طرز تهیه بستنی خانگی | فوت‌وفن درست کردن بستنی شکلاتی در خانه

0 3,980

شما هم حتماً با فرا رسیدن فصل گرما بیش از پیش هوس بستنی می‌کنید. به همین خاطر طرز تهیه یکی از انواع پرطرفداری بستنی (بستنی شکلاتی) را در این مطلب آموزش داده‌ایم.

بستنی این خوردنی دلپذیر دقیقا وقتی که شما هیچ راهی برای فرار از عطش یا گرما ندارید به کمکتان می‌آید و برای لحظاتی همه چیز را برایتان تغییر می‌دهد. پس این مایع یخ‌زده دوست‌داشتنی حتما آن‌قدر برایتان دلچسب است که دلتان بخواهد بدانید چطور درست می‌شود و یا حتی چطور می‌توانید آن را در منزلتان درست کنید. در ادامه به تمامی سوالاتتان پاسخ می‌دهد.

بستنی یا دسر یخ‌زده؟

به هر مایع یخ‌زده‌ای نمی‌توان بستنی گفت. در حقیقت بستنی آن است که حداقل ۱۰ درصد چربی شیر در آن وجود داشته باشد. مقدار این چربی می‌تواند از ۱۰ تا ۱۶ درصد تغییر یابد که معمولا بستنی‌ها حاوی ۱۴ درصد چربی شیر هستند. بیشتر بودن مقدار چربی به شکل بستنی و مزه و حالت کرم‌دار بودن آن کمک می‌کند.

اکثر سازندگان بستنی معمولا بیش از ۱۶ درصد را در بستنی‌ها لحاظ نمی‌کنند، زیرا باعث بالا رفتن قیمت و همچنین زیاد شدن کالری می‌شود. دیگر دسرها همچون ماست یخ‌زده و یا بستنی‌های کم چربی اصلا بستنی به حساب نمی‌آیند. بطور مثال «کاستارد» یخ‌زده که نوعی دسر یخ‌زده است که در آن مقدار ۱.۴ درصد تخم مرغ دارد.

اجزای سازنده بستنی به‌طور کلی مواد آسانی هستند اما در واقع درست شدن بستنی سیستم پیچیده‌ای دارد. بستنی ماده‌ای است که حالت ژلاتینی و معلق دارد. این حالت از دو ماده که غالبا با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند بوجود می‌آید.

این مواد به جای حل شدن در یکدیگر منتشر می‌شوند. در بستنی‌ها چربی در محلول آب و شکر و ذرات هوا پراکنده می‌شود. اینکه به هوا اشاره می‌شود در واقع به این علت است که بستنی نوعی حالت کفی دارد و علت آن همان ذرات هواست.

در کنار چربی شیر مواد دیگری همچون بسته‌های شیر بدون چربی و آب و شکر و همچنین مواد تثبیت‌کننده به کار می‌رود که این مواد تثبیت‌کننده باعث می‌شوند، بستنی شکل بهتری به خود بگیرد. تاکنون معمولا ژلاتین به عنوان مواد تثبیت‌کننده به کار می‌رفت اما امروزه از مواد دیگری همچون گیاهان نیز برای این منظور استفاده می‌شود.

برای مدتی نیز از زرده تخم مرغ برای این منظور استفاده می‌شد که با گذشت زمان سازندگان این خوراکی مواد شیمیایی را جایگزین این روش کردند. گرچه تثبیت کننده‌ها نقشی کمتر از یک درصد در بستنی‌ها را ایفا می‌کنند.

شما هم حتماً با فرا رسیدن فصل گرما بیش از پیش هوس بستنی می‌کنید. به همین خاطر طرز تهیه یکی از انواع پرطرفداری بستنی را در این مطلب آموزش داده‌ایم. بستنی شکلاتی یکی از بستنی‌های خوشمزه است که در منزل می‌توانید با مواد زیر تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه بستنی شکلاتی

شیر ۴ پیمانه
خامه ۱۰۰ گرم
شکر ۲ پیمانه
زرده تخم مرغ ۲ عدد
بادام ۴ عدد
شکلات تلخ ۲۰۰ گرم
عصاره وانیل ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه بستنی خانگی | فوت‌وفن درست کردن بستنی شکلاتی در خانه

طرز تهیه بستنی شکلاتی در خانه

► مرحله اول

ابتدا در یک قابلمه شیر را بریزید و با حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد. در حین گرم شدن شیر شکلات‌ها را رنده کنید و به شیر داغ اضافه کنید و آن را از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید تا سرد شود.

اگر بستنی ساز ندارید می توانید از فریزر استفاده کنید. در این صورت فقط زمان بیشتری برای تهیه بستنی شکلاتی صرف می‌شود.

► مرحله دوم

سپس زرده تخم مرغ را به همراه شکر در ظرفی بریزید و خیلی هم بزنید تا رنگ کرمی به خود بگیرد، سپس آن را به قابلمه‌ای که شیر و شکلات در آن است، اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید.

► مرحله سوم

بعد قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت کم بگذارید، مواظب باشید که نجوشد. سپس آن را از روی اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید تا سرد شود، سپس خامه را به همراه وانیل به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. هم زدن را آنقدر ادامه دهید تا سفت شود، سپس آن را درون بستنی‌ساز بریزید و بادام‌ها را آخر کار به آن اضافه کنید. بعد از خارج کردن از بستنی‌ساز در قالب دلخواهتان بریزید و درون فریزر بگذارید تا آماده شود.

به این نکته دقت کنید که اگر بستنی ساز ندارید می‌توانید از فریزر استفاده کنید. در این صورت فقط زمان بیشتری برای تهیه بستنی شکلاتی صرف می‌شود.

طرز تهیه بستنی خانگی | فوت‌وفن درست کردن بستنی شکلاتی در خانه

۲ نکته کاربردی در تهیه بستنی

  • هرچه مقدار شیر را بیشتر کنید بستنی شما کالری کمتری خواهد داشت و بالعکس اگر خامه بیشتری بزنید بستنی شما چرب‌تر و البته لذیذتر خواهد بود.
  • این مقدار بستنی در اندازه‌های کم درست می‌شود و برای درست کردن آن در مقدارهای بیشتر می‌توانید از دو قوطی بزرگ و کوچک به جای کیسه‌های در دار استفاده کنید.

تاریخچه بستنی

اکثر جستجوها حاکی از آن است که بستنی برای اولین بار در چین و روم دیده شده است. مارکوپولو پس از بازگشت از سفرش تکه‌های یخ را که مزه میوه داشتند معرفی و عنوان کرد که آسیایی‌ها هزاران سال است که از این مواد درست می‌کنند.

این هدیه حدود سال ۱۵۰۰ در میان پادشاهان فرانسه و حدود سال ۱۷۰۰ چیزی شبیه بستنی در میان مردم رایج شد. پس از استفاده از شکر در جنگ جهانی اول و رایج شدن وسیله‌ای شبیه به یخچال و فریزر، بستنی نیز کم‌کم بیشتر در میان مردم رواج یافت. پس از جنگ جهانی دوم و بهبود وضعیت روحی مردم این خوردنی خوشمزه طرفداران بیشتری پیدا کرد و در نهایت کارخانه‌های تولید این ماده ساخته شدند.

منابع: همشهری آنلاین، اُکالا

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود