آدرس ارگ کریم خان

0 88
جاذبه های گردشگری تاریخی یکی از مکان های مورد علاقه گردشگری به حساب می آیند. کشور ایران دارای جاذبه های تاریخی بسیاری می باشد، در این بین ارگ کریم خان واقع در شهر شیراز یکی از زیبا ترین بنا های تاریخی موجود در ایران است. در این بخش از وب سایت لحظه آخر قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با آدرس ارگ کریم خان در اختیار شما قرار دهیم.
آدرس ارگ کریم خان: استان فارس، شیراز، شمال شرق میدان شهدا
قیمت بلیط: گردشگران ایرانی برای بازدید از این مکان لازم است 3 هزار تومان بپردازند، همچنین هزینه بازدید گردشگران خارجی از ارگ کریم خان 20 هزار تومان می باشد.
ساعت بازدید: گردشگران تور شیراز می توانند از ساعت 8 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر از این مکان بازدید کنند.
تلفن: برای هماهنگی و خرید بلیط ارگ کریم خان می توانید با شماره 32247648 07 تماس حاصل فرمایید.
آدرس ارگ کریم خان:
ارگ کریم خان زند واقع در منطقه میدان شهرداری، در کنار میدان شهدا قرار گرفته است که گردشگران تور شیراز می توانند از طریق آدرس ارگ کریم خان از این جاذبه تاریخی بازدید فرمایند. ارگ کریم خان، بنایی به جا مانده از دوران زندیه بوده که باعث زیبایی هرچه بیشتر شهر شیراز شده است. گردشگران تور لحظه آخری جالب است بدانند که کریم خان زند مدتی را در این ارگ اقامت داشته، به همین دلیل این بنا به ارگ کریم خان معروف می باشد.
تاریخچه:
ارگ کریم خان یکی از بنا هایی بود که کریم خان زند با الهام از معماری صفوی، دستور ساخت آن را داد، ساخت این بنا در سال 1145 آغاز و در سال 1146 پایان یافت. این ارگ با معماری بسیار زیبا و خیره کننده خود در کمترین زمان ممکن ساخته شد. سال ها بعد پس از حکومت زندیه، در دوران قاجار ارگ کریم خان باز سازی شد و نقاشی های مربوط به دوران قاجار جایگزین نقاشی های زندیه گشت. برخی از ستون های موجود در این ارگ در زمان قاجار با یکدیگر جابه جا شده اند.
این بنا در سال 1310 یعنی در دوران حکومت پهلوی به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت، همین امر سبب شد برخی از قسمت های ارگ کریم خان تخریب شود.
ارگ کریم خان در سال 1350 زیر نظر اداره فرهنگ و هنر قرار گرفت و در سال 1351 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، پس از آن بخش های آسیب دیده این بنا مرمت شده اند.
معماری:
گردشگران تور داخلی جالب است بدانند که طراحی این بنا هم به صورت مسکونی و هم به صورت نظامی است، همین امر سبب شده است نمای بیرونی ارگ کریم خان نظامی به نظر آید. این بنا مساحتی در حدود 4 هزار متر مربع داشته و در زمینی به مساحت 13 هزار متر مربع احداث شده است. طراحی این بنا به شکلی بوده که امنیت بسیار بالایی داشته است، از بخش های دفاعی ارگ کریم خان می توان به 4 برج بلند و دیوار های ضخیم آن اشاره کرد، جالب است بدانید که ضخامت دیوار های بلند این بنا در حدود 3 متر می باشد. معماری فضای داخلی این بنا بسیار زیبا بوده و دارای بخش های مختلفی مانند آب نما، ایوان، باغچه، حمام و چندین اتاق می باشد. که البته با دانستن آدرس ارگ کریم خان می توانید از هر نقطه این بنا بازدید کنید. در ساخت این بنا از آجر و سنگ مرمر نیز استفاده شده است.
داخل ارگ کریم خان بخش های بسیاری وجود دارد که در این بخش از مقاله آدرس ارگ کریم خان به آن ها می پردازیم.
شاه نشین: بخش های آفتاب گیر ارگ را شاه نشین گویند که به سه دری و پنج دری معروف است. این ارگ دارای چندین شاه نشین می باشد، شاه نشین شمالی مناسب فصل زمستان، شاه نشین اصلی واقع در بخش غربی ارگ مخصوص فصل تابستان و شاه نشین جنوبی که چهار فصل می باشد. بخش های شاه نشین بسیار زیبا بوده و تزیتات خاصی در آن ها وجود دارد.
اتاق ها: اتاق های این ارگ در بخش مسکونی آن قرار گرفته اند، این بنا دارای 3 ایوان شمالی، جنوبی و غربی بوده که هر ایوان دارای 2 ستون می باشد، در دو طرف این ستون ها 6 اتاق وجود دارد. طراحی فضای داخلی این اتاق های بسیار زیبا بوده و در آن بخش هایی مانند دوال، سردر، مقرنس، قطاربندی، ازاره و پستو قابل مشاهده است.
حوض های آب: سیستم آب رسانی این ارگ بسیار جالب بوده است، در آن دوران آب این بنا را از قنات رکن آماد تامین می کرده اند. هر ایوان موجود در این ارگ دارای یک حوض چهار گوش بوده که از طریق آبراهه به حوض های دیگر متصل است، آب موجود در این حوض ها در انتهای مسیر به بخشی مکعب شکل می ریزد.
حمام: یکی دیگر از بخش های ارگ کریم خان، حمام آن می باشد. این حمام مخصوص افراد سلطنتی بوده و تا به امروز دست نخورده و سالم باقی مانده است. این حمام دارای بخش های مختلفی مانند مشت و مال، حجامت، و صرف چای بوده است.
گردشگران تور داخلی می توانند در کنار بازدید از ارگ کرم خان به بازدید از چندین جاذبه گردشگری دیگر که در نزدیکی این بنا قرار گرفته اند، بروند. از مکان های دیدنی موجود در اطراف ارگ کریم خان می توان به موزه پارس، بازار، مسجد و حمام وکیل اشاره کرد.
افراد برای رسیدن به ارگ کریم خان می توانند از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو نیز استفاده کنند.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود