جواهرده

0 62
یکی از زیباترین ییلاق های رامسر و استان مازندران جواهرده نام دارد که در یونسکو نیز ثبت شده است دارای شهرت جهانی می باشد، این روستای زیبا در گذشته به نام جوردی مشهور بوده که به معنا ده بالا می باشد و بعد ها به نام کنونی جواهرده تغییر نام پیدا کره است و علت این نام گذاری به خاک سپاری مردگان با طلا و جواهر در گذشته بوده است. در میان جاذبه های روستای رامسر بی شک جواهرده یکی از بکر ترین و سر سبز ترین جاذبه گردشگری در این استان محسوب می شود، روستای جواهرده با آب و هوای دل نشین و مسیر بی نهایت زیبایش می تواند ساعت ها شما را به خود مشغول کند. سفر به جواهرده و گشت و گذار در شهر زیبای رامسر برای علاقه مندان به طبیعت گزینه ی خوبی می باشد، که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.
 

 

جاده جواهرده

جاده جواهرده از غرب روستای رامسر شروع می شود و تمام مسیر با شیبی تند در کنار دره و رودخانه ی با صفای صفا رود ادامه دارد، روستای جواهرده حتی در فصل گرم تابستان هم آب و هوای خنکی دارد و امکانات اقامتی بسیاری دارد که باعث افزایش میزان جاذبه گردشگری می شود. جواهر ده علاوه بر زیبایی ها فراوان نیز از چشمه سارهای قدیمی هم برخوردار است.

 

 

 

این روستا در فصل زمستان هم به دلیل بارش بسیار برف بر روی کوه ها و درختان زیبایی چشم گیری دارد البته گفتنی است که درفصل زمستان حرکت در این روستا بسیار دشوار است و اغلب گردشگری و اقامت هم کم می شود.

 

 

جواهرده منطقه ای تاریخی با جنگل های بلند و سرسبز می باشد که در تمام فصول سال زیبایی مخصوص به خود را دارد که با وجود فاصله ی کم از دریای خزر، در ارتفاعات قابل ملاحظه ای از سطح دریا که حدود 2 هزار متر است قرار دارد. روستای جواهر ده از توابع دهستان سر سخت است که در گذشته برای برای مردم رامسر ییلاقی خوش آب و هوا بوده است که از گرمای شرجی رامسر به این منطقه پناه می بردند و در زمستان به رامسر باز می گشتند.

 

روستایی بر فراز ابرها

از جذاب ترین دیدنی های جواهرده وجود ابرها است که در فصل مناسب به آنجا سفر کنید دریایی از ابر زیر پایتان قرار دارد که منظره خاصی را برای توریستان تداعی می کند و باعث می شود ساعت ها به تماشای ابرها بنشینند و لذت ببرند.

 

 

دیدنی هایی در مسیر روستای جواهرده

آبشارهای فصلی و دائمی: با حرکت در جاده حضور آبشار های زیبا و دائمی شما را مجذوب می کند و باعث لذت بردن از این مناظر ناب و دیدنی می شوید، یکی از آبشارهای زیبای این منطقه آبشار صفا رود است که در 15 کیلومتری جاده قرار دارد، برای استراحت گردشگران تور طبیعت گردی آلاچیق هایی وجود دارد که می توانند در آنجا استراحت کنند و همچنین از دکه های اطراف سوغاتی ها و صنایع دست شمال را تهیه کنند.

 

 

بوستان جنگلی صفا رود و آب معدن

وجود رود خانه ای در 9 کیلومتری جاده جواهر ده منبع زندگی این روستا و نیز روستاهای اطراف می باشد و مسیر آغازش ازدامنه ی شرقی قله ی سماموس است که بخشی از آن در میان پارک جنگلی صفا رود می گذرد، این پارک جنگلی دارای پارکینگ می باشد که گردشگران تور رامسر با خیال راحت اتومبیل های خود را پارک کنند و از امکانات این منطقه دیدنی لذت برند و طعم لطیف آب کوهساران را بچشید.

دشت لپاسر وعطر گل هایش

دشت پر گل لپاسر در دامنه قله های مرتفعی که روستای جواهرده رامسر را در بر گرفته اند و از دیگر دیدنی های جواهرده به حساب می آید، همچنین در دشت لپاسر آب معدنی هایی وجود دارد که جنبه ی آب درمانی دارد، گردشگران می توانند یک روز کامل را به کوهنوردی و جنگل گردی و رفتن به چشمه اختصاص دهند.

 

 

دریاچه قو 

برای دسترسی به دریاچه قو جواهرده باید به سمت جنوب جواهرده رفت که یک جاده فرعی و خاکی وجود دارد که می توان از این طریق به دریاچه قو رسید و طراوت دل انگیزی را داراست. گردشگران باید مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت کنند تا بتوانند از فضای دیدنی این منطقه لذت ببرند، قایق های پدالی در کنار دریاچه وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان به دریاچه رفت و از نزدیک اردک و مرغابی ها را تماشا کرد. 

 

 

مسجد آدینه

مسجد آدینه از عمارت های قدیمی روستای جواهرده به شمار می آید که از آن به دزگا مزگت یاد می شود و قدمت بسیاری از مساجد غرب مازندران و شرق گیلان دارد، به گفته ی برخی افراد مسجد آدینه قبل از این، عبادتگاه های زرتشتیان و گبرها در واقع معبد آناهیتا بوده است، باستان شناسان قدمت مسجد آدینه را حدود 700 سال تخمین زده اند. این مسجد قدیمی چندین بار توسط بلاهای طبیعی آسیب دیده که اصلی ترین آسیب آن در سال های اخیر برخورد صاعقه با درخت زبان گنجشک کنار آن و آتش سوزی کل مسجد به آن وارد شد، ساختمان فعلی بعد از اتش سوزی دوباره ساخته شد.

 

 

گورهای تاریخی گبری

شاید بازدید از قبر برای گردشگران زیاد جالب نباشد و جزو آخرین مکان هایی باشد که از آن دیدن می کنند، گورهای تاریخ گبری دو تا سه هزار ساله است که بیانگر قدمت دیرینه ی روستا می باشد که به دوران هخامنشیان و زرتشتیان باز می گردد، در گذشته به مردم غیر مسلمان قبل از خود گبر می گفتند،

این گورهای تاریخی که در گذشته به شکل سرداب یا خمره ای ساخته شد و اشیای با ارزش و قیمتی خود را در آن جای می دادند، این امر می تواند نشان دهنده اعتقادشان به معاد باشد که در آخر مال اندوزی باعث حمله ی شبانه ی این گورهای تاریخی شد و امروزه چیز زیادی از آن ها باقی نیست.

 

 

اقامت در جواهرده

جواهرده جزو مکان هایی می باشد که با هر سلیقه ای سازگار است چرا که هم اقامت در ویلا و امکانات رفاهی مدرن فراهم است، هم اقامت در خانه های روستایی تا چند روزی از شیوه زندگی شهری دور باشند. همچنین گردشگران می توانند در این منطقه چادر بزنند و شب را سپری کنند، البته لازم به ذکر است که شب های جواهرده بسیار خنک است در صورتیکه قصد ماندن در کمپ را داشته باشند باید با تجهیزات کامل همراه گردشگران باشد.

عکاسی:

از بهترین تفریحات جواهرده عکاسی از مناظر زیبا و سرسبز همچنین کوه های سربه فلک کشیده می باشد که خاطره ای ماندگار در این سفر را برای گردشگران تور رامسر را ثبت می کند.

خاور خانوم:

رستوران های این منطقه از موارد اعجاب انگیز می باشد خاور خانوم کد بانوی شمالی یکی از رستوران های سنتی می باشد که غذاهای شمالی را در آشپزخانه خودش به کمک دوستان، آشناییان و فامیل آماده می کند. خاور خانوم خانه ی ساده ای دارد که موقعیت مکانی زیبا و سرسبزی دارد که مکانی جذاب برای صرف غذای گیلانی می باشد.

غذاهای رستورانی معمولا با غذاهای خانگی تفاوت بسیاری دارد، غذاهای محلی در یک سینی بزرگ که با کاسه بشقاب های گل گلی که در کنارش ماست محلی و زیتن پرورده سرو می شود بسیار دلنشین است، مخصوصا اگر بر روی اجاق گازهای قدیمی طبخ شود.

 

 

در فصل پاییز و زمستان چشم انداز خانه خاور خانوم پاییز هزار رنگ است و مکانی بی نظیر برای سلفی گرفتن و همچنین پاییزی هیجانی به شمار می آید.

هزینه ورودی به روستای جواهرده برای هر اتومبیل مبلغ 5000 تومان می باشد.

دسترسی: استان مازندران، شهر رامسر، جاده جواهرده

بهترین زمان بازدید تور شمال فصل بهارتا پاییز می باشد.

 

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود