طرز تهیه خورش به و آلو اصیل خوشمزه و مجلسی با گوشت و مرغ

0 4,862

آموزش دستور پخت و طرز تهیه خورش به و آلو خوشمزه و مجلسی خورش به یکی از انواع خورش های مجلسی ایرانی است که به خاطر وجود به در آن عطر خاص و بسیار مطبوعی دارد.

خورش به

خورش به یکی از انواع خورش های مجلسی ایرانی است که به خاطر وجود به در آن عطر خاص و بسیار مطبوعی دارد. این خورش به دلیل اینکه به تازه فقط در فصل پاییز موجود است یکی از خورش های فصلی محسوب می شود.

البته در صورتی که از طرفداران این خورش خوشمزه هستید می توانید میوه به را فریز کنید و در فصل های دیر سال هم از خوردن این خورش لذت ببرید. این خورش را در مناطقی از کشور با نام خورش به و آلو شناخته می شود.

بِه خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص بهره مند شوید. از مهم ترین خواص میوه بِه می توان به کمک به سلامت دستگاه گوارش ، سم زدایی کبد ، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و کنترل فشار خون اشاره کرد.

خورش به ، به صورت متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوسفندی و گوساله است طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و گوشت بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت به تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خورش به

دستور پخت

طرز تهیه خورش به

برای تهیه خورش به و آلو ابتدا پیازها را پس از گرفتن پوست ، به صورت نگینی ریز خرد کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و کمی روغن داخل قابلمه بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیازهای خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شوند.

در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که زردچوبه کاملا به خورد پیاز برود. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را پس از شستشو به صورت قیمه ای ( شبیه به خورش قیمه ) خرد کنید.

در ادامه گوشت را به همراه مقداری فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید و با پیاز تفت دهید. تفت دادن گوشت را ادامه دهید تا گوشت به طور کامل سرخ شود و رنگش تغییر کند. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش اضافه کنید.

توجه داشته باشید اضافه کردن رب گوجه فرنگی به خورش بِه اختیاری است. اضافه کردن رب گوجه فرنگی باعث می شود طعم و رنگ خورش بهتر شود. البته باید رب گوجه فرنگی را به طور کامل سرخ کنید تا طعم و بوی خامی اش از بین برود.

درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد. در همین حین باید به را آماده کنیم. برای این منظور به ها را بشویید و به صورت مکعبی درشت خرد کنید. نکته مهم در مورد خرد کردن به ها این است که نباید خیلی ریز خرد شوند.

در صورتی که به ها را ریز خرد کنید به دلیل اینکه به بافت نرمی دارد خیلی زود له می شود و در پایان پخت ظاهر خورش را خراب می کند. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن مایه به تابه اضافه می کنیم.

پس از اینکه روغن داغ شد به ها را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا به ها طلایی شوند. تفت دادن به ها باید به حدی باشد که فقط کمی منسجم شوند و نیاز به تفت دادن زیاد نیست. به ها باید به اندازه ای تفت داده شوند که پس از اضافه کردن به خورش له نشوند.

پس از اینکه به ها آماده شدند صبر کنید تا گوشت به طور کامل پخته شود سپس به ها را به همراه کمی نمک اضافه کنید. حرارت زیر خورش را ملایم کنید تا خورش به طور کامل جا بیفتد ، برای جا افتادن خورش حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز است.

آلو خورشتی را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد می خیسانیم سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش به همراه شکر و آبلیمو به قابلمه اضافه می کنیم. اجازه دهید خورش به غلظت به کافی برسد سپس به همراه نان یا برنج سرو کنید.

نکات پخت خورش به آلو

خورش به و آلو با مرغ

خورش به و آلو به صورت متداول با گوشت گوسفندی یا گوساله تهیه می شود. البته اگر شما منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید این خورش خوشمزه را با استفاده از گوشت های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون تهیه کنید.

برای دستور بالا کافیست که گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون اضافه کنید. روش پخت خورش تفاوتی ندارد ، ضمن اینکه این خورش با گوشت مرغ سریعتر آماده می شود.

منبع:پارسی دی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود