بیوگرافی محمد علی نجفی |

0 83

محمدعلی نجفی متولد 23 دی 1330 در تهران، سیاست مدار است فارغ التحصیل لیسانس ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس ریاضی از دانشگاه MIT آمریکا می باشد وی سابقه وزارت و شهرداری تهران را دارد.

بیوگرافی محمد علی نجفی

محمدعلی نجفی (زادهٔ ۲۳ دی ۱۳۳۰ تهران) سیاستمدار، مدرس دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است. او شهردار سابق تهران بوده و به عنوان مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فعالیت می نمود. نجفی دانش آموخته کارشناسی ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد ریاضی از مؤسسه فناوری ماساچوست می باشد. وی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در جایگاه ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز کرد، در فاصله سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ در جایگاه وزارت علوم فعالیت می کرد و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ وزارت آموزش و پرورش را در کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی برعهده داشت. نجفی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در کابینه سید محمد خاتمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. در فاصله سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ از اعضای شورای شهر تهران به شمار می آمد.در دولت یازدهم، در سال ۱۳۹۲ برای یک دوره ۶ ماهه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برای یک دوره ۵ ماهه در سال ۱۳۹۴ سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برعهده داشت.

در ۷ خرداد ۱۳۹۸، همسر دوم نجفی، میترا استاد، به ضرب گلوله کشته شد. نجفی ساعاتی بعد با مراجعه به پلیس آگاهی تهران، به قتل همسرش اعتراف کرد. پس از این ماجرا، او در دادگاه بدوی، به قصاص نفس محکوم شد. و در تاریخ ۲۳ مرداد از سوی خانواده مقتول بخشیده شد.

تصویر

ازدواج اول محمد علی نجفی

محمد علی نجفی سالها پیش با سرور تابشیان ازدواج کرد، همسرش بیشتر در کارهای خیریه ای حضور داشت و مدرسه ای بنام سرور نیز با همت وی ساخته شده است. و دارای یک فرزند دختر بود.

تصویر

ناگفته های همسر اول نجفی

همسراول نجفی که از دستگیری شوهرش خیلی ناراحت بود با تاکید بر اینکه آنها از هم طلاق نگرفته و هنوز هم عاشقانه شوهرش را دوست دارد گفت:من و همسرم 42 سال با هم زندگی کرده ایم و هیچ مردی به مودبی ایشان ندیده ام.

وی افزود: شوهرم همیشه به من احترام می گذاشت حتی برای سوار شدن به آسانسور ابتدا با احترام کناری می ایستاد تا من داخل بروم و بعد خودش همراهم می آمد.

این زن با ناراحتی ادامه داد: شوهرم ناگهان عوض شد باور ندارم این اتفاق افتاده باشد آرام تر از شوهرم کسی را سراغ ندارم او از وقتی با میترا استاد ازدواج کرد دیگر مرد سابق نبود دیگر اجازه نداشت به من و دخترش سر بزند تحت فشار بود حتی یکبار گفت شاید برای خلاصی از رفتارهای میترا مجبور به طلاق بشویم اما دلش به این کار نبود میترا بارها شوهرم را تهدید کرده بود به ما که خانواده اش هستیم اسید بپاشد و ضربه بزند و شوهرم برای اینکه ما در امان باشیم و حساسیتی وجود نداشته باشد رابطه مان را قطع کرده بود .

وی افزود: در نامه هایی که به دخترم داده نوشته که مراقب مادرتان باش او مرد خوبی است و می دانم الان تحت چه فشار عصبی ای است میترا یکسال فقط شوهرم را تهدید می کرد هنوز دلیلش را نمی دانم اما از وضعیت شوهرم خیلی نگرانم او حقش این نبود مردی بزرگ با اخلاق که ناگهان عوض شد و به خودش لطمه بزرگی زد.

تصویر

دختر محمد علی نجفی

میترا پدرم را به اسیدپاشی تهدید کرد دختر نجفی می گوید میترا استاد خیانت نکرده اما پدرم را مرتب تهدید می کرد خیانت می کند و همین باعث شده بود پدرم در تنگنا قرار گیرد. دختر نجفی امروز صبح در دادسرای امور جنایی تهران با ابراز تسلیت به خانواده میترا استاد گفت:میترا استاد با ارگان های خاصی رابطه داشت و از همین طریق به پدرم تسلط پیدا کرده بود و او را تحت فشار قرار می داد. وی افزود:میترا اصلا خیانت نکرده بود اما در دعواهایش با پدرم مرتب تهدید می کرد خیانت خواهد کرد. این دختر گفت:پیش از ظهر دیروز که قتل رخ داد راننده پدرم نزدم آمد او یک نامه 3 برگی پشت رو رو از پدرم به من داد که در آن نوشته بود میترا را کشته و دلایلش را هم نوشته بود.سراسیمه به موبایلش زنگ زدم خاموش بود راننده پدرم چون بتازگی اسباب کشی کرده بودند کلید خانه را داشت سریع آنجا رفتیم و با ورود به خانه جسد را دیدیم ما در خانه بودیم که پسر میترا آمد من کیفش را گرفتم و در گوشه ای گذاشتم و بعد فهمید چه اتفاقی افتاده است. وی ادامه داد:مهیار دروغ می گوید دستش را پدرم شکسته او دستش در مدرسه شکسته بود و همه این را می دانند.

این دختر با نگرانی ادامه داد:میترا استاد از ئقتی با پدرم ازدواج کرد مسیر اشتباهی را پیش گرفت او به پدرم اجاز نمی داد با ما رفت و آمد کند حتی تماس با ما ممنوع بود آخرین بار یکماه پیش بود که پدرم به من زنگ زد آن هم بخاطر اینکه می خواست ماشین لکسوس را که به نام من بود بفروشد رفتم امضا دادم و برگشتم ما هیچ چیزی به نام ندارم مادرم هرچه دارد به نام خودش است و منم جز همان لکسوس که فروخته شد چیزی به نام ندارم .

دختر نجفی گفت:خیلی ناراحتیم این اتفاق افتاده است اما میترا بی تقصیر نیست او از همان یکسال پیش پدرم را تهدید به خیانت می کرد حتی ما را تهدید به اسیدپاشی کرده بود و پدرم برای اینکه ما در امان باشیم با ما قطع رابطه کرده بود.

تصویر

ازدواج دوم محمد علی نجفی

در آبان ماه 97 عکس های جنجالی از محمدعلی نجفی و یک دختر جوان پخش شد، که ساعاتی بعد او رامیترا استاد از نامزدان شورای شهر دوره پنجم اسلامشهر معرفی کردند. مشخص شد این دو با یکدیگر بصورت قانونی ازدواج کرده اند.

تصویر

ماجرای ازدواج

میترا استاد : آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم، میترا استاد که حالا با نام میترا نجفی شناخته می شود می گوید : متاسفانه به من تهمت زدند که من زن صیغه ای دکتر نجفی هستم در حالیکه من عقد نامه دارم و حتی اگر صیغه هم باشد هیچ مشکلی نداشت. این زندگی سر گرفته است، دلیلی ندارد که عده ای دنبال حواشی باشند. حالا نجفی شهردار سابق تهران دو همسر دارد، او حتی همسر اول خود را نیز طلاق نداده، همین اتفاقات موجب حملات شدیدی از طرف برخی به وی شد.

تصویر

ناگفته های میترا استاد

میترا استاد (نجفی) در گفت و گویی دیگر در سال گذشته با اشاره به تهمت هایی به او و همسرش زدند تاکید می کند: به ما تهمت زدند که ایشان روابط نامشروع داشته است، من قول می دهم به همه مردم تا الان من هیچ چیز بدی از دکتر نجفی ندیدم؛ اگر رسانه ای که ادعای شفاف سازی دارد و به همسر من تهمت زده اند که رابطه نامشروع داشته، من می گویم؛ اولا ایشان شاکی خصوصی ندارد و در ضمن من خودم قول می دهم اگر هر مشکلی بود شفاف سازی کنم؛ ولی حق دیگران نیست در حریم زندگی خصوصی ما وارد شوند.

متیرا نجفی با اشاره به انتشار کلیپ صوتی از وی در فضای مجازی می گوید: تقریبا چند ماه پیش یک کلیپ در خارج از کشور ساخته شد که صدا های من را تقطیع کرده اند و بریده بریده به هم وصل کرده اند تا مرا تخریب کنند در حالیکه واقعیت چیز دیگری بود.همسر شهردار اسبق تهران گفت: تمام حساب های بانکی من و آقای دکتر نجفی قابل بررسی است و اینقدر شفاف هستیم بیایند بررسی کنند. ما هیچ چیز سیاهی در زندگی نداریم.

وی که زمان ازدواج ۳۵ سال داشت در ۷ خرداد ۹۸

وی با اشاره به نحوه ازدواجش با دکتر نجفی تاکید کرد: آقای دکترنجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم. این زندگی سر گرفته است و دلیلی ندارد که عده ای دنبال حواشی باشند. هر موضوعی و مسئله ای پیش بیاید با مدرک و سند از آقای دکتر نجفی در رسانه ها اعلام می کنم. ما اردیبهشت ۹۷ با هم ازدواج کردیم و متاسفانه بر اساس عکس زناشویی ما گفته اند، چون رابطه نامشروع داشته با او ازدواج کرده است. تهمت زننده ها را به خدا واگذار می کنیم.

جنجالی های سیاسی نجفی

  • نجفی که در شورای عالی هلال احمر نیز عضویت دارد در پس حوادث سال 88 به همراه معصومه ابتکار به دیدن خانواده های آسیب دیدگان می رفتند.
  • او در سال 92 توانست با رایزنی های انجام شده جام شیردال غار کلماکره را از دولت آمریکا پس بگیرید، این جام توسط قاچاقچیان به آمریکا برده شده بود.
  • در بهمن 92 او به سمت مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی منصوب شد و در همان زمان لایحه خروج از رکود دولت با ریاست وی تدوین شد.
  • او در زمان سرپرستی خود در وزارت علوم ماجرای بورسیه های غیرقانونی را علنی کرد و متخلفان را مجبور به بازگردان هزینه های بورسیه نمود.
  • در زمان تصدی گری خود در شهرداری نیز پرونده های سنگینی از تخلفات صورت گرفته در دوره های قبلی را به دادگاه ارائه داد.
تصویر

قتل میترا استاد

آغاز آشنایی و ازدواج با زنی که دیروز در آستانه ۳۶ سالگی به قتل رسید، مسیر پرتلاطمی را برای آقای شهردار اسبق پایتخت رقم زد. مسیری که در ابتدا با چند فریم عکس خصوصی از میترا استاد و محمدعلی نجفی باعث شد تا حاشیه های متعددی رقم بخورد.

خبر ازدواج رسمی این دو نفر در اردیبهشت سال گذشته به صورت رسمی اعلام شد، اما باز هم خیال میترا استاد از بابت خبر ها و شایعات آرام نگرفت و در نهایت با یکی از سایت های خبری گفتگو کرد. او در این مصاحبه از نوع رابطه و شیوه آشنایی و ازدواجش با محمدعلی نجفی گفت تا بتواند فضای سنگین آن روز های برخی از رسانه ها را پاک کند. مدتی گذشت و بازهم شیطنت های برخی از رسانه ها مبنی بر این که نجفی به خاطر ازدواج با همسر دومش ناچار به استعفا از منصب شهرداری پایتخت شده جنجال ساز شد و محمدعلی نجفی در هنگام خروج از پست شهرداری پایتخت تنها به این بیت «خوش تر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران» از مولانا بسنده کرد و از شهرداری تهران رفت.

حدوداً یک سال و یک ماه از این ماجرا گذشت و دوباره ماجرای این زوج خبرساز شد. اما این بار خبر قتل او باعث شد تا او و شهردار اسبق تهران و وزیر نامدار آموزش و پرورش دوباره بر سر زبان ها بیفتند. اما حواشی و شایعات حول این زوج رنگ خون گرفت. صبح سه شنبه هفتم خردادماه صدای شلیک چند گلوله از طبقه هفتم برجی در سعادت آباد تهران پایانی بر ماجرای زوج استاد – نجفی بود. اما از همان دقایق ابتدایی انتشار اخبار در خصوص جزئیات این جنایت با تناقض هایی منتشر شد.

برخی خبرسازی کردند و برخی هم تنها به دنبال انتشار اخباری بودند که موثق باشد. از نام ساختمان که با عناوینی چون؛ آرتمیس، آرمیتا و «د» گرفته تا تعداد گلوله هایی که از ۲ آغاز شد و حتی به ۵ فشنگ هم رسید.

بعد از آن گمانه های بیشتر تبدیل به خبر های کوچک و بزرگ شد و هرکدام از رسانه ها خود را در جایگاه پلیس و مقام قضایی قرار دادند. شایعات بیشتر و بیشتر شد تا این که مقام انتظامی عنوان کرد که قاتل شناسایی و بزودی دستگیر می شود. در پی اظهارات این مقام مسئول افکار به سوی محمدعلی نجفی همسر مقتول رفت، اما بازهم شیطنت های برخی باعث شد تا علاوه بر اظهارات بی پایه و اساس همچون نوشتن یک نامه و فرار متهم با اتوبوس بی آر تی تا متواری شدن او در مخفیگاهی نامعلوم به دنبال نتیجه نهایی تحقیقات پلیس نمانند.

بازهم جریان رسانه ای شایعه ساز دست بردار نشدند و به تعداد افراد حاضر در صحنه قتل پرداختند و به سراغ تعداد قفل ها و دوربین های مداربسته رفتند و….

اما سرانجام در کمتر از ۱۰ ساعت محمدعلی نجفی مظنون اصلی خودش را به آگاهی پایتخت معرفی کرد و در نخستین اظهاراتش عنوان کرد که اختلافات خانوادگی علت اصلی این حادثه ناگوار بوده است و غائله عشق یک ساله آن ها به سرانجام رسید.

تصویر

صدور کیفرخواست

در روز ۱۳ خرداد دادستان تهران از صدور کیفرخواست پرونده نجفی و ارسال آن به دادگاه خبر داد. به گفته علی القاصی مهر با توجه به تکمیل تحقیقات دایر بر الف- قتل عمد میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) با تقاضای اولیای دم مقتول مبنی برقصاص نجفی، پرونده با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد.

تصویر

حکم قصاص و بخشش از سوی خانواده مقتول

دادگاه محمدعلی نجفی در سه جلسه برگزار شد که آخرین جلسه آن ۳۱ تیر بود. در نهایت در ۸ مرداد ۱۳۹۸، سخنگوی قوه قضائیه از محکومیت محمدعلی نجفی،به قصاص نفس توسط دادگاه بدوی خبر داد. بر این اساس، شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی، آقای نجفی را در پرونده قتل میترا استاد همسر دوم اش را به دو سال حبس و قصاص محکوم کرده است. این حکم قابل تجدیدنظرخواهی است. او در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ از سوی خانواده مقتول بخشیده شد .

منبع:

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود