آبشار شلماش

0 3,842

آبشارها یکی از جاذبه های طبیعی بسیار زیبا هستند که آدمی را محو خود می کنند و می توان با تماشای آن پی به خلقت وصف ناشدنی پروردگار برد و آرامشی غیر قابل توصیف را تجربه کرد. ایران به نوبه خود پر از مناظر طبیعی خارق العاده است که برخی از آن ها معروف بوده اما اکثریت آن ها ناشناخته مانده اند و شاید کمتر کسی از وجود آن ها مطلع باشد. یکی از این جاذبه های بسیار زیبا آبشار شلماش می باشد، با لحظه آخر همراه باشید تا با آبشار شلماش بیشتر آشنا شوید.

آبشار

آبشار شلماش در  سردشت واقع در استان آذربایجان غربی قرار دارد که در نزدیکی روستای شلماش قرار گرفته، این آبشار که تنها یکی از جاذبه های زیبای این استان می باشد از سه طبقه تشکیل شده است و ارتفاع آن به 50 متر می رسد. آب این آبشار از رودخانه زاب کوچک سر چشمه می گیرد و با طی مسیری از یک صخره عظیم به پایین سرازیر می شود. آبشار شلماش بر روی گسل بزرگی در مسیر بین روستای آلمان و شلماش قرار گرفته است و از ارومیه 241 کیلومتر فاصله دارد.

آبشار شلماش

هنگامی که به محوطه این آبشار می رسید می توان به راحتی اولین طبقه از آبشار را تماشا کرد، اما دو طبقه دیگر به وضوح مشخص نیست، برای تماشای این طبقات می توان به راحتی از 380 پله که به همین منظور ساخته شده اند پایین رفته و با رسیدن به جایگاهی ایوان مانند در مقابل آبشار زیبای شلماش ایستاده و از منظره بسیار زیبا و چشم نوازی که در مقابل چشمان شما قرار گرفته نهایت لذت را برده و به عظمت این آبشار خارق العاده پی ببرید. با بالا رفتن از این پله ها نیز می توانید منظره های زیبای اطراف این آبشار را نیز تماشا کنید. آبشار شلماش در جنگل های پراکنده سردشت واقع شده است و در میان این همه زیبایی و سرسبزی همچون نگینی درخشیده و خود نمایی می کند.

آبشار شلماش

شهر سردشت سراسر پوشیده از جنگل هایی زیبا و چشم نواز است که یکی از شهرهای توریستی ارومیه می باشد چرا که این شهر تعداد زیادی جاذبه طبیعی را در خود جای داده است و سالانه گردشگران بسیاری برای گذران اوغات فراغت خود این شهر را انتخاب می کنند، از جاذبه های بسیار دیدنی این شهر می توان به چشمه کانی، پل قلاتاسیان و گرمابه قدیمی آن اشاره کرد. مردم این شهر به زبان کردی صحبت می کنند و لهجه سورانی دارند، اما زبان فارسی نیز متوجه می شوند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نام آبشار شلماش از کجا آمده و بر روی این آبشار گذاشته شده، شلماش کلمه ای کردی است که به معنای تخته سنگی بسیار بزرگ است و همانطور که گفته شد آبشار شلماش نیز از بالای صخره ای عظیم سرازیر می شود، به همین سبب این نام بر روی این آبشار گذاشته شده است.

آبشار های ایران

آبشار شلماش در چهار فصل سال نیز بسیار زیباست و از آنجایی که در اطراف آن درختان بسیاری قرار گرفته در هر فصل منظره خاص خود را دارد و تماشای هر یک می تواند تجربه ای متفاوت باشد، در فصل بهار درختان پر از شکوفه های رنگارنگ می باشد و آبشار پر آبی که از ارتفاع 50 متری به پایین می ریزد و می تواند کمی هولناک باشد، در تابستان با منظره ای سرسبز و سر زنده رو به رو هستید و شلماشی که کم آب شده است، در این فصل در حوضچه پایین آبشار و دیواره های صخره پر از خزه های سبز رنگ می شود که زیبایی این منظره را چشم نواز تر می کند، در پاییز منظره ای با رنگ های پاییزی در مقابل چشمان شما قرار می گیرد که زیبایی وصف ناشدنی آن محصور کننده است و در زمستان نیز این منظره سراسر سفید پوش می شود و آبشاری که یخ زده و جلوه ای زیبا به خود گرفته است.

آبشار های زیبای ایران

گردشگران تور ارومیه که قصد بازدید از آبشار شلماش را دارند باید نکاتی را در نظر داشته باشند، در حوضچه پایین آبشار به هیچ عنوان شنا نکنید چرا که بسیار خطرناک بوده و ممکن است تبعات آن غیر قابل جبران باشد، از اطراق در محوطه آبشار شلماش خود داری نمایید زیرا این مکان برای این قبیل تفریحات مناسب نمی باشد و نکته آخر این که قبل از رفتن به این مکان حتما یک دست لباس اضافی با خود همراه داشته باشید. این مکان گردشگری امکاناتی جهت رفاه حال گردشگران نیز دارد، امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، پارکینگ، فروشگاه، کبابی، رستوران و سکو برای زدن چادر که می تواند سفر گردشگران را کمی آسوده تر کند.

شلماش

برای رسیدن به آبشار شلماش زیبا و منحصر به فرد بعد از رسیدن به شهر سردشت باید به سمت روستای شلماش حرکت کنید، جاده ای آُسفالته که در عرض نیم ساعت می توانید به راحتی خود را به آبشار برسانید، بعد از پارک کردن ماشین در پارکینگ این آبشار پیاده به سمت محوطه حرکت کنید تا به آبشار شلماش برسید.
آدرس: آذربایجان غربی، سردشت، روستای شلماش، آبشار شلماش.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود