درد مچ دست را با طب سنتی درمان کنید

0 25,268

هرگونه آسیب به هر قسمتی از مچ دست شما، می تواند باعث ایجاد درد در فرد شود و توانایی شما در استفاده از مچ دست و خود دستتان را تحت تاثیر قرار دهد.

علت درد ناحیه مچ دست چه می تواند باشد؟

 انواع آسیب ها و دلایلی که موجب درد مچ دست می شوند عبارت اند از:

آسیب ها:

انواع آسیب ها به مچ دست عبارت اند از:

برخورد های ناگهانی

آسیب به مچ دست معمولا زمانی اتفاق می افتد که شما به سمت جلو و روی دست تکیه گاه خود می افتید. این امر می تواند باعث پیچ خوردگی مچ ، کشیدگی عضلات و حتی شکستگی در مچ دست شما شود. شکستگی استخوان اسکافوئید شامل شکستگی استخوان طرف انگشت شست در مچ دست است. این نوع شکستگی ممکن است خود را در عکس برداری که از استخوان مچ دست بعد از آسیب دیدگی انجام می شود، خود را نشان ندهد.

استرس مداوم

هر نوع فعالیتی که باعث حرکت مداوم مچ دست می شود –  از زدن توپ تنیس تا زدن ویولون سل و قایق سواری –  می تواند بافت ها یا مفاصل اطراف مچ دست را ملتهب کند و باعث مستعد شدن مچ دست برای شکستگی شود. به خصوص اگر این فعالیت مداوم و بدون استراحت باشد. بیماری De Quervain  یک بیماری استرسی مداوم است که باعث آسیب و درد در منطقه انگشت شست می شود.

آرتروز

انواع بیماری های آرتروز متداول در مچ دست عبارت اند از :

آرتروز استخوانی

این نوع آرتروز زمانی اتفاق می افتد که غضروف نگه دارنده استخوان شما در اثر گذشت زمان از بین می رود. آرتروز استخوانی در مچ دست زیاد شایع نیست و تنها در افرادی رخ می دهد که سابقه آسیب دیدگی در مچ دست دارند.

روماتیسم

روماتیسم به بیماری گفته می شود که سیستم ایمنی فرد به بافت های خودی حمله می کند. روماتیسم بیشتر مچ دست را درگیر می کند. اگر یکی از مچ های دست درگیر باشد، معمولا مچ دست دیگر نیز درگیر می شود.

سایر بیماری ها و مشکلات

سایر شرایطی که موجب بروز درد در ناحیه مچ دست می شوند عبارت اند از:

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال زمانی به وجود می آید که عصبی میانی که از تونل کارپال که در سمت کف دست مچ دست قرار دارد، عبور  می کند ، تحت فشار قرار می گیرد.

کیست های گانگلیونی

این کیست های بافت نرم معمولا در قسمت مخالف سمت کف دست وجود دارند. کیست های گانگلیونی ممکن است دردناک باشند، و با فعالیت مچ دست شرایط شان بهتر یا بد تر شود.

بیماری کینبوک

این بیماری معمولا افراد جوان را درگیر می کند و شامل کلاپس مداوم یکی از استخوان های مچ دست می باشد. بیماری کینبوک زمانی ایجاد می شود که خون رسانی به این استخوان دچار مشکل می شود.

علائم و نشانه هایی که ممکن است با درد مچ دست همراه باشند

درمان درد مچ دست

علائم زیر ممکن است با درد مچ دست همراه باشند:

  • انگشتان متورم
  • عدم توانایی در مشت کردن دست و یا چنگ زدن اشیا
  • احساس بی حسی و سوزش در دست ها
  • درد، بی حسی و سوزشی که در شب بدتر و وخیم تر می شود
  • درد ناگهانی و زیاد در دست
  • تورم و قرمزی در اطراف مچ دست
  • احساس گرمی در یکی از مفصل های اطراف مچ دست

اگر در مچ دست خود احساس گرمی و قرمزی می کنید، و تب بالای ۳۷.۸ درجه سانتیگراد دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. این علائم می توانند بیانگر آرتروز عفونی باشند، که یک بیماری بسیار جدی و خطرناک می باشد. همچنین اگر در حرکت دادن دستتان دچار مشکل شده اید و یا در مچ خود احساس غیر معمولی دارید، ممکن است شکستگی در مچ دستتان دارید و  باید پزشک خود را مطلع کنید.

پزشکتان همچنین باید میزان دردی که دارید را ارزیابی کند تا بدتر و شدیدتر نشده و مانع فعالیت های روزمره شما نشود.

عوامل زمینه ساز بیماری

درد مچ دست امکان دارد برای همه اتفاق بیافتد – اینکه شما بسیار چاق باشید، یا بسیار فعال باشید، یا چیزی ما بین این دو حالت باشید. اما امکان ابتلا شما به این بیماری ممکن است با عوامل زیر افزایش یابد:

فعالیت های ورزشی

آسیب به مچ دست در همه ورزش ها محتمل است. هم برای ورزشکارانی که مچ دست خود را تحت فشار زیاد می گذارند، و هم برای ورزشکارانی که از مچ دست خود به مدت طولانی استفاده می کنند. این ورزش ها شامل فوتبال، بولینگ، گلف، ژیمناستیک، اسکی روی یخ و تنیس می باشند.

کار زیاد و طولانی

تقریبا تمام کارهایی که دست و مچ دست را درگیر می کند – حتی بافندگی و اصلاح مو – اگر شدت لازم و در برخی اوقات خود کار، حتی اگر سخت هم نباشد، می تواند زمینه ساز درد مچ دست باشد.

بیمار ی ها و شرایط خاص

حاملگی، دیابت، چاقی، روماتیسم، و نقرس، می توانند خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهند

تشخیص بیماری

درمان درد مچ دست

در طول معاینه فیزیکی، پزشکتان ممکن است موارد زیر را انجام دهد

  • مچ دست شما را از نظر سوزش، تورم و شکل غیر طبیعی مچ، مورد بررسی قرار دهد
  • از شما بخواهد تا مچ دست خود را حرکت دهید، تا اگر کاهشی در میزان حرکت دستتان باشد، مشخص شود.
  • قدرت دستتان را از نظر چنگ زدن و قدرت بازویی مورد بررسی قرار دهد.

در برخی از موارد، پزشک شما ممکن است عکسبرداری، آرتروسکوپی یا تست عصبی برای شما درخواست کند. این تست ها عبارتند از:

عکسبرداری

انواع عکس برداری های مورد استفاده برای تشخیص بیماری در هنگام درد مچ دست عبارت اند از:

این نوع عکس برداری جزو درخواست های شایع پزشک برای درد مچ دست می باشد. با استفاده از میزان کمی اشعه، این روش می تواند شکستگی های موجود در استخوان و یا علائم آرتروز استخوانی را مشخص کند.

این نوع عکس برداری جزئیات بیشتری از استخوان های مچ دست را به ما می دهد، و ممکن است شکستگی هایی را  به پزشکتان گزارش کند که روش معمولی اشعه ایکس نمی تواند مشخص کند.

این تست از امواج رادیویی و یک زمینه مغناطیسی بسیار قوی برای ایجاد تصاویر بسیار دقیق و کامل از استخوان ها و بافت نرم استفاده می کند. برای ام آر آی از مچ دست، شما می توانید از یک دستگاه کوچکتر به جای دستگاه ام آر آی بدن استفاده کنید.

این روش بسیار ساده و غیر تهاجمی می تواند به پزشک کمک کند تا رباط ها و تاندون ها و کیست ها را بررسی کند.

آرتروسکوپی

اگر تست های عکس برداری برای رسیدن به نتیجه ناکافی بودند، پزشک شما ممکن است درخواست آرتروسکوپی داشته باشد. در این روش یک دستگاه کوچک به اندازه مداد که آرتروسکوپ نام دارد از طریق یک بریدگی کوچک در پوست، وارد مچ دست شما می شود. این دستگاه کوچک شامل یک چراغ و یک دوربین کوچک است که تصاویر را به یک مانیتور در بیرون ارسال می کند. آرتروسکوپی روش استاندارد برای بررسی و تشخیص درد های طولانی مدت مچ دست می باشد. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است مشکل مچ دست شما را به وسیله آرتروسکوپ درمان نماید.

تست های عصبی

اگر شما مشکوک به داشتن سندرم تونل کارپال باشید، پزشک شما امکان دارد درخواست الکترومیوگرام (EMG) کند. این تست، پالس های الکتریکی بسیار خفیفی که از ماهیچه های شما تولید می شود را اندازه گیری می کند. یک الکترود سوزنی وارد ماهیچه ها می شود و فعالیت الکتریکی ماهیچه را زمانی که در حالت استراحت و حالت انقباض قرار دارد را ثبت می کند. سنجش میزان رسانایی الکتریکی برای ارزیابی سرعت انتقال پیام عصبی در ناحیه تونل کارپال و کاهش میزان سرعت انتقال پیام در این ناحیه، به عنوان بخش دیگری از مطالعات در EMG می باشد.

روش های درمان درد مچ دست

درمان مشکلات مچ دست بسته به نوع، محل و شدت بیماری و سن و میزان سلامتی فرد، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. انواع روش های معالجه این عارضه عبارت اند از:

به مچ دست آسیب دیده خود استراحت دهید

اگر شما در یکی از مچ هایتان، یا در هر دو مچ تان احساس درد داشتید،   از فعالیت سنگین خود دست بکشید و بسته به علت و میزان دردتان، برای چند دقیقه، چند ساعت یا چند روز استراحت کنید. علاوه بر استراحت، سعی کنید مچ دستتان را بالاتر از سطح قلب تان نگه دارید تا از گسترش تورم و التهاب جلوگیری کنید.

اگر شما کار مداوم، مثل کار در قسمت صندوق دارید، یا مشغول تایپ دائم با کامپیوتر هستید،۱۵ دقیقه استراحت هنگام کار می تواند تمام چیزی باشد که شما برای کاهش درد در ناحیه مچ دست خود نیاز دارید.

آسیب های جدی در محیط کار یا هنگام ورزش کردن نیازمند زمان استراحت بیشتر و معاینه پزشک می باشد.

در قسمت آسیب دیده خود یخ بگذارید

درمان درد مچ دست

درد های ایجاد شده در اثر آسیب های ناگهانی، مثل افتادن روی یک دست یا بلند کردن اشیا سنگین، باعث درد، التهاب، و کبود شدن دست می شود. یکی از موثرترین روش های کاهش درد مچ دست در این گونه موارد، استفاده از روش درمان سرد به محض آسیب دیدگی در دست به منظور کاهش با جلوگیری از تورم و کمک به کاهش درد می باشد.

انواع روش های درمانی سرد مناسب برای مچ شامل یخ فشرده، تکه یخ، کیسه های ژله ای یخ، و یا بسته های کوچک سبزی ( یا میوه ) یخ زده در یخچال فریزرتان می باشد.

از این روش های درمانی سرد برای قسمت ورم کرده و ملتهب مچ تان، در هر بار استفاده به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از هر یک ساعت یکبار،و برای تقریبا ۵ ساعت، برای حصول بهترین نتیجه،استفاده کنید.

از هر روش درمانی سردی که استفاده می کنید، به طور مستقیم روی پوست مچ دستتان نگذارید، در عوض در یک پارچه یا حوله نازک بپیجید تا از سرما زدگی پوستی ممانعت به عمل آورید.

رژیم غذایی

درمان درد مچ دست

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم حاوی مواد غذایی دارای اومگا۳، کلسیم بالا و ویتامین ب۶، در رفع درد مچ دست مؤثر است. برای مثال می توانید از گیاهان با برگ سبز، ماهی و مرغ بیشتر استفاده کنید.

درمان با گیاهان دارویی

استفاده از داروهای گیاهی و روش های طب سنتی نیز می تواند در تسکین و درمان درد مچ دست مؤثر باشد که چند مورد از این گیاهان عبارت اند از:

شنبلیله

درمان درد مچ دست

دانه های  شنبلیله را از شب در آب بخیسانید. صبح روز بعد، دانه های خیس خورده را میل کنید. شنبلیله منبع غنی از منیزیم است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. این گیاه از آن جایی که خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد،  به طور گسترده در درمان آرتروز استفاده می شود.

چای سبز

درمان درد مچ دست

چای سبز دارای خاصیت  آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که باعث کاهش درد و التهاب در مفاصل می شود. همچنین چای سبز به تراکم استخوان ها و استحکام آن ها کمک می کند. نوشیدن ۲ الی ۳ فنجان چای سبز می تواند علائم آرتروز را به میزان زیادی کنترل و پیشگیری نماید.

دارچین

درمان درد مچ دست

پودر دارچین و عسل را در آب گرم حل نمایید و به صورت ناشتا بنوشید. شما همچنین می توانید پودر دارچین و عسل را مستقیما در محل آسیب دیده بگذارید. این ماده بخاطر خاصیت ضد التهابی اش معروف است و گاهی می تواند در گرفتگی عضلات موثر باشد.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپ می تواند ورزش ها و تمرین های خاصی را برای درمان آسیب های مچ دست و مشکلات تاندون ها به شما تجویز کند.

فیزیوتراپی برای همه اعضای بدن معمولا مناسب و یکی از روش های درمانی است از درمان دیسک کمر به کمک فیزیوتراپی تا مشکلات مچ و حتی زانو می توانند با فیزیوتراپی بهبود یابند.

ورزش و حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی به صورت منظم می تواند در درمان اسکولیوز نقش بسزایی داشته باشد (برگرفته از سایت جامع اسکولیوز امید)

اگر شما نیاز به جراحی داشته باشید، فیزیوتراپ در ریکاوری و بهبود از عمل می تواند به شما کمک زیادی کند. شما همچنین می توانید از توصیه های ارگونومیک برای کاهش عوارض درد مچ دست در محل کار، استفاده کنید.

اسپلینت و گچ گرفتن

درمان درد مچ دست

به گفته کلینیک درد امید اگر شمادر استخوان مچ دست خود دچار شکستگی شده باشید، استخوان های شکسته باید در کنار هم قرار بگیرند تا به طور مناسب ترمیم یابد. با استفاده از گچ گرفتن یا مچ بند، می توان استخوان های شکسته را در کنار هم قرار داد تا به هم جوش بخورند.

اگر شما در مچ دستتان دچار پیچ خوردگی یا کشیدگی عضلانی شده باشید، شما باید از یک مچ بند طبی استفاده کنید تا رباط ها و تاندون های آسیب دیده را طی بهبودی حمایت کند. مچ بند ها همچنین در مواردی که مچ دست به دلیل استفاده بیش از حد از آن دچار آسیب دیدگی شده باشد می تواند کمک شایانی به فرد نماید.

درمان دارویی

درمان درد مچ دست

تسکین دهنده های درد معمولی مثل ایبوپروفن ( آدویل، موترین IB و غیره) و استامینفن ( تیلنول و غیره)  که بدون تجویز پزشک هم در دسترس هستند، می توانند در تسکین درد موثر باشند. تسکین دهنده های درد قوی تر تنها با تجویز پزشک می تواندد خریداری شوند.

تزریق های استروئیدی

درمان درد مچ دست

روش دیگر برای درمان التهاب های مچ دست، استفاده از کورتیکواستروئید ها می باشد که می تواند با مصرف قرص همراه باشد. اما معمولا اگر درد مچ دست بعد از گذشت چند ماه بهبود نیابد به صورت تزریق در محل درد انجام می شود. کورتیکواستروئید ها به طور موثرتر و سریع تر با تورم و درد مقابله می کنند. اما می توانند باعث ضعف تاندون ها و استخوان ها در مچ دست شوند. به همین دلیل، درمان معمولا به تزریق سه تا چهار نوبت در هر سال محدود می شود.

چند حرکت تقویتی و کششی انجام دهید

درمان درد مچ دست

اگر مچ دست شما دچار شکستگی یا تورم زیاد نیست، شما می توانید با انجام چند حرکت انعطافی و کششی به صورت روزانه، از وخیم تر شدن درد مچ دست خود جلوگیری کنید. با افزایش انعطاف پذیری و قدرت رباط ها و تاندون های مچ دست خود، شما می توانید آن ها را بیشتر از ” فرسودگی و سائیدگی ” در اثر فعالیت های روزانه، در امان نگه دارید.

برای استفاده از ورزش برای درمان درد مچ دست خود به طریق های زیر عمل کنید:

  • یکی از موثرترین حالت های کششی برای مچ ها عبارت است از حالت دعایی. در این روش شما کف هردو دست خود را به هم می چسبانید و آرنچ های خود را تا زمانی که احساس کشش مناسبی پیدا کنید، بالا می آورید. ۳۰ ثانیه به همین صورت نگه دارید. برای حصول بهترین نتیجه، این تمرین را سه تا پنج بار به صورت روزانه انجام دهید.
  • اقزایش قدرت مچ ها می تواند به کمک وزنه های کوچک و سبک ( کمتر از ۱۰ پوند) و یا لوله های پلاستیکی سبک انجام شود. دست خود را درحالتیکه کف دست شما به سمت بالا قرار دارد نگه دارید و وزنه را به این حالت بگیرید و بلند کنید. سپس مچ دست خود را به سمت جلو بدنتان خم کنید و به حالت اولیه بازگردانید.
  • همیشه تمرین های کششی و تقویتی برای مچ را برای هر دو دست و به صورت همزمان انجام دهید. حتی اگر یکی از مچ های شما درد می کند. هر دو مچ دست شما باید قدرت و انعطاف یکسانی داشته باشند و مهم نیست که کدام یک از مچ های شما درد می کند.

جراحی

درمان درد مچ دست

در برخی ار موارد ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. مثال هایی از این موارد عبارتند از:

  • شکستگی استخوان

در مواردی عمل جراحی برای ثابت کردن استخوان ها در کنار هم برای ترمیم یافتن، مورد نیاز است. جراح در این موارد دو استخوان شکسته را به وسیله یک جسم فلزی در کنار هم نگه می دارد.

  • سندرم تونل کارپال

اگر علائم شدیدی دارید، شما ممکن است به بریدن رباط بالایی تونل کارپال توسط جراح، برای کاهش فشار واردی بر عصب، نیاز داشته باشید.

  • درمان تاندون ها و رباط ها

برای درمان تاندون ها و رباط های پاره شده، برخی اوقات عمل جراحی مورد نیاز است.

پیشگیری

برای موارد پیش بینی نشده ای که می توانند باعث آسیب در مچ دست شوند، پیشگیری غیر ممکن است. اما این توصیه ها ممکن است به شما در پیشگیری از این حوادث کمک کننده باشد.

  • استخوان های خود را مستحکم کنید

دریافت میزان کافی کلسیم – ۱۰۰۰ میلی گرم در هر روز برای بیشتر جوانان، و ۱۲۰۰ میلی گرم در هر روز برای خانم های بالای ۵۰ سال – می تواند از شکستگی های استخوانی پیشگیری کند.

  • مراقب افتادن ها باشید

افتادن بر روی دست تکیه گاه در بیشتر موارد علت اصلی آسیب به مچ دست می باشد. برای جلوگیری از افتادن، کفش های مناسب بپوشید. موارد خطرناکی که در داخل خانه هست برطرف نمایید. در محل زندگی خود را نور کافی داشته باشید. در صورت نیاز نرده و دستگیره در حمام و راه پله ها نصب نمایید.

  • از پوشش های محافظ در فعالیت های ورزشی خود استفاده نمایید

از محافظ های مچ دست در هنگام فعالیت های پرخطر مثل فوتبال، اسکی و قایق سواری استفاده کنید.

  • به حالت های ارگونومیک توجه نمایید

اگر شما زمان زیادی را صرف کار کردن با کامپیوتر و کیبورد می کنید، فواصل زمانی منظمی را برای استراحت کنار بگذارید. وقتی در حال نوشتن هستید، مچ دست خود را در حالت راحت و طبیعی خود قرار دهید. کیبورد های ارگونومیک مناسب تایپ و پد های ژله ای می توانند کمک کننده باشند.

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود