طرز تهیه کوکو سبزی حرفه ای خوشمزه و مجلسی به روش تهرانی

0 4,324

“کوکو سبزی” یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین کوکوهای ایرانی است. این کوکوی خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است از سبزیجات معطر تهیه می شود.

کوکو سبزی

کوکوی سبزی یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین کوکوهای ایرانی است. این کوکوی خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است از سبزیجات معطر تهیه می شود که در برخی شهرها مثل شهرهای شمالی کشور برای تهیه آن از سبزیجات محلی هم استفاده می شود.

کوکو سبزی از غذاهایی محسوب می شود که تقریبا کالری آن معمولی است و همه می توانند از خوردن آن لذت ببرند. کالری کوکو سبزی در این رسپی به طور متوسط برای هر نفر بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ کالری است که البته در دستورهای متفاوت این عدد متغیر است.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر کوکوی سبزی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کوکو سبزی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی کوکوی سبزی با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم کوکو سبزی

  • تخم مرغ ۲ تا ۳ عدد
  • گردو ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • سبزی کوکویی ۵۰۰ گرم
  • زرشک ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت

طرز تهیه کوکو سبزی

برای تهیه کوکوی سبزی مجلسی ابتدا سبزی کوکویی را بشویید سپس آنرا آبکشی کنید و اجازه دهید آب اضافی اش برود. در ادامه سبزی را به صورت ساطوری ریز خرد کنید. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید.

اجازه دهید روغن کمی داغ شود سپس سبزی کوکویی را که به صورت ساطوری خرد کرده بودید به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا سبزی سرخ شود. میزان سرخ کردن سبزی به خودتان بستگی دارد و می توانید آنرا فقط کمی تفت دهید تا آب سبزیجات تبخیر شود.

در این مرحله هر چقدر سبزی را بیشتر تفت بدهید در پایان پخت ، کوکو سبزی شما رنگش تیره تر خواهد شد. پس از اینکه سبزی را به میزان دلخواه تفت دادید آنرا از تابه خارج کنید و کنار بگذارید تا دمای سبزی پایین بیاید و کمی خنک شود.

در مرحله بعدی یک کاسه مناسب انتخاب کنید و تخم مرغ ها را در کاسه بشکنید ، در ادامه مقداری نمک ، فلفل سیاه و ادویه زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه کنید و تخم مرغ ها را خوب مخلوط کنید تا با ادویه ها کاملا یکدست شوند.

کوکو سبزی به صورت ساده حاوی زرشک و گردو نیست ولی اگر می خواهید یک کوکو سبزی مجلسی و خاص تهیه کنید حتما گردو و زرشک را اضافه کنید. مغز گردوها را خرد کنید و به همراه زرشک به تخم مرغ ها اضافه کنید.

پس از اینکه سبزی کوکویی خنک شد آنرا به تخم مرغ ها اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. پس از اینکه مایه کوکو سبزی آماده شد باید آنرا سرخ کنید ، برای این منظور یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید.

مقداری روغن مایع داخل تابه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود سپس مایه کوکو سبزی را داخل تابه بریزید و با پشت قاشق آنرا صاف کنید به صورتی که در تمام قسمت های تابه با ضخامت یکسان و یک اندازه پخش شود.

اجازه دهید قسمت زیرین کوکو سبزی سرخ شود سپس آنرا به ۴ قسمت تقسیم کنید و به آرامی برگردانید. پس از اینکه سمت دیگر کوکو سرخ شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و به همراه خیارشور ، گوجه فرنگی خرد شده  و نان سرو کنید.

منبع:پارسی دی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود