آشنایی با آداب و رسوم مردم پرتغال

0 386

کشور پرتغال منطقه کوچکی است که در حومه‌ غربی شبه جزیره‌ ایبری و پایین ‌ترین بخش جنوب غربی قاره‌ اروپا واقع گشته است برای آشنایی بیشتر با فرهنگ این کشور با همراه باشید.

آداب و رسوم مردم پرتغال

فرهنگ پرتغالی تاثیر بسیار زیادی از سلطه کلیسای کاتولیک و ارزش های سنتی مسیحی گرفته شده و این تاثیر در جامعه مدرن کشور پرتغال نیز همچنان ملموس است و در ضمن مردم پرتغال ، سنتی و محافظه کار هستند و به سختی زیر بار نوآوری و تغییرات افراطی در جامعه و محیط زندگیشان می روند و زندگی شان بر حول و حوش خانواده می چرخد و اینکه برای پرتغالی ها، وفاداری خانوادگی قبل از روابط اجتماعی دیگر، حتی کسب و کار و موارد دیگر قرار می گیرد و در ادامه با ما همراه باشید تا شما گردشگران پرتغال را با عادات و فرهنگ مردم این کشور آشنا سازیم.

مردم پرتغال در موقعیت های رسمی و متفاوت با یکدیگر دست می دهند که این به معنا است که آنها از قبل همدیگر را نمی شناسند و ندیده اند و در اینجا دست دادن چه در جلسات کسب و کار یا دورهمی های دوستانه و اجتماعی باید با تماس مستقیم چشمی و احوالپرسی مناسب و گرم به همراه باشد و در آخر دیدارشان نیز مجددا دست داده و خداحافظی می کنند ؛ ضمنا زن ها وقتی کسی را اصلا نمی شناسند یا در مناسبت های خیلی رسمی به هم دست می دهند ، اما هنگام ملاقات دوستان و آشنایان خود صورت یکدیگر را می بوسند و مردها نیز همدیگر را به گرمی در آغوش گرفته و به پشت هم می زنند، قابل توجه شما گردشگران اینکه مردم پرتغال افرادی صمیمی و خوش برخورد هستند و با آغوش گرم از شما عزیزان استقبال می کنند و تلاش کرده که احساس غربت نکنید.

ضمنا مردمانشان بسیار رک و صریح و البته با رعایت ادب حرف خودشان را می زنند و مراودات افراد در مکان های عمومی ، رسمی تر و خصوصا در جاهای خصوصی تر ، خودمانی تر می باشد . پرتغالی ها خیلی تند و تا حدودی با صدای بلند صحبت می کنند پس اگر در این کشور همچین چیزی را دیدید تعجب نکنید ، این بروز احساسات کاملاً عادی و بخشی از شخصیت یک پرتغالی می باشد پس سعی کنید آن را با خشم یا ناراحتی اشتباه نگیرید و مردم این کشور از اکثر ایما و اشاره های مرسوم استفاده نمی کنند .

تصویر

آداب اهداء هدایا

هدیه دادن در پرتغال ؛ هنگامی که شما را برای مهمانی دعوت می کنند برای میزبان گل یا شکلات هدیه ببرید. زمان سفارش گل فراموش نکنید که عدد 13 نشانه بدشانسی است و نباید تعداد گل ها 13 باشد و رنگ گل نیز قرمز نباشد چون این رنگ را به معشوقه یا شریک زندگی خود هدیه می دهند و اگر به شما کادو دادند، بدانید که انتظار دارند آن را همان لحظه باز کنید در جلسات کاری معمولاً هدیه ای رد و بدل نمی شود اما وقتی نتایج یک مذاکره با موفقیت همراه می شود اهدای کادویی کوچک مانعی ندارد.

آداب رفت وآمد

اگر در کشور پرتغال قصد دارید از دوستان و آشنایان خود دیدن کنید، باید بیرون درب منزل، منتظر میزبان بمانید تا شما را به منزل دعوت کند؛ همچنین در هنگام ترک منزل نیز باید منتظر بمانید تا میزبان درب را برای شما گشوده و شما را به بیرون از منزل راهنمایی کند. به یاد داشته باشید که پس از ورود به منزل به دکوراسیون و چیدمان آن توجه کنید و اگر مورد پسندتان واقع شد، حتما از آن تعریف و تمجید کنید. میزبان معمولاً پیش از صرف غذا، از شما با چای، قهوه و میان وعده های سبک پذیرایی خواهد کرد؛ نپذیرفتن چای و قهوه ممکن است توهین مستقیم به میهمان نوازی میزبان تلقی شده و دلخوری او را به همراه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که در وقت شام، همیشه منتظر بمانید تا میزبان شما را به جایگاهی که برای شما در نظر گرفته است، هدایت کند.

آداب و رسوم میز غذا

باوجوداینکه آداب کلی غذا خوردن در پرتغال نیز مانند سایر کشورهای اروپایی است، اما تفاوت های جزئی و منحصربه فردی در این کشور وجود دارد که رعایت نکردن آن ها ممکن است بی احترامی و بی نزاکتی به میزبان تلقی شود. برای مثال دستمال سفره از اجزای تزئینی میز به شمار می رود و گشودن تا و استفاده از آن عملی بسیار ناشیانه محسوب می شود. به خاطر بسپارید که دستمال سفره خود را در حین صرف غذا در سمت چپ بشقاب خود بگذارید و پس از اتمام غذا، آن را به سمت راست بشقاب خود منتقل کنید. همیشه سعی کنید پیش از خوردن تمامی محتویات ظرف غذای خود، از خوردن دست بکشید و مقداری غذا را در ظرف خود دست نخورده باقی بگذارید.

وقتی به جایی دعوت هستید باید به موقع به مهمانی برسید و سعی کنید از 15 دقیقه دیرتر نشود. برای مهمانی ها یا دورهمی های بزرگ تر تاخیر شما از نیم تا یک ساعت اشکالی ندارد. در جمع های اجتماعی درست نیست که حرفی از کار زده شود. ب حواستان باشد خوردن غذا را شروع نکنید تا میزبان «bom apetite» بگوید؛ یعنی «نوش جان»!

آداب و روابط اجتماعی مردم پرتغال

دارای یك نوع «همبستگی عاطفی اجتماعی» ویژه ای با یكدیگر می باشند. بدین ترتیب همبستگی و همکاری مردم پرتغال را می توان به هنگام وقوع و بروز بحرانهای ناشی از حوادث طبیعی و یا در برابر مشکلات اجتماعی مشاهده نمود، مردم پرتغال به ” صلح طلب” ، ” راحت طلب” ، ” خانواده دوست ” و طبعا ” مصرف كننده ” شهرت دارند و از جنبه روابط و مناسبات انسانی در داخل جامعه و همچنین از جنبه بین المللی ” سازشكار ” می باشند و همچنین ” مهربانی و عطوفت مردم “و ” انعطاف پذیری سیاسی ـ روانی جامعه ” در مورد اقلیت های نژادی و مذهبی در این کشور بسیار دوستانه میباشد و شهرت بسیاری دارد ؛ کسی که مسائل تصمیم گیری و در اداره امور توانایی بیشتر و نگرانی کمتری دارد در کسب و کار ها معمولا قدرت و اقتدار بیشتری دارند و جامعه و کسب و کار ها در پرتغال بسیار طبقه بندی شده و با ساختار عمودی دیده می شود و در آخر پرتغالی ها به عنوان ادب در هنگام برخورد با یکدیگر معمولا بصورت افراطی حالت رسمی دارند و توجه داشته باشید که احترام به مقامات در پرتغال به شدت مورد توجه است و حتی برای تصمیم گیری های ساده هم از بزرگتر ها و افراد دارای جایگاه بالاتر مشورت دریافت می شود.

باید و نباید ها درفرهنگ مردم پرتغال

ازآنجایی که کشور پرتغال از مردمی متواضع و ساده پوش تشکیل شده است، ممکن است شما با پوشیدن لباس های پرزرق وبرق و تجملاتی در این کشور، با بازخورد مثبت و واکنش خوبی از سوی مردم این کشور روبرو نشوید؛ بنابراین بهتر است در طول اقامت خود، پوششی مناسب با مناسبت های مختلف (میهمانی های رسمی و غیررسمی) را برگزینید تا در همان برخورد اولیه، تصور غلطی از شما در ذهن مردم پرتغال شکل نگیرد.

به هیچ وجه کشور پرتغال را با اسپانیا مقایسه نکنید؛ این دو کشور ممکن است با هم همسایه باشند، اما تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که اکثر مردم پرتغال به زبان اسپانیایی تسلط ندارند و نباید از آن ها چنین توقعی داشت.

از انتخاب موضوع های پرحرف و حدیثی مثل جنگ های داخلی، سیاست و مذهب بپرهیزید. البته گفتگو درباره چنین موضوعاتی در کشور پرتغال ممنوع نیست، اما هیچ وقت به پایان خوشی ختم نخواهد شد. بنابراین بهتر است به طرف مقابل خود اجازه دهید موضوع گفتگو را برگزیند تا گفتگویی عادی به بحثی مجادله آمیز مبدل نشود.

هنگام گفتگو به هیچ وجه از خود تعریف نکنید و ثروت، مقام و دستاوردهای خود را به رخ دیگران نکشید. مردم پرتغال نیز مانند سایر مردم کشورهای اروپایی، از چنین رفتارهایی انزجار دارند و برای تواضع و فروتنی ارزش بسیار زیادی قائل هستند.

در آخر باید گفت که سفر به پرتغال می تواند به تجربه ای دلپذیر و فراموش نشدنی برای شما مبدل شود؛ به شرطی که شما عزیزان با رعایت این نکات ساده، به فرهنگ و آداب و رسوم مردم پرتغال احترام بگذارید؛ مطمئن باشید چنین احترامی را متقابلاً از سوی مردم خوب پرتغال نیز دریافت خواهید کرد.

منبع:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود