طاق بستان

0 3,765
در این مقاله قصد داریم یکی از معروف ترین آثار تاریخی ایران را که طاق بستان نام دارد را به شما کاربران گرامی معرفی کنیم، بنابراین اگر از علاقمندان به کسب اطلاعات در رابطه با طاق بستان هستید تا پایان این نوشته تیم لحظه آخر را همراهی کنید.
طاق بستان در واقع مجموعه ای از سنگ نوشته های متعلق به دوره ساسانیان می باشد که در محله ای به همین نام در قست شمال غربی شهر کرمانشاه واقع شده است.
خوب است بدانید طاق بستان یا طاق وه سان به معنای طاقی از سنگ می باشد و نخستین تابلوی سنگی دنیا که با رعایت اصول نقاشی ساخته شده است نیز در این مجموعه قرار دارد.
منطقه طاق بستان به سبب قرار گیری در میان جاده ابریشم و همچنین دارا بودن طبیعتی سرسب همواره مورد توجه پادشاهان ساسانی بوده و از زمان اردشیر دوم طاق بستان محل تراشیدن تابلو های سنگی و تندیس های متعدد شد.

طاق بستان در مجموع دارای چندین بخش اصلی می باشد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

نقش تاج گذاری اردشیر دوم:
این تابلو را می توان نخستین سنگ نگاره طاق بستان دانست که تصویری نمادین از تاج گذاری اردشیر دوم را به نمایش گذاشته است.

در این نقش برجسته اردشیر دوم در حال گرفتن حلقه روبان از دستان اهورا مزدا می باشد و در سمت دیگر نیز ایزد مهر با دسته ای از برسم (شاخه نبات) قرار دارد. همچنین در زیر پای اردشیر دوم و اهورا مزدا می توانید تصویر دشمن مغلوب که به امپراطور رم منصوب است را مشاهده کنید.

ایوان بزرگ طاق بستان:
این ایوان در واقع فضایی مستطیل شکل می باشد و مهم ترین بخش طاق بستان به شمار می آید. سنگ نگاره های موجود در این ایوان اطلاعات بسیاری در رابطه با پوشاک و زیور آلات زمان ساسانی در اختیار محققان گذاشته است و از این جهت حائز اهمیت می باشد. حجاری های داخل این ایوان تا به امروز کاملا سالم مانده و این امر نشان از مهارت سازنده اثر دارد. در دیواره انتهایی ایوان بزرگ طاق بستان دو نقش مجزا وجود دارد که نقش بالایی به تاج گذاری یکی از شاهان ساسانی متعلق است و نقش پایینی نیز خسرو پرویز را سوار بر اسب نشان می دهد.

در دیوار های جانبی ایوان نیز نقش هایی از شکار شاهی به چشم می خورد

ایوان کوچک طاق بستان:

ایوان کوچک نیز فضایی مستطیلی می باشد که در آن پیکره دو تن از شاهان ساسانی یعنی شاپور سوم و شاپور دوم به چشم می خورد، همچنین در این ایوان دو کتیبه به خط پهلوی وجود دارد که در آن ها هویت نقش های موجود در این ایوان بیان شده است.

نقش محمد علی میرزا:
در دوره قاجار نیز نقشی از پسر فتحعلی شاه در سمت چپ ایوان بزرگ طاق بستان حکاکی شده است و کتیبه ای به خط نستعلیق نیز در جواره این سنگ نگاره وجود دارد.
از دیگر جاذبه های موجود در طاق بستان می توان به حوض آن اشاره کرد، در پایین طاق حوضی بزرگ با آبی زلال وجود دارد که منظره بی نظیری به طاق بستان بخشیده است و در آن قایق های تفریحی وجود دارد که گردشگران می توانند از آن ها استفاده کرده و به تفریح در این منطقه بپردازند.
گردشگران تور کرمانشاه باید توجه داشته باشند که برای دسترسی به طاق بستان باید ابتدا خود را به بلواری با همین نام در شمال غربی کرمانشاه برسانند.
لازم به ذکر است که قیمت بلیط ورودی برای گردشگران ایرانی 2000 تومان و برای گردشگران خارجی 15000 تومان می باشد.
گردشگران تور کرمانشاه همه روزه از ساعت 8:00 تا 20:00 می توانند به بازدید از این مجموعه بسیار زیبا بروند و خاطرات خوشی را در سفر به کرمانشاه ثبت کنند.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود