زندگی خصوصی مهدی یراحی و همسرش + علت ممنوع الکاری و عکس های جذاب و دیدنی

0 465

مهدی یراحی (زادهٔ ۲۳ آبان ۱۳۶۰) در اهواز، خواننده و آهنگساز ایرانی و در حال حاضر ساکن تهران است

بیوگرافی مهدی یراحی

مهدی یراحی متولد 23 آبان 1360 در اهواز، خواننده است دوره آموزش تئوری موسیقی را تحت نظر علی کسرائی که تنها معلم موسیقی اش بو گذراند، از مادرش بعنوان اولین حامی حضورش در موسیقی نام می برد و در ادامه راه از حمایت پدر نیز بهره مند می شود.

تصویر

حمایت خانواده

مهدی یراحی از مادرش به عنوان اولین حامی حضورش در موسیقی نام می برد و در ادامه ی راه از حمایت های پدر نیز بهره مند بوده است.

ازدواج

مهدی یراحی هنوز ازدواج نکرده است و همسری ندارد.

علاقه و شروع

علاقه اش به آهنگسازی زمانی شکل گرفت که بین سال های ۱۰ تا ۱۳ سالگی ضمن شرکت در مسابقات تلاوت قرآن، نا خودآگاه مجذوب موسیقی درونی آیه ها و آهنگ چینش کلمات بود طی کردن دوره آموزش با علی کسرائی سرآغازی می شود تا علاقه اش را به صورت جدی تری پیگیری کند.

تصویر

از اهواز تا تهران + رد مجوز

سازهای گیتار و پیانو را کاملا تجربی فراگرفته و در نوازنده گی آنها مسلط است در سال 1379 وقتی تنها 19 ساله بود از اهواز به تهران آمد در این سال اولین آلبوم وی توسط وزارت ارشاد مجوز نگرفت و این اتفاق دو بار دیگر برای آلبوم های وی در سال 81 و 83 نیز اتفاق افتاد در نهایت شروع به آهنگسازی برای آلبوم خوانندگان کرد. اولین آهنگ سازی را روی آلبوم حسین استری انجام داد.

شهرت و ماه عسل

یراحی با اجرای تیتراژ ماه عسل سال 88 به شهرت رسید و با بازخوانی ترانه علی مودک ساخته کاظم الساهر که یکی از ترانه های قدیمی عراقی است؛ در خوزستان به محبوبیت فراوان دست یافت.

رابطه با احسان علیخانی

امام علی (ع) می فرماید دوست، برادری است که تو انتخاب می کنی و من احسان علیخانی را به عنوان برادرم انتخاب کردم. در رفاقت تمام قد پشت من ایستاده و حمایتش در زندگی خصوصی من لحظه به لحظه دیده می شود.

تصویر

سبک های تاثیر گذار

از موسیقی ارائه شده توسط گروه پینک فلوید به خصوص آلبوم the wall به عنوان جریانی به شدت تاثیر گذار بر آهنگسازی اش یاد می کند و از آثار ونجلیز که اسطوره ملودی سازی اش است به شدت لذت می برد اعتقاد دارد که ونجلیز، موسیقی را با زبانی ساده اما بسیار عمیق عرضه می کند.

کارگردانی

مهدی یراحی در سال های دور به رشته ی کارگردانی علاقه مند بوده هم چنین فیلم نامه نویسی را تا سطوح بالا پیگیری کرده است اما حالا فقط موسیقی را دنبال میکند.

مطالعه

مطالعه کردن، بخش اجتناب ناپذیر برنامه های مهدی یراحی را تشکیل می دهد و آثار دکتر علی شریعتی و پائولو کوئلیو از کتاب های محبوبش هستند.

تصویر

درک موسیقی

برای درک بهتر ملودی ساختن، به سادگی پایبند بوده است می گوید ملودی ها معمولا در تلاقی آثار شنیده شده و احساسات شخصی آهنگساز جان می گیرند و با اینکه، اکثر ملودی هایش را بر اساس ترانه می سازد، گاهی اوقات ترانه نویسی بر اساس ملودی اش را نیز به ترانه سرا پیشنهاد می دهد.

تاثیر گرفته ها

از موسیقی ارائه شده توسط گروه پینک فلوید به خصوص آلبوم the wall به عنوان جریانی به شدت تاثیر گذار بر آهنگسازی اش یاد می کند و از آثار ونجلیز که اسطوره ملودی سازی اش است به شدت لذت می برد، اعتقاد دارد که ونجلیز ، موسیقی را با زبانی ساده اما بسیار عمیق عرضه می کند.

الگوها

آوای استاد محمدرضا شجریان، فرهاد مهراد، ابراهیم حامدی، داریوش اقبالی، معین، فریدون فروغی و مرحوم هایده را بسیار می پسندد، همچنین ام کلثوم و عبدالحلیم حافظ را که از بزرگترین خوانندگان موسیقی عرب هستند.

فیلمنامه نویسی و کارگردانی

مهدی یراحی در سال های دور به رشته ی کارگردانی علاقمند بوده و هم چنین فیلمنامه نویسی را تا سطوح بالا پیگیری کرده است مطالعه کردن، بخش اجتناب ناپذیر برنامه های مهدی یراحی را تشکیل می دهد و آثار دکتر علی شریعتی و پائولو کوئلیو از کتاب های محبوبش هستند.

تصویر

جوایز

برنده تندیس بهترین آلبوم موسیقی پاپ برای آلبوم امپراطور ، بخش کارشناسی، از دومین جشنواره سالانهه موسیقی ما در سال ۱۳۹۲، برنده تندیس بهترین قطعه موسیقی پاپ برای قطعه امپراطور، بخش کارشناسی، از دومین جشنواره سالانه موسیقی ما در سال ۱۳۹۲

تصویر

حاشیه های ویدیوی پاره سنگ

اگرچه یراحی روحیه منتقد و معترضش را به مسايل اجتماعی، در رابطه با ریزگردها و آلودگی هوای زادگاهش اهواز نشان داده بود، و به خاطر اقداماتش مدتی از دریافت مجوز کنسرت در اهواز محروم شده بود اما در دی ماه ۹۷ حمایت او از کارگران فولاد اهواز و بعد انتشار موزیک ویدیوی پاره سنگ برای او جنجال های بزرگتری آفرید.

مهدی یراحی ۶ دی ماه در کنسرتی که در اهواز داشت با پوشیدن لباس کارگران فولاد از آن ها حمایت کرد. فردای آن روز یعنی ۷ دی ۹۷ نیز ویدیوی آهنگ پاره سنگ را منتشر کرد که هم متن شعر و هم المان هایی در ویدیوی آن مفاهیم ضد جنگ داشت. یراحی در این ویدیو لباسی نظامی به تن کرده و با کلاه روسی به سر و بازوبندی با طرح دولت آلمان نازی بر بازو به اجرا می پرداخت. در پس زمینه ویدیو نیز صحنه هایی از دردها و رنجهای مردم به تصویر کشیده شده بود. یک هفته بعد از انتشار خبری مبنی بر اینکه مهدی یراحی ممنوع الفعالیت شد در میان مردم و رسانه ها شایع گردید. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان در این رابطه نوشته بود: ویدیو منتشر شده از «پاره سنگ» در فضای مجازی ذهن بسیاری از کاربران را با توجه به تصاویر خاکستری و متن ترانه توهین آمیز، درگیر کرده و برخی ها در صفحات خود از انتشار جدیدترین آهنگ مهدی یراحی انتقاد کردند. مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری در واکنش به این کلیپ منتشر شده، اظهار کرد: کلیپ و متن شعر منتشر شده «پاره سنگ» در فضای مجازی با کلیپی که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داده، مغایرت دارد و تحریف شده است.

پاسخ یراحی به موضوع این تفاوت در موزیک ویدیو

«زمان جنگ هم بسیاری از رزمندگانی که در جبهه ها حتی تبدیل به نمادهای مقاومت شدند، شناسنامه های خودشان را دستکاری می کردند و یک جورهایی سر پدر و مادرشان و حتی مسئولان گزینش جنگ کلاه می گذاشتند و به جبهه ها می رفتند. تا امروز قانونمند کار کرده ام اما یک جاهایی نداشتن جسارت در برخی مدیران، باعث خودسانسوری می شود که در عرصه های مختلف چون سینما، کتاب و موسیقی، مردم را به سطح برده است. هنرمند کارش پرسشگری و ایجاد سؤال و رساندن حرف مردم به مسئولان و تلطیف فضای بین این دو است. اگر هنرمند بخواهد صدای مردمش نباشد و فقط بخواهد پول چاپ کند و عاشقانه بخواند تا راحت مجوز بگیرد، اینکه دیگر نامش هنر متعهد نیست! بیش از یک سال برای گرفتن مجوز «پاره سنگ» رفتیم و آمدیم. می گفتند مجوز نمی دهیم. با آقای عبدالجبار کاکایی که از مسئولان اصلی واحد شعر هستند صحبت کردم و گفتند ما به این شعر مجوز داده ایم. یکی دو کلمه بود که دوستان تأکید داشتند عوض شود، بقیه شعر کامل مجوز دارد و در کتابخانه ملی ثبت شده است. دوستان نظارت گفتند «چرا به ختم جنگ این همه درنگ خورد و یه نسل دیگه رفت جنگ برنگشت» فقط همین خط شعر صلاح نیست. اینجا حس آن رزمنده به من دست داد که مجبور است شناسنامه اش را عوض کند، چون احساس خطر می کند.» یراحی افزود: «گفتند بازوبند حزب نازی را بسته اید و به شهدا توهین کرده اید! من یک کار ننگ بر جنگ و ضدجنگ درست کرده ام. چه کسی هست که بگوید من با جنگ موافقم؟ من اصلاً با او بحثی ندارم و خودم، خودم را ممنوع الفعالیت می کنم»

منبع:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود