آشنایی با آداب و رسوم مردم فیلیپین

0 3,772

این مقاله را بخوانید تا درباره‌ی فرهنگ، علایق و سلایق مردمان سخت‌کوش فیلیپینی کمی بیشتر آشنا شوید در این زمینه با همراه باشید.

آداب و رسوم مردم فیلیپین

کشور فیلیپین، فراتر از مجمع الجزایر به برخورداری از سواحل تمیز، شن های طلایی و گیاهان گرمسیری کشوری بسیار زیبا محسوب می شود. زیبایی ها و جاذبه های غیرقابل انکاری که این کشور آسیایی را به یک مقصد محبوب بدل کرده و سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. از کوهستان های سرسبز و دشت ها و فلات های پهناور گرفته تا مراکز خرید زیبا و شلوغ و ازدحام منطقه مترو مانیل، فیلیپین یکی از متنوع ترین و در حال رشدترین کشورهای جنوب شرقی آسیا بشمار می رود.

فرهنگ مردم کشور فیلیپین را می توان انعکاس وسیعی از تاریخچه پیچیده و بزرگ این کشور دانست. این فرهنگ آمیخته ای از فرهنگ مردم مناطق مالایو پلی نزیا و هیسپانیک زبان است که در سال های متمادی از فرهنگ مردم کشورهای دیگری مانند چین، عرب های هندی و غیره تأثیر گرفته است. می توان گفت که در طی این سال ها مهاجران و مسافران با سفر به این کشور سبب شکل گیری برخی از آداب و رسوم مردم فیلیپین شده اند و پیشکش باارزشی را با خود به کشور فیلیپین به یادگار آورده اند.

مردم کشور فیلیپین

اگر به کشور فیلیپین سفر کنید، خواهید دید که فیلیپینی ها مردمی میهمان نواز، مهربان، مذهبی، شاد، خونگرم و سنتی هستند و برای فرهنگ و آداب ورسوم کشور خود ارزش بسیاری قائل اند. آن ها به شادی و رقص علاقه دارند و با شرکت در جشنواره ها و رویدادهای مختلف مذهبی و ملی به جشن و پای کوبی می پردازند.

ازآنجایی که در فرهنگ کشور فیلیپین خانواده از جایگاه والایی برخوردار است، اکثر مردم این کشور روابط خانوادگی بسیار نزدیکی باهم دارند و ممکن است همه ساکنین یک روستا با یکدیگر قوم وخویش باشند. شاید دلیل این امر این باشد که برخلاف سایر مناطق دنیا، فیلیپینی ها پس از رسیدن به سن قانونی از خانواده خود جدا نمی شوند و تا مدت ها در خانه پدری خود اقامت می کنند.

در فیلیپین خانواده در اولویت است؛ بنابراین چه از اعضای درجه ی یک خانواده باشید، چه از نسل سوم یا چهارم، با شما مثل یکی از افراد خانواده رفتار می شود. مردم این سرزمین حتی دوستان نزدیک را هم عضوی از خانواده ی خود می دانند.

غذای مردم فیلیپین

فرهنگ پخت وپز مردم فیلیپین همیشه زیر سایه همسایگانی چون کشور ویتنام و تایلند بوده است؛ اما اگر بخواهید قضاوتی عادلانه کنید، بی شک برخی غذاهای کشور فیلیپین از نظر طعم و راحتی طبخ از غذاهای کشورهای همسایه پیشی می گیرند. سبک آشپزی فیلیپینی از کشورهایی چون اسپانیا، چین و مالزی تأثیر گرفته است و غذاهای این کشور بر اساس توازن میان طعم های تندی، شوری، ترشی و شیرینی طبخ می شوند تا هرسلیقه ای را راضی کنند.

بسیاری از گردشگرانی که از این کشور بازدید می کنند، تا وقتی که غذاهای خوشمزه ای نظیر چامپورادو (پودینگ شیرین برنج) ،لومپیا (اسپرینگ رول گوشت)، سیناگانگ (سوپ ترش گوشت مرغ یا گاو)،پانکیت کاندون و پانکیت گیسادو (خورشت مرغ با نودلز) را امتحان نکرده اند، به کشور خود بازنمی گردند. توصیه ما به شما نیز این است که سفر خود را با سفارش برخی از غذاهای بالا کامل کنید.

فیلیپینی ها علاوه بر صبحانه، ناهار و شام توانسته اند میان وعده های کوچکی را هم در بین وعده های اصلی خود بگنجانند. مردم این کشور اگر هر ساعت یا هر سه ساعت غذا بخورند، بازهم لقمه های خود را مزه مزه می کنند و از خوردن آن لذت می برند. ضمناً آن ها طرفدار پروپاقرص بوفه های غذا هم هستند.

جشن های کشور فیلیپین

ازآنجایی که اکثر مردم فیلیپین کاتولیک هستند، بسیاری از جشنواره های سالانه آن ها به رویدادهای مهم دینی مرتبط است. البته برخی از جشن ها مانند جشنواره Ati-Atihan ریشه در دوران پاگانیسم فیلیپین دارد. جشنواره های Sinulog، Dinagyang، Panagbenga Flower، Masskara، Ati-Atihan و Black Nazarene را می توان مهم ترین فستیوال هایی دانست که هرساله به بهانه تجمع و شادی مسافران فیلیپین و مردم این کشور برگزار می شوند.

سنت های متداول در خانه یا خانواده برای فیلیپینی ها اهمیت زیادی دارد. آن ها معمولاً یک روز ویژه را به برپایی جشن های بخصوصی مثل فستیوال ها، جشن تولد، دور همی ها و غیره اختصاص می دهند و البته در هر دورهمی برای درست کردن غذای خوب از یکدیگر سبقت می گیرند.

فیلیپینی ها عاشق مهمانی و برگزاری جشن های رنگارنگ هستند

بله، فیلیپینی ها عاشق برپایی جشن و فستیوال هستند. هر شهری جشنواره ی مخصوصی دارد برای مثال شهر باکلد جشنواره ی ویژه ی خود به نام ماسکارا را برپا می کند و در شهر داوائو جشنواره ی کادایاوان و در شهر ماریندوک، فستیوال موریونز برگزار می شود.

جشن کریسمس طولانی در فیلیپین

حتی از ماه آگوست، می توانید سرودهای کریسمس را در رستوران ها و مراکز خرید فیلیپین بشنوید. هم زمان با نزدیک شدن کریسمس و آغاز خرید سال نو، شور و نشاط و حال و هوای جشن را می توان به خوبی در فیلیپین احساس کرد. جشن های کریسمس تا اولین یا دومین هفته ی ژانویه طول می کشد.

مردم فیلیپین آواز خواندن ا بسیار دوست دارند

مردم این کشور آواز خواندن را دوست دارند، به همین دلیل کارائوکه تا به این حد در این سرزمین رواج پیدا کرده است. فیلیپینی ها به عنوان بخشی از تفریحات و سرگرمی های خود، زمان ویژه ای را به سپری کردن در کنار خانواده و دوستان و خواندن ترانه های جدید و قدیمی اختصاص می دهند.

فیلیپینی ها به هنر و معماری بسیار علاقه مند هستند

تنها کافی است به ساختمان های برافراشته و عظیم در جای جای این سرزمین نگاهی بیندازید تا علاقه ی فیلیپینی ها به توسعه ی هنر و معماری را درک کنید. آن ها تفکر و طراحی خلاقانه را دوست دارند و اشتیاق زیادی نسبت به آموختن چیزهای متفاوت و منحصربه فرد نشان می دهند.

تصویر

آداب و رسوم مردم فیلیپین

اگر به کشور فیلیپین سفر کردید، بهتر است هنگام ملاقات با مردم فیلیپین دست آن ها را با لبخندی بر لب آرام بفشارید. در فیلیپین همیشه مردها منتظر می مانند تا زنان اول دست خود را برای مصافحه به سوی آن ها دراز کنند.

بوسیدن، لمس شانه ها و پشت افراد هنگام ملاقات رفتاری ناشایست است، مگر آنکه رابطه نزدیکی با فرد مقابل خود داشته باشید.

فیلیپینی ها مردمی خوش برخورد و مبادی آداب هستند. ممکن است برای پایه ریزی دوستی از شما سؤالات بسیاری بپرسند. بنابراین قصد آن ها برای پرسش سؤالات شخصی به هیچ وجه توهین و بی احترامی به شما نیست، بلکه نشانگر آن است که برای شخصیت شما ارزش قائل هستند.

اگر پس از سفر به این کشور کسی شما را به ناهار یا شام دعوت کرد، بهتر است بار اول درخواست او را رد کنید. اگر دوباره اصرار ورزید می توانید راجع به درخواست او فکر کنید زیرا فیلیپینی ها نیز مانند ما ایرانیان اهل تعارف هستند.

در طول اقامت خود در فیلیپین به ارتباطات غیرکلامی دقت کنید. برای مثال فیلیپینی ها برای اشاره به اشیا از لب خود استفاده می کنند و یا هنگام احوالپرسی ابروی خود را کمی بالا می برند. گاهی برای پرسیدن سؤال نیز ابروی خود را برای مدتی طولانی تر بالا نگه می دارند.

خویشاوندان و دوستان هم جنس و غیرهمجنس ممکن است برای ابراز دوستی و علاقه دست در دست و بازو در بازو در خیابان قدم بزنند. این بدان معنا نیست که گرایش جنسی خاصی دارند.

انتظار می رود زنان در مکان های عمومی نوشیدنی الکلی مصرف نکنند و از پوشیدن لباس های کوتاه و برهنه پرهیز کنند.

مردم کشور فیلیپین معمولاً از کلمه “خیر” استفاده نمی کنند و گفتن این کلمه را نوعی بی ادبی می دانند. بنابراین در صورت رد درخواست شما خریداران بلیط هواپیما فیلیپین ممکن است از کلماتی چون “شاید” و “بعداً” استفاده کنند.

بی شک رعایت این نکات ساده می تواند شما را در درک بهتر فرهنگ و آداب و رسوم مردم فیلیپین یاری کند و سفر لذت بخش و بی دردسری را برای شما رقم زند.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود