برج پیزا

0 82

کشور ایتالیا زیبایی های بی نظیری را در خود جای داده که سبب محبوبیت و استقبال جهانیان از این کشور گشته است. در میان جاذبه های گردشگری ایتالیا “برج پیزا” شهرتی جهانی پیدا کرده که این شهرت نه به دلیل معماری بلکه برای کج بودن آن می باشد.

 

برج پیزا در ایتالیا

 

آشنایی با برج پیزا

شگفت انگیزترین و قدیمی ‌ترین برج دنیا پیزا نام دارد که با ظاهر منحصر به فرد خود توجه توریست های زیادی را به خود جلب کرده است. برج پیزا در حقیقت ساختمان ناقوس کلیسای جامع پیزا است که در جوار گورستان آن قرار گرفته، این سازه در سال 1173 در ایالت توسکانی احداث شد. نام های دیگری که به این سازه اطلاق می شود “برج کجِ پیزا” و “برج ناقوس پیزا” می باشد.

 

برج کج ایتالیا

 

این برج زیبا در دوره رنسانس (قرن 12) در شهر پیزا احداث گشته و مراحل ساخت آن در حدود 176 سال به طول انجامید. هدف اصلی ازساخت برج پیزا، قرار دادن یک ساعت بزرگ بر بالای آن بود اما این سازه مدتی پس از ساخت، انحراف یافت و کج شد. برج کج پیزا 50 متر ارتفاع دارد و هر ساله بر شدت انحراف آن اضافه می ‌شود. برج کج پیزای ایتالیا با وجودی که تنها برج کج جهان نیست، ولی معروف ترین آن در کل دنیا می ‌باشد. این سازه هر ساله 2 سانتیمتر کج می‌ شود، به گونه ای که محققین احتمال می دادند تا حدود 100 سال آینده این سازه سقوط کند. گفتنی است سالانه گردشگران بسیاری با تور ایتالیا به دیدن این برج شگفت انگیز می روند.

 

جاذبه های گردشگری ایتالیا

 

دیدنی های ایتالیا

 

ساختار برج پیزا

برج پیزا دارای 88 متر طول و 14500 تُن وزن می باشد که در 8 طبقه طراحی شده است. معماری آن بر اساس معماری قرون وسطی و سبک رومی می باشد. ساخت آخرین طبقه برج که به صورت ناتمام رها شده بود، در سال 1372 توسط توماسودی آندرا پیزانو تکمیل شد و ناقوسی به وزنِ 3.5 تُن در نزدیک مرکز ثقل آن نصب گردید. همچنین در بالاترین نقطه برج هم 7 ناقوس گوناگون وجود دارد که نوت های مختلف موسیقی را دارا می باشند، بزرگترین آن در سال 1655 نصب گردیده است. عمده ترین مصالحی که در ساخت این سازه به کار رفته سنگ های مرمر است که رنگ آن ها سفید می باشد و زیبایی آن را دوچندان کرده اند.

 

روایت برج کج پیزا

 

معروفترین برج کج جهان

 

ارتفاع این سازه در ابتدا 60 متر بوده که با وجود کج شدن های متعدد ارتفاع آن به 55 متر رسیده است. در واقع ارتفاع برج در قسمت بلندتر 56.67 متر و در قسمت کوتاه تر 55.86 متر است. برج پیزا دارای قطر بیرونی 16 متری و قطر داخلی 7 متری می باشد، دیوارهایی که در نمای بیرونی مشاهده می شود ضخامتی در حدود 4 متر دارند. تعداد 251 پله در این سازه مرمرین وجود دارد. ستون های دایره ای که در نمای این برج به کار رفته زیبایی های آن را دوچندان کرده است.

انحراف برج پیزا تنها در یک جهت خاص نبوده برای مثال در طول سال های 1174 الی 1250 در جهت شمال، در سال های 1272 الی 1997 در جهت جنوب و از سال 1997 این انحراف نسبت به سطح افق حدود 5 متر بوده است. معماری زیبا و چشم نواز برج پیزا به هنگام تاریکی هوا و روشن شدن سیستم نورپردازی آن، جلوه ای تماشایی پیدا می کند. 

 

برج کج معروف

 

چگونگی ساخت برج و مراحل آن

مردم پیزا قصد داشتند برای تحت تاثیر قرار دادن برج سنت مارک، کلیسای منطقه را مزین به برجی زیبا کنند و از این رو توجه ها را به این سمت و سو متمرکز کنند.

معماران ماهری به نام Gherardo din Gherardo و Bonanno Pisano که مسئول ساختن این برج بودند، اولین سنگ آن را در سال 1177 میلادی بنا نهادند ولی از آنجایی که در این منطقه آب های زیرزمینی فراوانی وجود داشت و خاک آن آبرفتی بود، بونانو پایه های سازه را تنها 10 فوت پایین تر از سطح زمین حفر کرد و ساخت برج را ادامه داد؛ اما در سال 1178 هنگامی که مراحل ساخت در طبقه سوم ادامه داشت و پیش از آن که ارتفاع برج به 12 متر برسد مشخص شد برج به میزان زیادی به سمت زمین انحراف دارد.

 

برج کج پیزای ایتالیا

 

بعد از مشهود شدن این رویداد، چندی نگذشته بود که بین جنوا و پیزا جنگی رخ داد و همین امر سبب شد تا توجه ها از روی این برج برداشته شود، به همین دلیل اتمام آن یک سده به تعویق افتاد. البته این وقفه طولانی به نفع ساختمان بود و با فرو رفتن بیشترِ پایه ها در زمین، مانع از سقوط آن شد. امروزه برای کم کردن میزان کجی این برج و جلوگیری از فرسایش آن تدابیری اندیشیده اند که آن ها هم کارساز نبود.

 

تاریخچه برج پیزا

 

در گذشته تصور می‌ شد که کجی برج پیزا بخشی از طرح اولیه آن بوده است ولی امروزه محققان ثابت کردند که این فرضیه صحت ندارد، برخی می گویند زمین نرم باعث نابودی پایه های این سازه شده است. از ابتدا ساخت این بنا به صورت عمودی طراحی شده بود ولی در طول ساخت به تدریج کج شد. در طول ساخت این برج تلاش‌های زیادی انجام گرفت تا با بکارگیری مصالح ساختمانی خاص جلوی کج شدن آن گرفته شود ولیکن موثر نبود و مصداق بارز ضرب المثل معروف “خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج” می باشد.

خوب است بدانید که معماری قسمتی از مجموعه را Giovani di Simon انجام داده و در نهایت تکمیل آن به دست Tommaso Pisano انجام شد.

پس از اینکه مراحل ساخت پروژه دوباره از سر گرفته شد، Giovani di Simon سعی کرد تا ارتفاع قسمت منحرف شده را بیشتر کند تا سازه صاف به نظر برسد ولی افزایش وزن در آن قسمت سبب شد تا سازه به میزان بیشتری در زمین فرو رود.

سرانجام مراحل ساخت این سازه در سال 1372 پایان یافت و انحراف آن در طول 6 قرن همچنان ادامه دارد.

 

برج پیزای ایتالیا

 

از سرگیری بازسازی ها

در جنگ جهانی دوم ارتش آمریکا دستور داد تا کلیه برج های ایتالیا تخریب شود تا دیدِ آن ها برای جنگیدن بهتر باشد، عاملان این امر بسیاری از برج ها را ویران کردند ولی برج پیزا در دقایق آخر از این خطر در امان ماند.

در سال 1964 دولت ایتالیا برای جلوگیری از سقوط برج پیزا درخواست کمک کرد که به دنبال آن گروهی از مهندسان و دانشمندان زبده گرد هم آمدند تا شرایط را مورد بررسی قرار دهند. انحرافات برج به حدی بود که در سال 1990 بازدید از آن را حدود 10 سال ممنوع کردند. سرانجام در سال 1993 آن مجمعی که برای ثابت نگه داشتن این سازه تشکیل شده بود، بعد از بررسی های صورت گرفته کار مرمت را آغاز کرد. تعمیرات صورت گرفته باعث شد 45 سانتی متر از انحراف برج کاسته شود که این امر هزینه ای 200 میلیون پوندی در پی داشت. سپس بازدید از این جاذبه گردشگری در سال 2001 دوباره از سر گرفته شد.

 

برج کج پیزا

 

معماری برج پیزا

 

لازم به ذکر است که بگوییم در ابتدا میزان انحراف برج پیزا 5.5 درجه بود که با تلاش های انجام شده در حال حاضر به حدود 4 درجه کاهش پیدا کرده است. این تلاش ها شامل ریختن بتن و دوغاب در قسمت پایه، شمش های سربی، نصب کابل های ضخیم به قسمت بالاتر، استخراج خاک از بخش شمالی و قرار دادن وزنه های سربی می باشد. نهایتاً حدود 70 تُن خاک از زیر آن استخراج شد و در سال 2008 مهندسین اعلام کردند که ثبات لازم در این سازه برقرار است و تا 200 سال آینده ثابت می ماند. پیش بینی می شود که این ادعا به حق بوده زیرا در طول این 10 سال انحرافی پیدا نکرده است.

 

برج پیزا

 

آزمایش گالیله

افرادی از انجام آزمایشات گالیله (که خود یک شخص پیزایی بود) در این برج صحبت هایی به میان آورده اند؛ آن ها می گویند گالیله آزمایش های خود مبنی بر سقوط آزاد اجسام را در بالای برج پیزا انجام می داده اما جمع کثیری از دانشمندان این ادعا را رد می کنند.

برج پیزا جزو اصلی ترین جاذبه های گردشگری ایتالیا و حتی اروپا می باشد که سالیانه میلیون ها گردشگر تور ایتالیا از آن بازدید می کنند. پایداری برج پیزا با وجود متحمل شدن رخدادهایی همچون زلزله های شدید، جنگ ها و تخریب های متعدد، در طول سالیان دراز یکی از ویژگی های بی همتای آن به شمار می رود. کج بودن این برج سبب شده تا توریست های تور ایتالیا ژست هایی جالب را به خود بگیرند و عکس های خاطره انگیزی را برای خود به ثبت برسانند. جالب است بدانید که بخش قابل توجهی از هزینه هایی که برای مرمت و پاکسازی این برج انجام شده، پولِ حاصل از فروش بلیط آن می باشد. 

 

برج های معروف جهان  عکس های برج پیزا

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود