طرز تهیه خورش ونوشک کرمانشاهی مجلسی با مرغ و گوشت

0 237

طرز تهیه خورش ونوشک , خورش ونوشک , خورشت ونوشک , khoresh venooshak , o va k a طرز تهیه خورش ونوشک , خورش ونوشک , خورشت ونوشک , khoresh venooshak , o va k a

خورش ونوشک

خورش ونوشک یکی از انواع خورش های خوشمزه و اصیل ایرانی است که اصالت آن متعلق به کرمانشاه می‌باشد. این خورش محلی به دلیل وجود پسته کوهی ( ونوشک ) علاوه بر این که طعم و عطر بسیار خوبی دارد خواص زیادی برای بدن نیز دارد.

ونوشک خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص ارزشمند بهره مند شوید. از مهم ترین خواص ونوشک می توان به تقویت بدن ، مُسکن دردهای کمر و پشت ، تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

خورشت ونوشک به صورت متداول با گوشت قرمز طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش خوشمزه را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت ونوشک تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش ونوشک با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خورش ونوشک

  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • ونوشک ۲۰۰ گرم
  • گوجه فرنگی بزرگ  ۲ عدد
  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • زعفران دم کرده به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت

طرز تهیه خورش ونوشک

ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید ، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم شود.

پس از اینکه پیاز شفاف شد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید سپس تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز با زردچوبه و فلفل یکدست شود. در همین حین گوشت خورشتی را به صورت قیمه ای ( مانند خورشت قیمه ) خرد کنید و به پیاز اضافه کنید.

گوشت را به خوبی تفت دهید تا به طور کامل سرخ شود. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه فرنگی باعث می‌شود که خورش در پایان پخت خوشرنگ تر شود.

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را هم تفت داید چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت با حرارت متوسط به آرامی بپزد. ونوشک را از ۲ ساعت قبل بخیسانید سپس آبکشی کنید تا آب اضافی آن برود.

یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع به آن اضافه کنید پس از اینکه روغن داغ شد ونوشک را کمی تفت دهید تا سرخ شود سپس آنرا کنار بگذارید. زمانی که گوشت نیمپز شد ونوشک را به قابلمه خورش اضافه کنید.

در مرحله بعدی گوجه فرنگی ها را در آب جوش بیندازید تا پوستشان راحت بلند شود ، سپس پوست گوجه فرنگی ها را بگیرید و آنها را به صورت مکعبی کوچک خرد کنید. پس از اینکه گوشت و ونوشک به طور کامل پختند گوجه فرنگی ها را به همراه مقداری نمک و فلفل به خورش اضافه کنید.

در پایان حرارت زیر خورش را کم کنید تا آب اضافی آن تبخیر شود و روغن بیندازد. برای طعم دهی بهتر به خورشت ونوشک می توانید از مقداری آبلیمو یا آبغوره نیز استفاده کنید. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

نکات پخت خورش ونوشک

خورش ونوشک با مرغ

خورش ونوشک یکی از خورش های معروف کرمانشاه است و اکثر غذاهای کرمانشاهی که نیاز به گوشت دارند با گوشت گوسفندی طبخ می شوند. البته اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید این خورش را با گوشت مرغ طبخ کنید.

این خورش با گوشت مرغ هم خیلی خوشمزه و لذیذ می شود. روش پخت خورش ونوشک با گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ تفاوتی ندارد. پخت این خورش با گوشت گوسفندی به دلیل اینکه چربی دارد باعث می شود خورش مجلسی تر و زیباتر جلوه کند.

البته پخت خورش ونوشک با مرغ هم بدون مزیت نیست ، مزیتی که پخت این خورش با گوشت مرغ نسبت به گوشت گوسفندی دارد این است که به خاطر اینکه مرغ سریعتر پخته می شود خورش شما نیز زود تر آماده سرو می شود.

می توانید برای دستور بالا به همان اندازه گوشت خورشتی ( ۴۰۰ گرم ) گوشت مرغ اضافه کنید. البته چون گوشت مرغ هم ارزان تر است و هم خاصیت های زیادی برای بدن دارد توصیه می کنیم مقداری بیشتری نسبت به گوشت قرمز ( ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم ) در خورش خود استفاده کنید.



طرز تهیه خورش ونوشک کرمانشاهی مجلسی با مرغ و گوشت

۳٫۷ (۷۳٫۳۳%) ۹ votes

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود