طرز تهیه آش دندونی خوشمزه و مجلسی تبریزی برای دندان بچه

0 102

آش دندونی

آش دندونی یکی از انواع آش های خوشمزه و معروف ایرانی است که به صورت مناسبتی تهیه می شود. این آش خوشمزه از نظر مواد و ظاهری شباهت زیادی به آش جو دارد ، البته در آش دندونی علاوه بر حبوبات از گوشت گوسفندی هم استفاده می شود.

آش دندونی به طور معمول با گوشت گوسفندی طبخ می شود ، البته در صورت تمایل می توانید این آش را مانند آش ترخینه با سیرابی هم درست کنید. در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید گوشت را از مواد لازم حذف کنید و آش را بدون گوشت درست کنید.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر آش دندونی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری آش دندونی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی آش دندونی با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم آش دندونی

  • پیاز ۱ عدد
  • جو نصف لیوان
  • برنج نصف لیوان
  • گندم نصف لیوان
  • نخود نصف لیوان
  • عدس نصف لیوان
  • لوبیا قرمز نصف لیوان
  • لوبیا چیتی نصف لیوان
  • گوشت گوسفندی ۲۵۰ گرم
  • نمک ، فلفل سیاه و دارچین به اندازه کافی
  • پیاز داغ ، نعناع داغ و کشک به اندازه کافی

دستور پخت

طرز تهیه آش دندونی

ابتدا مراحلی که باید از قبل برای از بین رفتن نفخ حبوبات انجام دهیم را اشاره می کنم.از شب قبل هر کدام از حبوبات را یعنی نخود و لوبیا قرمز و لوبیا چیتی را به صورت کاملا جداگانه در کاسه ای می ریزیم و تا روی آن ها آب می ریزیم تا خیس بخورند

و ۲الی ۳ بار در از شب تا صبح اگر امکانش هست آب آن ها را بیرون بریزید و مجددا پر کنید تا نفخ آن ها از بین برود. نخود آبکشی می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و روی آن آب می گیریم و روی حرارت ملایم می گذاریم مغز پخت شود.

لوبیا چیتی وقرمز را نیز آبکش می کنیم و با هم در یک قابلمه ای می ریزم و روی آن ها آب می گیرم و روی حرارت ملایم می گذارم تا پخته شوند. جو و گندم را نیز جداگانه در کاسه می ریزیم و روی هر کدام آب می گیریم تا حداقل ۱ ساعت خیس بخورند.

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و به چهار قسمت تقسیم می کنیم و به همراه گوشت در قابلمه ای می ریزیم و مقداری دارچین و حدودا ۵ الی ۶ لیوان آب روی آن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا گوشت بپزد و مغز پخت شود.

جو و گندم را در قابلمه ای که آش را در آن می خواهیم تهیه کنیم می ریزیم و روی آن آب می ریزیم و می گذاریم با حرارت ملایم بپزند، حدودا ۱ ساعت که از پخت مواد داخل قابلمه گذشت عدس و برنج را آبکش می کنیم و به مواد اضافه می کنیم

و اگر آب داخل قابلمه کم بود آب داغ به آن اضافه می کنیم.لوبیا ها و نخود پخته شده را نیز به مواد اضافه می کنیم و گوشت پخته شده را می گذاریم تا خنک شود و سپس ریش ریش می کنیم و با آب گوشت به مواد می افزاییم.

اگر می خواهید آش لعابدار تری داشته باشید در این مرحله عصاره قلم را با دست پودر کنید و به مواد اضافه کنید.این کار باعث لعابدار شدن آش و طعم بهتر آن می شود. کمی از پیاز داغ را همراه با کشک به آش اضافه می کنیم و پس از ۵ دقیقه طعم آش را می چشیم

اگر احساس کردیم نیاز به نمک،فلفل سیاه است مجددا به آش اضافه می کنیم و درب آش را می گذاریم و صبر می کنیم تا با حرارت ملایم خوب آش جا بیافتد. آش آماده شده را در ظرف می کشیم و با کشک و نعناع داغ و پیاز داغ تزئین می کنیم.نوش جان

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود