کلیسای انجیلی پطرس مقدس

0 513

تعدد ادیان در کشورمان ایران از دیرباز وجود داشته، با این حال همیشه پیروان آن در صلح و آرامش در کنار یگدیگر زندگی کرده اند. پایتخت ایران، تهران نیز خواستگاه بیشتر ادیان بوده و این را می توان از وجود عبادتگاه های زیادی که از دوره های مختلف تاریخی در این شهر به وجود آمده، آن را ثابت کرد.

یکی از محله های قدیمی تهران به نام قوام السلطنه که امروزه با نام خیابان سی تیر می شناسیم، در تعدد عبادتگاه های ادیان مختلف شهرت دارد، به طوری که به خیابان ادیان الهی معروف شده است.

معرفی کلیسای انجیلی پطروس مقدس

کلیسای انجیلی پطرس مقدس یکی از عبادتگاه های مسیحیان در این مکان از تهران می باشد، که مربوط به دوره قاجار، سال 1876 است. این کلیسا که دارای تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی در ساخت بنای آن می باشد، توسط میسیونر های پروتستان (مبلغ های مذهبی پروتستان) که در تهران حضور داشتند، ساخته شد. ساختمان کلیسای انجیلی پطرس مقدس دارای پلان بازیلیک مستطیلی شکل با ابعاد 25 در 5 متر است، که در جهت شمال به جنوب بنا شده و محراب آن نیز دارای پلان ذوزنقه ای شکل در سمت جنوبی بنا می باشد.

 

کلیساهای تران

 

ارتفاع دیوارهای این کلیسا 11 متر بوده و با مصالح خشت و آجر ساخته شده است. برای پوشش داخلی دیوارهای کلیسا از گچ استفاده شده و پوشش خارجی سقف کلیسا نیز شیروانی می باشد.

به غیر از دیوار شمالی تمامی دیوارهای کلیسای انجیلی پطرس مقدس دارای نورگیر است. در قسمت غربی آن شاهد دو ورودی و در قسمت شرقی یک ورودی در دیوار مشاهده می شود. برج ناقوس آن نیز در قسمت غربی بنا و در کنار دیوار خارجی محراب واقع شده است. در کلیسای پطرس مقدس برای تامین آب مورد نیاز برای اولین بار در ایران چاه آرتزین حفر شد. گردشگران تور تهران می توانند به راحتی برای بازدید از این کلیسای دیدنی به خیابان سی تیر بروند.

 

کلیسای انجیلی مقدس

 

در محوطه ای که کلیسای انجیلی پطرس مقدس واقع شده، دو بنای دیگر نیز به چشم می خورد که در شمال شرقی، شمال و قسمت غربی واقع شده و مربوط به دوره قاجار بوده که به دلیل بازسازی نشدن آن ها به خرابه تبدیل شده است. متاسفانه اوضاع این بنا با اینکه به ثبت ملی رسیده است، خوب نبوده و دائما در حال ریزش و از بین رفتن، هستند.

 

کلیساهای معروف تهران

 

ارامنه و آشوریان از گذشته در جلسات تشکیل شده در کلیسا حضور پیدا می کردند. با گذشت زمان و افزایش تعداد نوکیشان مسیحی به این دین، این گروه نیز در جلسات حضور یافتند، تا اینکه ادامه فشار به مسیحیان ایران و ورود فارسی زبانان به کلیسای پطرس مقدس ممنوع شد. همچنین خادمان پارسی زبان نیز با ارعاب و تهدید از سوی حکومت ایران، از حضور در این کلیسا منع شدند. هم اکنون تعداد کمی از ارامنه و کره ای های ساکن در تهران برای پرستش خداوند، در این مکان گرد هم جمع می شوند.

دانستن این مطلب جالب توجه است که این کلیسا به دلیل حضور مسیحیان کره ای در آن به کلیسای پرسبتری کره ای ها نیز معروف می باشد. کره ای ها روز های جمعه به این کلیسا مراجعه می کنند و آیین های خود را به جا می آورند.

 

دیدنی های خیابان سی تیر

 

در مجاورت این کلیسا مدرسه ای آمریکایی توسط ساموئل مارتین جردن ساخته شد، که در سال 1319 به امر پهلوی اول بسته و تاسیسات فرهنگی آن نیز به وزارت فرهنگ ایران واگذار شد. این مدرسه تا مدت ها در اختیار فرزندان اقلیت های مذهبی بود. پس از گذشت چندی بین کلیسا و مدرسه دیواری کشیده شد، و مدرسه به نام مهر جردن تغییر نام داد. پس از مدتی با مصادره زمین آن این مدرسه را به نام مرصاد تغییر نام دادند، که اکثر افراد می توانند از آن استفاده کنند.

خوشبختانه در تهران برخی از مراکز با برگزاری تور تهران گردی و یا تور تهران ادیان الهی برای بازدید از تمامی نقاط مذهبی که قدمت تاریخی دارد، فعالیت می کنند. همچنین علاقه مندان می توانند به دیگر جاهای دیدنی تهران  واقع در خیابان سی تیر از جمله موزه آبگینه، موزه دوران اسلامی، موزه ایران باستان، موزه ملی ایران، کنیسه حییم (عبادتگاه یهودیان)، آتشکده زرتشتی آدریان و بسیاری آثار دیدنی دیگر مراجعه کنند.

بازدید از کلیسای انجیلی پروس مقدس

متقاضیان برای دسترسی به کلیسای انجیلی پطرس مقدس می توانید به آدرس خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک 1.7 مراجعه کنید.

 

پطروس مقدس

 

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود