زندگی خصوصی خسرو سینایی و همسرانش + عکس های جذاب و دیدنی

0 385

خسرو سینایی در سال ۱۳۱۹ در شهر ساری بدنیا آمد.

بیوگرافی سینا خسروی


خسرو سینایی در ۲۹ دی ۱۳۱۹ در ساری زاده شد. پدر او دکتر سید نصیر سینایی اصالتا اهل اردستان و مادرش میمنت آهنین از خانواده ای تهرانی بود. دو برادر دارد که نام یکی از آنها علی است آثار او معمولاً بر پایه مستندهای اجتماعی استوار بودند.


تصویر




ازدواج


سینایی دوبار ازدواج کرد بی آنکه طلاق گرفته باشد. ازدواج اولش با گیزلا وارگا هنرمند نقاش اهل مجارستان بود که نقاش می باشد. همسر دوم او نیز یک نقاش ایرانی به نام فرح اصولی بود.


تصویر




تصویر




فرزندان


یاسمین و سمیرا فرزندان او از ازدواج اول و سام و آلما سینایی فرزندان او از ازدواج دومش هستند.


تصویر




درگذشت نوه دختری


خسرو سینایی در سال ۹۷ نوه دختری خود به نام لیلی پارسایی دختر یاسمین سینایی که ۱۸ سال داشت را از دست داده بود. یاسمین سینایی حاصل ازدواج اولش با گیزلا وارگا هنرمند نقاش اهل مجارستان است که مجسمه ساز می باشد.


تصویر


خسرو سینایی و دخترش آلما


مهاجرت به اتریش


خسرو سینایی پس از مهاجرت به تهران، در سال ۱۳۳۷ از دبیرستان البرز دیپلم گرفت. پس از آن به اتریش سفر کرد و از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۳ به تحصیل در رشتهٔ معماری در دانشکده فنی وین پرداخت.


فعالیت موسیقی


او همزمان به تحصیل آهنگسازی در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین پرداخت و پس از آن به تحصیل در رشتهٔ سینما مشغول شد و با دو درجهٔ ممتاز در کارگردانی و فیلمنامه نویسی در سال ۱۳۴۶ از دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین فارغ التحصیل شد.


تصویر




بازگشت به ایران و همکاری با رادیو


خسرو سینایی در سال ۱۳۴۶ به ایران بازگشت و به مدت پنج سال در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد. او همچنین از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۴ با سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران همکاری کرد. خسرو سینایی از آن زمان تا سال ۱۳۷۱ به آموزش در رشته های کارگردانی، فیلمنامه نویسی، موسیقی فیلم، مستندسازی و … در دانشگاه و مراکز آموزشی و هنری پرداخت.


نویسندگی و کارگردانی


خسرو سینایی در طول زندگی هنری خود بیش از ۱۲۰ فیلم کوتاه و بلند ساخت که افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشته است.


سینایی داور بسیاری از جشنواره های ایرانی و بین المللی نیز بود.


تصویر




فیلمنامهای بدون فیلم


خسرو سینایی در روزهای ۲۸ و ۲۹ دی ۱۳۸۰ در برنامه ای به نام «فیلمنامه ای بدون فیلم» در خانه هنرمندان ایران به شعرخوانی و آکوردئون نوازی پرداخت. این برنامه به نفع فرهنگنامهٔ کودکان و نوجوانان و با همکاری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


کنش سیاسی


در مرداد ۱۳۸۸ و به دنبال اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، خسرو سینایی به همراه یازده کارگردان دیگر سینمای ایران، در نامه ای سرگشاده به نمایندگان مجلس ایران با نام “ما نگرانیم” نسبت به اوضاع سیاسی آن روزها ابراز نگرانی کرده و خواهان برچیده شدن سانسور، رعایت آزادی، منع شکنجه، توقف بازداشت های خودسرانه شدند. خسرو سینایی در سال های پایانی عمر خود فیلم چندانی نساخت و می گفت: «نمی گذارند فیلمم را بسازم… مهم نیست فیلم چه موضوعی دارد، آنها می خواهند عده ای را از گود خارج کنند و فقط یک عده خاصی را داشته باشند که زیاد هم حرف نزنند


افتخارات


سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است ، دریافت کرد.


تصویر




درگذشت


خسرو سینایی که در مرداد ۱۳۹۹ به دلیل عفونت ریه و ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امیر اعلم تهران بستری شده بود، در ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ درگذشت. پیکر او ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ بدون برگزاری مراسم عمومی و تنها با حضور خانواده اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا در کنار مزار محمد علی کشاورز به خاک سپرده شد.


تصویر






منبع:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود