زندگی خصوصی سزن آکسو و همسرش + عکس های جذاب و دیدنی

0 1,114

سزن آکسو (به ترکی استانبولی: Sezen Aksu) با نام اصلی Fatma Sezen Yıldırım (فاطمه سزن ییلدیریم) یکی از خوانندگان موسیقی پاپ کشور ترکیه است.

بیوگرافی سزن آکسو

سزن آکسو متولد ۱۳ ژوئیه ۱۹۵۴ است و یکی از مشهورترین خواننده های زن در کشور ترکیه مي باشد کـــه صدای زیبای وی در تمام تاریخ ترکیه ماندگار شده اســـت. از وی به عنوان ملکـــه موسیقی ترکیه نیز یاد مي کنند. او خوانندگان زیادی را به کشور ترکیه تقدیم کرده اســـت.

تصویر

خانواده

سزن در سرای کوی، در دنیزلی ترکیه به دنیا آمد. وقتی سزن سه ساله بود خانواده اش به برگاماد استان ازمیر مهاجرت کردند و او دوران کودکی و نوجوانی خود را در این شهر گذراند. سزن از کودکی به خوانندگی علاقمند بود اما پدر و مادرش او را از این کار منع می کردند چون می خواستند فرزندشان شغلی ثابت و پردرآمد مثل پزشکی و مهندسی داشته باشد. اما او زمانی که در خانه تنها می شد به بالکن می رفت و آواز سر می داد.

تحصیلات سزن آکسو

سزن اکسو، ترانه ساز، خواننده، شعرنویس و بازیگر سینما، سال ۱۹۵۴ در شهر دنیزلی به دنیا آمد.تحصیلات خود را در دبیرستان دخترانه ازمیر و دانشکده زراعت دانشگاه اژه، که به خواست پدرش وارد شد، به پایان رساند. سزن به همراه درسهای موسیقی سنتی که از روشدو شارداغ گرفت، در کلاسهایی چون نقاشی و بازیگری نیز شرکت نمود.

تصویر

آلبوم

او همچنین تورهایی در اروپا و آمریکا هم برگزار کرد که به گسترش شهرت و محبوبیت وی انجامید. محبوبیت سزن آکسو تنها به خاطر صدای زیبایش نبود بلکه او برای حمایت از حقوق اقلیت ها، اصلاح قانون اساسی، حقوق زنان و اصلاح آموزشی و محیطی در ترکیه تلاش زیادی کرد و مردم قدردان تلاش های او بوده اند.

محبوبیت

گفته می شود که پایه های موسیقی پاپ ترکیه در دهه ۱۹۷۰ توسط سزن آکسو و دوست نزدیکش، آژدا پکان ایجاد شد و پس از آن بود که خوانندگان دیگر نیز توانستند پا به عرصه بگذارند. اما محبوبیت و صدای سزن آکسو از ترکیه فراتر رفت و به بالکان و یونان هم رسید. او همچنین تورهایی در اروپا و آمریکا هم برگزار کرد که به گسترش شهرت و محبوبیت وی انجامید. محبوبیت سزن آکسو تنها به خاطر صدای زیبایش نبود بلکه او برای حمایت از حقوق اقلیت ها، اصلاح قانون اساسی، حقوق زنان و اصلاح آموزشی و محیطی در ترکیه تلاش زیادی کرد و مردم قدردان تلاش های او بوده اند.

فعالیت های دیگر سزن

سزن امروز علاوه بر خوانندگی سرمایه گذار و مربی آواز اســـت و اســـتعدادهای جدیدی را به دنیای موسیقی معرفی کرده . او از جمله مدافعین حقوق زنان و مخالف سرسخت ازدواج دختران در سنین پایین مي باشد.

تصویر

ترانه ساز و تهیه کنندگی

سزن حیات هنری خود را در سال ۱۹۷۵ آغاز کرده و در کنار خوانندگی، بیش از ۴۰۰ ترانه ساخته است. سزن آکسو که صاحب ۸ صفحه ۴۵ دور، ۳ آلبوم سینگل و ۲۷ آلبوم می باشد، در نزدیک به ۱۵ آلبوم نیز به عنوان خواننده میهمان، جای گرفته است. از سوی دیگر، در نزدیک به ۴۰ آلبوم گلچین نیز به آثارش جای داده شده است. در حالی که ترانه های سزن از طرف بیش از ۱۰۰ خواننده مختلف به صدا درمی آید، کار تهیه کنندگی برای هنرمندان جوان را، که برای وی مهیج می باشد برعهده گرفته است. در آثار او، از عشق گرفته تا زندگی روزمره هر آنچه که به طبیعت انسان مربوط می باشد، به خصوص آثار امیدوار کننده، به چشم می خورد.

بازیگری

برای اولین بار در یک فیلم سینمایی، ایفای نقش کرد. در فیلم “مينیک سرچه ” ساخته عاطف ییلماز، به همراه بولوت آراس، نقش اول را بر عهده گرفت. در سال ۱۹۸۱ به همراه عادیله ناشیت، شنر شن و آلتان اربولاک در موزیکال “سزن آکسو و کازینواش” و در سال ۱۹۸۶ درموزیکال ” هزار سال قبل، هزار سال بعد” ایفای نقش نمود.

سزن آکسو به تمرینهای بازیگری خود، با انجام نمایشنامه های کوتاه در کنسرتهای «ساز یا جاز»، «سزن آکسو مي سراید» و برنامه تلویزیونی «شوی سزن آکسو» ادامه داد. در سال ۱۹۹۰ سزن به همراه فرهان شنسوی در فیلم «تنهایی بزرگ» ساخته یاووز اوزکان در نقش اول بازی کرد.

تصویر

ازدواج

سزن آکسو چهار بار ازدواج کرد که هر چهار بار به طلاق انجامید اما نام خانوادگی شوهر دوم خود، علی انجین آکسو را که دکترای جغرافیا دارد و ساکن کانادا است برای خود نگه داشت. سزن آکسو از سینان اوزر یک فرزند پسر به نام میتحات جان دارد که خواننده اصلی گروه Pist است.

فیلم شناسی

۱۹۷۹- Minik Serçe گنجشک کوچک

۱۹۹۰- Büyük Yalnızlık تنهایی بزرگ

۲۰۰۵- عبور از پل، صدای استانبول

۲۰۰۸- جمهوری عثمانی

کتاب ها

Eksik Şiir انتشار در سال ۲۰۰۶ چاپ دوم در سال ۲۰۰۷

Eksik Şiir İkinci Kitap انتشار در سال ۲۰۱۶

منبع:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود