اروین یالوم کیست و کدوم کتاب هاش رو باااید بخونیم؟ با چند تا کتاب خوب زندگیتُ متحول کن

چرا باید آثار یالوم را بخوانیم؟

0 3,710

هیچی مثل چهار تا کتاب خوب نمیتونه رفیق آدم بشه و زندگیش رو تغییر بده. این چند تا کتاب میشن بهترین رفیق هات فقط کافیه یک بار بخونیشون.

 این روزها شناخت و آگاهی مردم به علم روانشناسی و روانکاوی به قدری گسترش پیدا کرده است که نه تنها افراد مراجعه به روانشناس و روان درمانگر را ناپسند و ترسناک نمی دانند بلکه با خواندن کتاب های مربوط به این زمینه سعی می کنند تا به درک بهتری از زندگی و احساسات خودشان برسند. تا به امروز کتاب های شاهکار زیادی در این زمینه نوشته شده است اما شاید بتوانیم یکی از تاثیر گذار ترین نویسندگان این زمنیه را دکتر اروین یالوم معرفی کنیم. مهم نیست که او را می شناسید یا نه، حتا اگر تا به حال نام او را هم نشنیده باشید بدون شک نام معروف ترین اثر او یعنی وقتی نیچه گریست را شنیده اید.

یکی از بزرگ ترین تفاوت های آثار اروین یالوم با باقی همکارانش این است که تعداد قابل توجهی از آثار او روایتی  داستانی دارند و به همین خاطر هم خواندن آن ها لذت بخش تر و راحت تر است، به نوعی که انسان را در خود غرق می کند و به فکر وا می دارد. آثار بی نظیر اروین یالوم از آن دست کتاب هایی هستند که می توانند روی خواننده تغییر ایجاد کنند برای همین هم باید خوانده شوند، و برای همین هم وقتی که فقط یکی از کتاب های او را می خوانی بعد تمایل به خواندن دیگر آثار او در وجودت شعله میکشد. در ادامه پنج مورد از آثار دکتر اروین یالوم را که روایتی داستانی دارند به شما معرفی می کنیم.

چرا باید آثار یالوم را بخوانیم؟

1.وقتی نیچه گریست

با شنیدن نام اثر احتمالا به نظرتان خواهد رسید که قرار است با داستانی تاریخی رو به رو شوید اما واقعیت این است که غالب اثر ساخته ذهن و تخیلات نویسنده می باشد با این حال نه تنها بخش هایی از آن واقعیت دارد بلکه حرف های طلایی نیچه نیز که در این کتاب گنجانده شده است همگی از سخنان خود او در آثارش می باشد که اروین یالوم گردآوری کرده است. در این کتاب گیرا قرار است با ملاقات نیچه فیلسوف بزرگ و فروید پدر علم روانشناسی رو به رو شوید داستانی که نه تنها علم روانکاوی را به شما معرفی می کند بلکه آموزه های فراوانی نیز برایتان خواهد داشت. شک دارم که از خواندن این کتاب پشیمان شوید.

2.مسئله اسپینوزا

کتاب مسئله اسپینوزا از آن دست کتاب هایی است که می تواند شما را وادار کند تمام شب را چشم روی هم نگذارید تا لحظه ای را برای خواندن آن از دست ندهید. آثار اروین یالوم اگرچه کمی سخت هستند اما با این حال حرف هایی برای گفتن دارند که نمی شود آن ها را نادیده گرفت. این کتاب به زندگی باروخ اسپینوزا فیلسوف هلندی قرن هفدهم و آلفرد روزنبرگ ایدئولوژیست فعال حزب نازی می پردازد. روزنبرگ تمام عمر خود را به دنبال یک سوال بود، چطور ممکن است یک یهودی به نام اسپینوزا به تواند به قدری تاثیر گذار باشد که مورد تحسین و ستایش شاعر فرهیخته و بزرگ آلمانی گوته قرار بگیرد.

چرا باید آثار یالوم را بخوانیم؟

3.درمان شوپنهاور

این بار اروین یالوم برای کتاب خود به سراغ فیلسوف بزرگ شوپنهاور رفته است، فیلسوفی که بسیاری او را به سخت گیری، بد بینی و بد خلقی میشناسند، یالوم نیز دقیقا از همین ویژگی های اخلاقی شوپنهاور بزرگ برای پیشبرد هدف خود استفاده می کند. نه تنها علاقه مندان به روانشناسی بلکه علاقه‌مندان به علم فلسفه نیز از خواندن این کتاب غرق در لذت می شوند. دکتر یالوم در این کتاب نیز مانند دیگر آثارش به مسائل جالب فلسفی و روانشناسی می پردازد به خصوص مسئله گروه درمانی که یکی از موفق ترین و مهم ترین دستاورد ها و ایده های علم روانشناسی به حساب می آید.

4.دژخیم عشق

دکتر اروین یالوم در چند داستان کوتاه و متفاوت برخی از جلسات درمانی خود را به رشته تحریر در آورده است و طی این جلسات درمانی برخی از دغدغه های انسانی را که منجر به مشکلات روانی می شوند بیان می کند. در این کتاب اروین یالوم سعی می کند تا در غالب داستان هایی که از برخی جلسات درمانی خود عنوان می کند به چهار مسئله جهان شمول و حیاتی ای که ذهن اکثریت انسان ها را به خود درگیر می کند بپردازد، مرگ، آزادی، تنهایی و پوچی.

چرا باید آثار یالوم را بخوانیم؟

5.خیره به خورشید

خیره به خورشید نیز درست مانند دژخیم عشق به مسئله مرگ می پردازد اما وسیع تر و به نحوی بسیار متفاوت تر. حالا شاید برایتان سوال شود که عنوان کتاب چطور می تواند بیانگر مسئله مرگ باشد؟ تا به حال سعی کرده اید که به خورشید خیره شوید و آن را نگاه کنید؟ حتما خوب میدانید که ممکن نیست، گرچه همه ما می دانیم که خورشید وجود دارد اما نمی توانیم به آن خیره شویم و نگاهش کنیم، مرگ نیز همین طور است همه ما خوب میدانیم که مرگ هست و روزی به سراغمان خواهد آمد اما نمی توانیم بیش از اندازه به آن فکر کنیم یا در اندیشه آن باشیم.

لازم به ذکر است که تمامی آثار ذکر شده در بالا به فارسی ترجمه شده اند و شما می توانید با خیال راحت به خواندن آن ها بپردازید.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

منبع:شایانیوز

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود