کلیسای سَکرِه ‌کُر در پاریس

0 3,824

کلیسای سکره کر در قلب شهر پاریس کشور فرانسه یکی از پر بازدیدترین اماکن دیدنی این شهر است به نحوی که تعداد این بازدید کنندگان به میلیون ها نفر در سال می رسد.

در طول سال میلیون ها توریست از شهر پاریس و جاذبه های گردشگری آن دیدن می کنند. یکی از جاهای دیدنی پاریس که مورد توجه گردشگران قرار گرفته “کلیسای سکره کر” یا کلیسای قلب مقدس می باشد  که سالانه حدود 11.5 میلیون نفر از آن بازدید می کنند؛ این کلیسا دومین کلیسای پربازدید فرانسه می باشد. کلیسای سکره کر در مکانی مقدس بر فراز تپه مونتمار قرار دارد که دومین مکان مرتفع پاریس به حساب می آید. این کلیسا در گذشته “مونس مارتیس” و “مونت مارتر” نامیده می شد که در نهایت نام سکره کر را برای آن انتخاب نمودند.

تاریخچه کلیسای سکره کر

مکانی که کلیسای سکره کر در آن واقع شده، از گذشته های دور نزد مردم مقدس بوده و مکانی برای بت پرستی بود. در ابتدا روحانیون گل ها به عبادت در این مکان می پرداختند و بعد رومیان در آن قسمت یک عبادتگاه به طرف عطارد و مریخ برای خدایان خود (مرکور و مارس) ساختند. چندی بعد در سال 270 بعد از میلاد، به افتخار اولین اسقف پاریس “سنت دنیس” قدیمی ترین کلیسای شهر پاریس به دستور لویی چهارم در همان مکان ساخته شد تا مسیحیان بتوانند در آن به عبادت و راز و نیاز بپردازند.

قدمت ساختمانی که امروزه مشاهده می کنیم مربوط به سده 19 می باشد که مجلس ملی فرانسه در سال 1873 رای به ساخت آن داد و تمامی هزینه های مربوط به آن را پرداخت نمود.

معماری کلیسای سکره کر

در سال 1800 مسابقه ای برای طراحی کلیسای جدید برگزار شد که از میان شرکت کنندگان، طرح جالب و منحصر به فرد “پل آبادی” انتخاب شد. معمار کارآزموده این کلیسا عملیات عمرانی کلیسا را از سال 1875 آغاز نمود و در سال 1914 ساختمانی چنین زیبا را تکمیل نمود. او این ساختمان را از یک نوع سنگ سفید به نام “چاتی لندن” ساخته که علی رغم زیبایی های ظاهری، به دلیل داشتنِ کلسیت، در هوای مرطوب پاریس تغییر رنگ داده و کمی مایل به قهوه ای شده است. بعد از به اتمام رسیدن مراحل ساخت کلیسا، دوران جنگ جهانی اول ادامه داشت، از همین رو افتتاح آن را تا سال 1919 (پایان جنگ) به تعویق انداختند.

معماری خاص این بنا به شکل یک صلیب می باشد که گنبدهای کوچک در چهار سوی گنبد بزرگ آن قرار گرفته اند. در واقع می توان گفت که در ساخت کلیسای سکره کر از معماری کلیسای جامع واتیکان و هنر بیزانس الهام گرفته شده است.

بزرگترین گنبد کلیسای سکره کر که در مرکز قرار گرفته ارتفاعی 83 متری و قطری 16 متری دارد و بر سقف آن بزرگترین موزائیک کشور فرانسه که مساحتی در حدود 475 مترمربع دارد، نصب شده است؛ این موزائیک تصویر زیبایی از حضرت عیسی مسیح را با قلبی درخشان نشان می دهد که در پایین آن با زبان فرانسوی نوشته شده: از طرف فرانسه ملتهب، هدیه به قلب مقدس عیسی برای سپاسگذاری و درخواست بخشش گناهان. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ساختن این موزائیک اختصاصیِ کلیسا، در حدود 22 سال به طول انجامید. این موزاییک در کارگاه گیلبر مرتن به دست لوک اولیویه طراحی و ساخته شده است.

در فضای داخلی کلیسا، تعداد زیادی شمع وجود دارد که حل و هوایی عرفانی را به وجود آورده است.

کلیسای سکره کر

در کنار کلیسا یک برج مرتفع قرار گرفته که درون آن بزرگترین ناقوس کلیساهای فرانسه قرار دارد. این ناقوس را کلیسایی در منطقه ساووا به پاریس هدیه داده است. وزن ناقوس به طور تقریبی 18900 کیلوگرم و قطر آن 3 متر می باشد. ارگ های کلیسای سکره کر را کوَیِه کل در سال 1898 ساخته و 32 پدال با 70 نت و 4 صفحه کلید با 61 نت برای آن در نظر گرفته است. گروه های موسیقی همواره در حال نواختن موسیقی های سنتی فرانسوی هستند که حس و حال خاصی را به فضا می بخشند.

قرارگیری کلیسای سکره کر در ارتفاعاتِ مونتمار سبب شده که گردشگران تور پاریس به تماشای چشم اندازی تماشایی از شهر بپردازند و لحظات دل انگیزی را پشت سر بگذارند. این چشم انداز هنگامی که از طریق پله ها به بالای گنبد مرکزی می رَوید، جلوه خیره کننده ای پیدا می کند و تقریبا می توان گفت شهر پاریس را زیر پای شما قرار می دهد.

یک نکته که در رابطه با کلیسای سکره کر وجود دارد، این است که تعداد پله های آن زیاد است و رفت و آمد برای افرا مسن ممکن است کمی مشکل باشد؛ از همین رو آن ها می توانند از کابین های ریلی تعبیه شده که مسیر ویژه ای دارند برای بالا رفتن بهره ببرند.

بازدید از کلیسای سکره کر

کلیسای سکره کر در منطقه هجده پاریس واقع شده که گردشگران می توانند برای رسیدن به آن از اتوبوس یا مترو بهره ببرند. در صورت استفاده از مترو می توانند در ایستگاه Anvers پیاده شوند و بعد از کمی پیاده روی در خیابان Steinkerque به سمت تپه مون مارتر و کلیسا بروند. اگر بخواهید به داخل کلیسا بروید، باید در ابتدا 300 پله را پشت سر بگذارید و سپس از سمت چپ که درب وروی در آن قسمت قرار دارد، وارد فضای داخلی کلیسا شوید. فضای اطراف کلیسا بسیار دل انگیز است؛ وجود درختان و فضای سبزی که در این منطقه وجود دارد، طراوت و شادابی خاصی را به این مکان بخشیده است.

بازدید از فضای داخلی کلیسا رایگان است ولی اگر بخواهید به بالای گنبد بروید و یا از گورستان زیرزمینی دیدن کنید، باید هزینه لازم را بپردازید. گردشگران تور فرانسه می توانند بین ساعات 6 الی 22:30 از این مکان مذهبی دیدن کنند.

آدرس: پاریس/ منطقه 18 خیابان Chavalier de la Barre 35
تلفن: 33153418900
وب سایت: www.sacre-coeur-montmartre.com

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود