معبد ماهابودی

0 3,788
معبد ماهابودی یک معبد بودایی واقع در منطقه “بودا گایا” در کشور هند می باشد. منطقه بودا گایا در حدود 100 کیلومتری پانتا قرار دارد. معبد ماهابودی در سال 2002 در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید. این معبد که از اولین معابد بودایی می باشد، قدمتی 1500 ساله دارد و کلیه ی قسمت های آن ساخته شده از خشت می باشد و کهن ترین بنای خشتی در منطقه شرق هند است. معبد ماهابودی که به صورت ماهرانه ای هنر خشت زنی هند را به نمایش می گذارد، معماری منطقه را تحت تاثیر قرار داده و همواره در ساخت بناهای مهم از آن الهام می گیرند.
معبد ماهابودی را به نورپردازی زیبایی آراسته کرده اند که نظر هر توریست تور هند را به خود جلب می کند. درب این معبد همواره به روی گردشگران و توریست های تور هند باز است و آن ها می توانند مراسم مذهبی بوداییان را که در 3 مسیر دور این معبد طواف می کنند را به نظاره بنشینند. نکته ی قابل ذکر این است که پیروان دین بودا در این معبد احساس راحتی دارند و ساعت ها در آن جا به عبادت می پردازند.
طبق روایت های تاریخی موجود، حدود سال 530 سیذارتا گائوتاما (پیشگوی نامی) به اطراف رودخانه فالگو رفته و در آن جا مشغول استراحت بود، بعد از گذشت سه روز او به جواب تمامی سوال هایی که برایش پیش آمده بود، رسید و معبد ماهابودی به همین دلیل در این مکان بنا شد تا یادبودی بر این اتفاق باشد. بعد از گذشت سال های طولانی از روشن فکری بودا، امپراطور وقت آن زمان که از منطقه بودا گایا بازدید نمود، دستور داد تا معبدی در این مکان بنا شود. معبد ماهابودی یک بار مورد تخریب قرار گرفت و بعدها در قرن ششم مرمت و بازسازی شد. ارتفاع برج مرکزی این معبد حدود 55 متر است، در چهار کنج این برج، 4 برج کوچک دیگر که به برج مرکزی مشابه هستند ساخته شده است.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود