روز امید و شادباش نویسی در سال 1401 چه روزی است؟

0 3,732

روز امید و شادباش نویسی در سال 1401 چه روزی است؟ ⭐ روز امیـد و شـادباش نویستی در سال 1401 چند شنبه و چه تاریخی هست؟

روز امید و شادباش نویسی چه روزی است

روز امید و شادباش نویسی در سال 1401 تاریخ :
تاریخ به شمسی شنبه, ۶ فروردین 1401
تاریخ به قمری  23 شعبان 1443
تاریخ به میلادی March 26, 2022

6 فروردین مصادف با روز امید و شادباش نویسی می باشد.

⭐ در بخش زیر وب سایت نصرینو مطالب مفیدی در خصوص روز امید و شادباش نویسی تهیه کرده است.

امیدواریم این مطالب برای شما بازدیدکنندگان همیشگی سایت نصرینو مفید باشد.

روز امید و شادباش نویسی

روز 6 فرودین در آیین کهن ایرانی ها روز امید و شاد باش نویسی یاد شده است. در این روز ایرانیان آرزو و خواسته های نیک خود را برای دیگران می نوشتند و به دست آنها می سپردند.
ششم فروردین ماه به نام های «روز شادباش نویسی»، «روز امید» یا روز «نوروز بزرگ» خوانده می شود.
از این روز به نام «هودرو» یا «هفدورو» یعنی روزی که هفتاد و دو رویداد سرنوشت ساز در زندگی و تاریخ ایرانیان روی داده است نیز نام برده شده است.

اتفاقات انجام شده در این روز

در 6 فروردین وقایعی رخ داد که در زمان خود ارزش زیادی داشت و هنوز هم دارد.

  • پیدایی کیومرث و هوشنگ
  • روییدن مشی و مشیانه
  • غلبه ی سام نریمان بر اژدهاک
  • پیدایی دوباره ی شاه کیخسرو (از جاودانان در باورهای ایرانی)
  • همپُرسگی زرتشت با اهورامزدا

علت نام گذاری آن چه بود؟

روز امید را به خاطر انتظار پیدایی دوباره کیخسرو و دیگر جاودانان و نجات بخشان (سوشیانت ها) نام گذاری کرده اند. مفهوم کلی آن این است که امید به داشتن یک چیز خاص باعث می شود اون چیز حتی اگه وجود هم نداشته باشد شکل بگیرید و در اختیار شما برسد. نام شادباش نویسی، از آیین نامه نویسی در این روز گرفته شده است که آگاهی بیشتری از آن در دست نیست .گمان می رود با پیام های شادباش نوروزی در پیوند باشد
در منابع کهنی از دانشمندانی چون ابوریحان بیرونی، فردوسی ، ابن ندیم و غیره نیز اختراع خط به دست جمشید و بر تخت نشستن وی گزارش شده است بدینگونه که : «… روزی که جمشید خط نوشت و به مردم مژده داد که روش او خدای را خوش آمده و به پاداش کارهایش، گرما، سرما، پیری و رشک را از مردمان دور می کند، روز ششم فروردین ماه بود.

آیین روز شادباش نویسی چیست

در این روز سپپند دود می کنند و دف می زنند. از دیگر آئین های به جامانده در این روز آب پاشیست. آب نماد روشنایی و پاکیست و با پاشیدن آب روی یکدیگر در واقع روشنایی را برای یکدیگر آرزو می کنند. مهم ترین آئین این روز نوشتن آرزوی نیک برای دیگران بر روی کاغذ است و شخص گیرنده این آرزو ها را باید تا سال دیگر نزد خود نگه دارد.

جشن به دنیا آمدن زرتشت

به نظر بسیاری محققان و موبدان زرتشتی، سالروز تولد زردشت ، به نوروز بزرگ معروف است. دراین روز زرتشیان در آتشکده‌های هر شهر گردهم می آیند، به سخنرانی‌های مذهبی گوش می‌دهند، اوستا می‌خوانند و تولد پیامبرشان را جشن می‌گیرند. آب پاشیدن به همدیگر، دود کردن اسپند و پخش کردن سنجد و آویشن نیز از دیگر مراسم‌های این جشن است.
گاتاخوانی، دف زنی و سخنرانی در مورد تاریخچه نوروز و جشن زایش زردشت از جمله برنامه‌های این مراسم می باشد. حضور در نیایشگاه شاور اهرام ایزد و سایر نیایشگاه‌ها و مکان‌های مقدس دینی در صبح روز ششم فروردین از دیگر آیین‌های بزرگداشت زایش زردشت است، که در همه شهرهای زردشتی نشین برگزار می‌ شود.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود