روز جهانی شعر در سال 1401 چه روزی است؟

0 3,856

بیست‌ویکم مارس (دوم فروردین‌ماه) به عنوان « روز جهانی شعر » نامیده شده است. امسال یونسکو چالشی را به این مناسبت راه انداخته است.

ایسنا: یونسکو در این‌باره می‌نویسد: « روز جهانی شعر » فرصتی است تا از شاعران تقدیر کنیم، سنت از برخوانی شعرها را احیا کنیم، خواندن، نوشتن و آموزش شعر را ترویج کنیم، نزدیکی بین شعر و سایر انواع هنر همچون تئاتر، موسیقی و نقاشی را بیشتر کنیم و شعر را بیشتر در مرکز توجه رسانه‌ها قرار دهیم.

دوشنبه، ۱ فروردین
روز جهانی شعر 2022

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برای نخستین‌بار در جریان سی‌امین کنفرانس عمومی خود واقع در پاریس و در سال ۱۹۹۹، نام‌گذاری روز بیست‌ویکم مارس را به عنوان «روز جهانی شعر» تصویب کرد.

این سازمان به همین مناسبت در صفحه رسمی توئیتر خود نوشته است: « این روزها همگی ما در شرایط سختی به سر می‌بریم. اگرچه مجبوریم در خانه بمانیم اما بیایید شعرها را به اشتراک بگذاریم تا آن‌چه را از ما انسان ساخته است گرامی‌ بداریم.»

به این ترتیب «یونسکو» با به راه انداختن چالشی از مردم خواسته تا با استفاده از هشتگ «شعر را به اشتراک بگذارید» شعرهای مورد علاقه خود را در توئیتر به اشتراک بگذارند.

به همین مناسبت، صفحه رسمی توئیتر «جایزه نوبل»‌ نیز با به اشتراک گذاشتن تصویری از «رابیندرانات تاگور»، شاعر هندی برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۱۳ «روز جهانی شعر» را گرامی داشته است.

«برج لندن» هم با انتشار قطعه‌ای از شعر «کلاغ» اثر «ادگار الن پو» در صفحه رسمی توئیترش «روز جهانی شعر» را تبریک گفته است.چالش یونسکو برای روز جهانی شعر - ایمنا

مطالعات یونسکو در مورد وضعیت شعر نشان می‌دهد که با وجود تکثر و تنوع فعالیت‌های شعری و افزایش تعداد شاعران و توجه ملت‌ها و جوامع به حفظ سنت‌ها و بیان شفاهی، هنوز شعر به عنوان یک وسیله اصیل بیان فرهنگی و هنری در رسانه‌ها و نظام‌های آموزشی جایگاه واقعی خود را نیافته است.

یونسکو در سی امین اجلاس کنفرانس عمومی خود که در سال ۱۹۹۹ برگزار شد، به اتفاق آرا، روز ۲۱ مارس برابر با نوروز باستانی هر سال را به عنوان روز جهانی شعر اعلام کرد و هرسال این روز را گرامی می‌دارد.

یونسکو از کلیه کشورهای عضو، نهادهای دولتی و غیردولتی، شهرداری‌ها، مدارس، انجمن‌ها، موزه‌ها، ناشران و… خواسته‌است تا فعالیت‌هایی را به مناسبت این روز پیش‌بینی و اجرا کنند.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود