع میباشد .

آدرس آبشار پیران

گردشگران کرمانشاه برای رسیدن به آبشار پیران باید از سر پل ذهاب حدودا 9 کیلومتر به سمت روستای شالان رفت و در نهایت با یک پیاده روی 15 دقیقه ای به منطقه ی زیبایی که آبشار در آن واقع شده است برسید . آبشار زیبا و بلند پیران که در دل کوه ها و صخره های اطراف قرار دارد در چهارمین همایش شورای سیاست گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست مراث طبیعی کشور قرار گرفت .

علت نام گزاری آبشار پیران

این آبشار نام خودش رو از روستایی که در پایین خود و در شمال شهر سر پل ذهاب واقع شده است ، گرفته است . اما این آبشار نام های دیگری هم دارد مثل ریجاب که تغییر یافته کلمه ریژآوو به زبان کردی کرمانشاهی میباشد . آوو به معنی آب و ریژ به معنی ریختن است . آبشار پیران یا ریجاب یکی از چندین آبشار بلند ایران و شاید بلند ترین آبشار ایران باشد . به گفته ی مهندس اسکندری (نویسنده کتاب آبشار های ایران ) در کرمان هم دو آبشار وجود دارد که از نظر ارتفاع به آبشار پیران شبه هستند البته هنوز اندازه گیری دقیقی انجام نشده و نمیتوان گفت که این ادعا کاملا صحیح است .

از مهم ترین نکاتی که در بازدید از این آبشار باید به آن توجه کرد میتوان به داشتن ایمنی لازم و سپس رعایت نهایت اصول بهداشتی در حفاظت از محیط زیست اطراف آبشار پیران اشاره کرد تا شکوه و زیبایی این آبشار بتواند مورد استقبال توریست های خارجی و تور داخلی باشد .

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود