آشنایی با آداب مترو سواری در کشور های مختلف

0 3,859

آداب و رسوم مترو سواری در هر شهری با وجود تمام موارد مشابه، می تواند بسیار جزئی و متفاوت باشد و آموختن آن ها برای هر گردشگری لازم و ضروری است.

آداب مترو سواری در جهان

روزانه در سراسر جهان، مسافران خواب آلود و بازدیدکنندگان کنجکاو در قطارهای زیرزمینی مشغول تردد هستند و اگر شما هم تابه حال به شهرهای بزرگ سفر کرده اید یا ساکن آن ها هستید، حتما با قطارهای زیرزمینی شهری یا همان مترو روبه رو شده اید.

با اینکه منطق سفر با متروها و ترن های زیرزمینی، تقریبا در تمام دنیا یکسان است و شامل کشیدن کارت مترو در گیت عبور مسافر، پیداکردن سکو و پیاده شدن در ایستگاه صحیح می شود؛ اما قوانین، قواعد و ناگفته های آداب اجتماعی سفر با متروهای زیرزمینی اغلب می تواند برای افراد تازه وارد و بی تجربه مشکل ساز شود.

پاریس

در شهر پاریس هر جا که بروید، بیش از ۵۰۰ متر با ایستگاه مترو فاصله ندارید؛ در واقع وسایل حمل ونقل برای شهروندان و بازدیدکنندگان، به طور باورنکردنی ای در دسترس و راحت هستند. در سفر اول تان به پاریس، برای اجتناب از اشتباه های لفظی تلاش کنید تا درِ مترو را برای افراد پشت سرتان باز نگه دارید؛ زیرا درِ برخی از متروهای قدیمی در پاریس کماکان به صورت دستی، بسته می شوند. به هیچ وجه در ساعات شلوغی از صندلی های تاشو استفاده نکنید و به یاد داشته باشید که پاریسی ها درست مانند لندنی ها، ارتباط چشمی را دوست ندارند.

نکته ای جالب: با توقف استفاده از بلیط های کاغذی مشهور و غیرکاربردی در متروی پاریس، از این به بعد، حداقل در گیت های بلیط، معطل نمی شوید و مسافران پشت سرتان را آزرده نخواهید کرد.

فراموش نکنید برای تهیه انواع تور پاریس همواره می توانید بهترین و ارزان ترین آفر تور و بلیط را در کجارو پیدا کرده و از فروشنده های معتبر خریداری کنید.

لندن

مترو لندن که بیشتر با نام تیوب (Tube) شناخته می شود، قدیمی ترین سیستم زیرزمینی ریلی جهان به حساب می آید. متأسفانه، این قضیه بدان معناست که لندنی ها وقت کافی برای شکوفایی حالت های مختلف پرخاشگری داشته اند. راه های مختلفی برای عصبانی کردن یک شهروند لندنی در مترو وجود دارد. مثلاً می توان با ایستادن در سمت چپ پله برقی و تلاش برای برقراری ارتباط چشمی با مسافران روبه رویی و یا وقت تلف کردن در گیت بلیط اشاره کرد. پس می توانید حدس بزنید که رنجاندن یک لندنی در مترو راه های مختلفی دارد و آدابی که باید در لندن از آن ها اجتناب کنید، بسیار طولانی است. بهتر است کارت اویستر (Oyster) را قبل از رسیدن به گیت مترو آماده کنید و در سمت راست پله برقی بایستید و به هیچ عنوان به کسی خیره نشوید. ضمناً به یاد داشته باشید که به تابلوی های مترو نیز توجه کنید.

تصویر

توکیو

متروی توکیو در ساعات شلوغ، مملو از جمعیتی است که برای سوارشدن به یکدیگر فشار می آورند. نکته مهم برای استفاده از این مترو، رعایت رفتار شایسته و مناسب با دیگران است که در تئوری، ساده به نظر می رسد؛ اما در واقعیت، آن چنان هم واضح و روشن نیست! جالب است بدانید که تا سال ۱۹۷۴ به صورت مداوم، کارزارهایی برای اشاعه آداب ورسوم متروسواری در توکیو وجود داشت.

درست مانند دیگر متروها، پخش کردن موسیقی با صدای بلند حتی با هدفون، حرکتی ناپسند به شمار می آید. خوردن خوراکی، برقراری ارتباط چشمی با دیگر مسافران و صحبت با دوست تان با صدای بلند، در متروی توکیو اصلا به مذاق توکیویی ها خوش نمی آید.

مسافران مرد نیز باید از رفتن به واگن های مخصوص بانوان در ساعات شلوغ اجتناب کنند؛ به خصوص که واگن های مربوطه و زمان فعالیت شان، با علائمی روی سکو نشان داده شده است.

نیویورک

مترو شهر نیویورک بیشترین ایستگاه در شبکه ریلی زیرزمینی جهان دارد. این مترو برخی از گیج کننده ترین تابلوها و علامت ها را دارد. اما ظاهراً مسافران همیشگی نیویورک به این مسائل عادت دارند.

اگر نمی خواهید که در سفر به این شهر، نیویورکی ها را عصبانی کنید، این نکات را به خاطر داشته باشید:

  • به میله های واگن قطار، تکیه ندهید.
  • ساندویچ های بودار نخورید.
  • زمانی که مردم در حال سوارشدن هستند، ورودی در را مسدود نکنید.
  • روی یک صندلی بنشینید و جای بیشتری اشغال نکنید.

مکزیکو سیتی

مترو مکیزکو سیتی با 12 خط مترو یکی از پرجمعیت ترین متروهای دنیا است و همه روزه بیش از 5 میلیون مسافر را جابجا می کند. مثل تمامی متروها، برای سوار شدن به این مترو هم آداب و رسومی وجود دارد که باید رعایت شوند.

باز کردن فضا برای فرد پشت سری که می خواهد پیاده شود و احترام گذاشتن به فروشنده های متعدد مترو از مواردی است که باید رعایت شوند. همچنین بهتر است قبل از سوار شدن، به مسافران اجازه دهید که از واگن پیاده شوند. با رعایت این آداب در مترو مکزیکو سیتی جلب توجه نخواهید کرد. به یاد داشته باشید که واگن های مخصوص بانوان و کودکان معمولاً جلوی قطار قرار دارند و با علائم مشخص شده اند. پس اگر کودک یا زن نیستید به سمت این واگن ها نروید.

مادرید

در کل مترو مادرید یک شبکه ریلی مدرنی است که با بیش از 1700 پله بیشتر از هر سیستم مترو در جهان پله برقی دارد. پس قابل درک است که شما باید با آداب و رسوم پله برقی بیشتر آشنا شوید. خوشبختانه قانون طلایی آن بسیار ساده است: سمت چپ نایستید! در سیستم متروی پایتخت اسپانیا، خوردن و آشامیدن هر چیز کار بسیار ناپسندی است. همچنین مسافران باید به یاد داشته باشند که در متروی مادرید، پاهای خود را دراز نکنند.

برلین

پا گذاشتن روی صندلی، ریختن آشغال، قرار دادن کیف روی صندلی و اشغال کردن جای دیگران، جزو رفتارهای نامناسب در مترو برلین تلقی می شوند. اما خیره شدن مسافران به یکدیگر یا آشامیدن نوشیدنی چیزهای عادی است که در این مترو رو به رو خواهید شد. پس خودتان را برای نگاه های دیگر مسافران آماده کنید. در مترو برلین گیت کنترل بلیط وجود ندارد و علیرغم اینکه می توانید بدون خرید بلیط، سوار آن شوید، توجه داشته باشید که مأموران بررسی بلیط در لباس های نامحسوس با متخلفان برخورد می کنند.

 

منبع:ساعدنیوز

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود