با طب سنتی در منزل زخم بخیه را بهبود دهید

0 7,798

دستورالعمل هایی که در ادامه می آید موجب افزایش سرعت فرآیند درمان شده و به جلوگیری از عفونت، کمک می کنند.

سلامتی پوست از جمله فاکتورهای اصلی برای زیبای محسوب می شود. به همین خاطر زمانی که پوست دچار زخم و جراحت می گردد، علاوه بر این که فرد بیمار در جهت درمان آن اقدام می نماید، بسته به نوع زخم به دنبال روش هایی برای بهبودی سریع و کامل زخم می باشد. یکی از این زخم ها، زخم بخیه می باشد. به همین منظور در این بخش به ارائه روش های خانگی و طبیعی برای بهبود زخم بخیه می پردازیم.

بهبود زخم بخیه

راه های بهبود زخم بخیه در منزل

زمانی که پوست به دلایل مختلف دچار زخم های شدید می گردد، پزشکان زخم ایجاد شده بر پوست را با بخیه می بندند. البته هر چند که به صورت طبیعی پوست بدن انسان به هنگام جراحات به مرور بهبود می یابد، اما ممکن است، این روند با توجه به نوع جراحت و پوست به درازا بیانجامد و زخم به شکل کامل درمان نگردد. بنابراین با رعایت بعضی نکات بهداشتی و همچنین درمان های خانگی طبیعی، می توان به درمان سریعتر زخم و بهبودی کامل زخم کمک شایانی کرد. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می باشد:

درمان زخم بخیه با عسل

عسل:

یکی از بهترین  راهکارهای خانگی برای بهبود زخم بخیه و جای زخم، استفاده از عسل می باشد، که از تجمع سلول های مرده پوست ممانعت می کند و به بازسازی بافت پوست آسیب دیده نیز کمک می نماید. در این روش کمی عسل را روی زخم قرار دهید و آن را با باند و یا گاز استریل ببندید، این کار را بهتر است پیش از خواب انجام دهید و صبح روز بعد محل زخم را با آب گرم شست و شو دهید، این عمل را هر شب تکرار نمایید. همچنین می توانید عسل و مقداری شکر کریستالی را با هم ترکیب کنید و اسکراب (مخلوط شکر و عسل) را به آهستگی روی زخم بمالید و پس از گذشت چند دقیقه با آب گرم یا ولرم شست و شو دهید، بعد به آرامی پوست را خشک نمایید و در آخر با یک مرطوب کننده پوست را چرب کنید، که بهتر است در طول هفته این عمل را یکی دو مرتبه انجام دهید.

روغن زیتون:

یکی دیگر از روش های درمان زخم بخیه استفاده از روغن زیتون خالص است، چرا که دارای ویتامین E می باشد و باعث نرمی و مرطوب شدن پوست می گردد. در این روش مقداری زیتون را چند ثانیه بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا اندکی گرم شود، سپس آن را بر روی زخم بمالید و با دست به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید. بعد از گذشت نیم ساعت روغن را با استفاده از پارچه ای تمیز و لطیف به آرامی پاک نمایید. این کار را پیش از خواب انجام دهید، چرا که زمان بیشتری روی پوستتان باقی می ماند و اثر بخشی آن نیز بیشتر می باشد. البته می توانید مقداری روغن زیتون را با کمی روغن اسطوخودوس مخلوط کنید و این مخلوط را روی محل زخم بمالید (چند دقیقه ای به آرامی ماساژ دهید)، پس از گذشت ۲۰ الی ۳۰دقیقه پوست را با آب ولرم شست و شو دهید، که تکرار ۲ الی ۳ مرتبه این کار در طول روز، برای درمان زخم موثر خواهد بود.

درمان زخم بخیه با روغن زیتون

آلوئه ورا:

به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی که آلوئه ورا دارد، برای بهبود زخم بخیه مفید می باشد. ژل موجود در این گیاه نرم کننده ای موثر در ترمیم و التیام زخم و پوست آسیب دیده است، که به سلامتی بافت پوست کمک می کند. درمان با این روش به این صورت است که مقداری ژل را بر روی محل زخم بگذارید و آن را به صورت حرکت دایره ای روی زخم بمالید، بعد از گذشت نیم ساعت به آرامی محل زخم را بشویید. بهتر است این کار را ۳ مرتبه در روز انجام دهید، لازم به ذکر است که تنها برای زخم های بسته و بخیه زده از این راهکار استفاده نمایید.

درمان طبیعی زخم بخیه
روغن نارگیل:

این روغن به دلیل داشتن ویتامین A و نوعی آنتی اکسیدان در درمان سریعتر زخم ها و پیش گیری از ایجاد زخم های جدید بسیار موثر می باشد، همچنین روغن نارگیل حاوی اسید لوریک و اسید کاپریلیک می باشد، که باعث افزایش تولید کلاژن، مهار رادیکال های آزاد و در نهایت بهبود پوست آسیب دیده می گردد و روش استفاده از این راهکار خانگی و طبیعی این است که کمی روغن نارگیل را مقدار اندکی گرم نمایید تا به صورت مایع در آید، بعد آن را بر روی محل زخم بمالید و با دست محل مورد نظر را به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید که روغن حداقل ۱ ساعت روی پوست باقی بماند، این راهکار را روزانه، ۲ الی ۴ بار تکرار کنید، تا در نهایت درمان زخم بخیه کامل گردد.   منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود