زندگی خصوصی سلمان رشدی و همسرانش

0 435

سِر احمد سلمان رشدی (زادهٔ ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷) نویسنده و مقاله‌نویس بریتانیایی-هندی است.

بیوگرافی سلمان رشدی


سلمان احمد رشدی پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۲۶ در شهر بمبئی هند از خانواده ای مسلمان به دنیا آمد که با نوشتن کتاب «آیات شیطانی» با حکم امام خمینی (ره) مرتد شناخته شد.


تصویر




خانواده


نام پدر او انیس احمد رشدی و نام مادرش نگین بهات بود. پدرش وکیل و فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج بود که به تجارت روی آورد. سلمان رشدی سه خواهر دارد. او در کتاب خاطرات خود در سال ۲۰۱۲ نوشته پدرش نام رشدی را از نام ابن رشد، اخذ کرده است.


دین در خانواده سلمان رشدی


«خانواده من به اسلام گرایش داشتند، ولی در خانه ما خبری از دین نبود. فقط سالی یک بار مرا برای عبادت به مسجد می بردند. مثل مراسم سال نو مسیحیان. یک دایه مسیحی داشتم…، اکثر دوستان من غیرمسلمان بودند. پدرم از قانون قرآن در منع نوشیدن مشروبات الکلی تبعیت نمی کرد. خوشبختانه می توانم بگویم که پدر و مادر من مسلمان بدی بودند».


تصویر




مهاجرت به انگلستان


سلمان رشدی برای ادامه تحصیل در ۱۴ سالگی عازم انگلستان شد. در مدرسه مختلط «راگبی» انگلیس درس خواند و به دانشگاه سلطنتی کمبریج راه یافت و در رشته تاریخ، تحصیل کرد. او در انگلستان با نوشتن مقالات تبلیغی به تأمین مخارج زندگی پرداخت، شناسنامه انگلیسی گرفت و تبعه آنجا گردید.


نویسندگی


اوّلین کتاب سلمان رشدی، گریموس، در سال ۱۹۷۵ به چاپ رسید که مورد استقبال مردم قرار نگرفت. گریموس شکل تغییریافته ی واژه ی “سیمرغ” است.


دومین اثر او کتاب بچه های نیمه شب است که در سال ۱۹۸۱ منتشر شد، برندهٔ جایزه بوکر شد، و سال ها بعد در سال ۱۹۹۳ برندهٔ جایزه بوکرِ بوکرها شد بچه های نیمه شب را مهدی سحابی به فارسی ترجمه کرد


کتاب شرم نیز با ترجمهٔ مهدی سحابی در سال ۱۳۶۴ خورشیدی برندهٔ جایزهٔ بهترین رمان خارجی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز شد.


چهارمین اثر رشدی کتاب جنجالی آیات شیطانی است که در کشورهای ایران، هند، پاکستان، بنگلادش، مصر و آفریقای جنوبی رسماً ممنوع اعلام شده است.


پس از آن کتابهای متعددی از وی منتشر شد که زمین زیر پایش (۱۹۹۹)، خشم (۲۰۰۱) و دلقک شالیمار (۲۰۰۵) از آن جمله اند.


تصویر




ماجرای آیات شیطانی


سلمان رشدی عضو انجمن سلطنتی ادبیات انگلستان در سال۱۹۸۸ میلادی، پنجمین اثر خود به نام آیات شیطانی را به سفارش انتشارات صهیونیستی وایکینگ پنگوئن با دستمزد ۵۸۰۰۰۰ پوند، منتشر کرد. وی در این کتاب، مقدسات اسلامی و مسلمانان را با دست مایه افسانه غرانیق، در قالب یک داستان بلند و در ۹ فصل، به گونه ای اهانت آمیز و تمسخرآلود، به تصویر کشیده است که همین مسئله موجب اعتراضات گسترده مسلمانان جهان شد. در کتاب آیات شیطانی، به رسول خدا، یاران و همسران وی و نیز فرشته وحی، جبرائیل، به صراحت توهین شده است.


فتوای قتل


روح الله خمینی، در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ (۱۴ فوریه ۱۹۸۹) حکم کشتن سلمان رشدی را صادر کرد و این فتوا تا به امروز بر قوّت خود باقی است. رهبر فعلی ایران، سید علی خامنه ای نیز در سال ۱۳۸۳ خورشیدی، حکم خمینی را غیرقابل تغییر خواند.پس از این فتوا برخی از نهادهای دولتی ایران، جایزه هایی برای کشتن او تعیین کردند.


تصویر




ترور و زندگی مخفیانه


در پی صدور فتوای کشتن توسط روح الله خمینی و اعلام آمادگی برخی مسلمان در نقاط مختلف جهان، وزارت کشور بریتانیا مسئولیت حمایت از سلمان رشدی که شهروندی و اقامت انگلستان را داشت، برعهده گرفت و با گماردن محافظان دولتی از وی حمایت کرد. مصطفی مازح و از اعضای حزب الله لبنان، از جمله کسانی بود که برای کشتن رشدی اقدام کرد و در هنگام بمب گذاری در یک هتل در پدینگتون مرکز لندن، به خاطر نابه هنگام عمل کردن بمب، کشته شد. شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، حضور سلمان رشدی را در هواپیماهای خود تا سال ۱۹۹۸ ممنوع اعلام کرد. ایرکانادا (Air Canada) نیز از لحاظ امنیتی ممنوعیت هایی برای سلمان رشدی در نظر گرفت.


دریافت لقب شوالیه


وی در ژوئن سال ۲۰۰۷، از الیزابت دوم، ملکه پادشاهی متحده، به پاس خدماتش به عالم ادبیات، لقب شوالیه دریافت کرد. این اقدام باعث واکنش های گسترده مثبت و منفی در کشورهای مختلف ازجمله در برخی محافل داخلی انگلیس شد. در همین ارتباطات سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این اقدام، در کنفرانسی خبری در تهران گقت: «مدال دادن به یکی از منفورترین چهره ها در جهان اسلام، نمونه بارزی از ضدیت با اسلام در میان مقامات ارشد بریتانیاست».


تصویر




ازدواج اول


سلمان رشدی در سال 1976 وقتی 29 ساله بود با خانم کلاریسا لورد 28 ساله ازدواج کرد ، ثمره این زندگی در سال 1979 پسری بنام ظفر شد این زوج اما بعد از 11 سال زندگی مشترک در نهایت سال 1987 طلاق گرفتند




تصویر




ازدواج دوم


رشدی در سال 1988 وقتی 41 ساله بود با خانم ماریان ویگینز (رمان نویس) 41 ساله آمریکایی ازدواج کرد اما این زندگی سال 1993 بعد از 5 سال به جدایی کشید


ازدواج سوم


همسر سومسلمان رشدی، الیزابت وست بود که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴، با او زندگی کرد و در سال ۱۹۹۷ پسری به نام میلان به دنیا آورده است.


ازدواج چهارم


همسر چهارم وی، پامدا لاکشمی، بازیگر و مدل دورگه آمریکایی که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷، با او زندگی کرد و جدا شد


تصویر




روابط عاشقانه


این مرتد علاوه بر چهار ازدواج با زنان دیگری نیز رابطه داشته است از جمله آنها می توان به پیا گلن مدل آمریکایی و ریا سن بازیگر هندی اشاره کرد






منبع:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود